5p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az 5000 fő vagy az alatti települések első emberei előtt is megnyílhatnak az állami támogatások.

A parlament előtt van az "Egyes eljárások korszerűsítését és a polgárok biztonságának további megerősítését célzó intézkedésekről" szóló törvényjavaslat, amit Pintér Sándor belügyminiszter nyújtott be. A csomag az indoklása szerint a járványhelyzetre reagál, az alábbiak szerint:

Ez majd segíteni fog.
Ez majd segíteni fog.

"A koronavírus-világjárvány elleni küzdelem, majd a hétköznapi élet ezt követő újraindítása olyan újfajta, korábban ismeretlen kihívásokkal szembesítette a törvényalkotót, amelyeknek az bizonyos társadalmi viszonyokat érintően az állampolgárok egyes közbiztonsági és rendvédelmi tárgyú jogszabályok által garantált biztonságát még tovább erősítve kíván megfelelni."

A csomaghoz időközben benyújtotta a részletes vitát lezáró módosítási kiscsomagját a Kósa Lajos fideszes politikus által vezetett Honvédelmi és Rendészeti Bizottság - mint szakbizottság - és az október 27.-i keltezésű dokumentumban találtunk egy érdekes javaslatot. Amely így szól:

"Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 48/B. § (1) bekezdés b) pontjában a ,,polgármester," szövegrész helyébe a ,,polgármester - az 5000 fő vagy ez alatti lakosságszámú település polgármestere kivételével - ," szöveg lép."

Ez így önmagában semmit nem mond, de ha felütjük a hivatkozott jogszabályt, azt találjuk, hogy ez a javaslat ahhoz a részhez kapcsolódik, amelyben a támogatási jogviszony kedvezményezettjeivel szembeni kizáró okokat sorolja fel az államháztartásról szóló törvény. Vagyis azokat a személyeket, pozíciókat, amelyeknél összeférhetetlen az államháztartásból folyósított támogatás.

Nézzük ezeket az élethelyzeteket:

Nem lehet a támogatási jogviszonyban kedvezményezett

  • az, aki a támogatási döntést meghozta vagy aki a támogatási döntés meghozatalában döntés-előkészítőként részt vett,
  • az, aki a támogatási döntés időpontjában a Kormány tagja, államtitkár, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár, kormánymegbízott, kormánybiztos, miniszterelnöki megbízott, miniszterelnöki biztos, megyei közgyűlés elnöke, főpolgármester, polgármester, regionális fejlesztési ügynökség vezető tisztségviselője,
  • az a) és b) pont szerinti személlyel közös háztartásban élő hozzátartozó,
  • a nyilvánosan működő részvénytársaság kivételével - az a) és b) pont szerinti személy tulajdonában álló gazdasági társaság,
  • az állam, a helyi önkormányzat, illetve a köztestület legalább 50%-os közvetlen vagy közvetett tulajdonában lévő gazdasági társaság, valamint a sportegyesület, a sportszövetség, a polgárőr szervezet és az állam által alapított vagyonkezelő alapítvány, valamint azon vagyonkezelő alapítvány, amelyhez az állam csatlakozott kivételével - az olyan gazdasági társaság, alapítvány, egyesület, egyházi jogi személy vagy szakszervezet, illetve ezek önálló jogi személyiséggel rendelkező olyan szervezeti egysége, amelyben az a)-c) pont szerinti személy vezető tisztségviselő, az alapítvány kezelő szervének, szervezetének tagja, tisztségviselője, az egyesület, az egyházi jogi személy vagy a szakszervezet ügyintéző vagy képviseleti szervének tagja.

Ezekben az esetekben tehát nem fér össze a pozíció a támogatással. S ezen a helyzeten változtatna a honvédelmi bizottság előterjesztése, amikor a b) pontba beillesztene egy kivételt, amellyel megnyitja az utat az 5000 fő vagy az alatti települések polgármesterei előtt.

A bizottság ezzel az indoklással látta el a javaslatát:

"Az 5000 lélekszám alatti településeket érintő támogatásokra vonatkozó szabályok újrakodifikálásának a célja, hogy e településeken minél szélesebb körben induljanak fejlesztések, amelyhez az állami támogatás is hozzájárul."

Vagyis az állításuk az, hogy ezen intézkedéssel még jobban fel lehet pörgetni a helyi beruházásokat, amelyek végső soron turbózzák a magyar gazdaságot, egyben javítják az életminőséget helyben azáltal, hogy a község polgármesterét nem zárják ki a támogatásokból.

Szintén a honvédelmi bizottság kezdeményezése, hogy a fenti intézkedéssel párhuzamosan kerüljön hatályon kívül a közpénzből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007-es törvényből az a rész, amely a 2000 fős vagy az alatti települések polgármesterei esetében nem fogalmaz meg kizáró okokat, a Magyar Falu Program keretében nyújtott támogatásoknál.

Azaz eddig ebben a körben az említett program esetében nem álltak fenn a korlátozó intézkedések - ám azáltal, hogy az államháztartásról szóló törvényben még általánosabb értelemben "szabadítják fel" a községek polgármestereit a támogatások tiltása alól, ez a rendelkezés feleslegessé válik.

Az intézkedés hatósugarának megítéléséhez érdemes a Központi Statisztikai Hivatal adatait segítségül hívni: a Magyarországon nyilvántartott 3155 településből 2680 tartozik a községek közé, további 129 pedig nagyközség. A javaslat azt sugallja, hogy a kisebb települések részéről jelzések érkezhettek a kormányzathoz, hogy a helyi fejlesztési tervek megvalósításához elengedhetetlen a polgármester kezét megkötő szabályozás feloldása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!