6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szombaton Rajkánál is porvihar volt, ott sikerült is lezárni a rendőrségnek az autópályát, ellenben Herceghalomnál nem. Belügyminisztériumi rendelet szerint az útzárról az országos rendőrfőkapitány és az illetékes ügyeletvezető is dönthet. A biztosítóknak is feladja a leckét a baleset.

Jelenleg a rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálja az M1-es autópályán, Herceghalomnál történt szombati tömegbaleset körülményeit, egy 2011-es belügyminisztériumi rendelet alapján pedig akár a saját felelősségüket is megállapíthatják. Fedélzeti kamerák felvétele szerint a baleset előtti pillanatokban egy porvihar mindent beterített az úton, gyakorlatilag nulla lett a látótávolság. Végül 42 jármű ütközött össze, köztük öt kamion. Egy férfi elhunyt, további 39 ember pedig megsérült. Ilyen közlekedési körülmények között pedig a balesetveszély miatt le szokták zárni az utakat és az autópályákat is.

Egy 2011-es belügyminisztériumi rendelet szerint útzár autópályán, autóúton történő alkalmazását

  1. az országos rendőrfőkapitány,
  2. a rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes,
  3. a bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes,
  4. a műveleti országos rendőrfőkapitány-helyettes,
  5. vagy a Terrorelhárítási Központ főigazgatója

 rendelheti el. Ugyanakkor a jogszabály alapján

ha az útzár telepítésének elrendelésére jogosult szolgálati elöljáró döntésének meghozatala indokolatlan késedelemmel járna, az útzár telepítésének engedélyezésére a feladat- és hatáskörrel rendelkező ügyeletvezető is jogosult.

Tehát az illetékes rendőrség dönt az útzár elrendeléséről. A baleset napján született is ilyen döntés, csak éppen nem Herceghalomnál, hanem a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság zárta le néhány órára az M15-ös autópályán, Rajka térségében található magyar-szlovák határátkelőhelyet, mert a viharos szél miatt porvihar alakult ki, és a látótávolság nullára csökkent. A herceghalmi tömegbaleset előtt pár órával pedig volt már egy másik baleset a térségben, így tudni lehetett, hogy a porátfúvás miatt járhatatlan az autópálya – az illetékes hatóságok mégsem tettek semmit.

A térségben pedig már 2011-ben is volt porvihar, akkor sikerült idejében lezárni az 1-es főutat Bicske és Herceghalom között.

Küldtünk kérdést a rendőrségnek, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Ki okozta? Fotó: MTI
Ki okozta? Fotó: MTI

Nem véletlen, hogy az M1-es autópályát is üzemeltető és fenntartó MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sietett leszögezni, "korlátozott látási viszonyok" jelzést jelenítettek meg az autópálya feletti elektronikus táblákon. Ám a hatóság részéről nem merült fel a forgalom korlátozásának kérdése. A Népszavának nyilatkozó Kovács Kázmér ügyvéd, közlekedési szakjogász szerint ha már korábban is drasztikus volt a por jelenléte, és csak a szerencsének volt köszönhető, hogy a korábban bekövetkezett baleset nem lett súlyosabb, akkor szóba jöhet akár a közútkezelő kártérítési felelőssége is.

Általánosságban nem áll módunkban ebben a témában nyilatkozni, ugyanis az egyes esetekben más-más jogszabályok léphetnek életbe, így a pontos körülmények ismerete nélkül nem tudunk tájékoztatást adni. Azért sem, mert nincs illetékességünk a hétvégi balesetek kapcsán, tekintettel arra, hogy 1234 kilométernyi autópálya üzemeltetése és fenntartása 2022. szeptember 1-től az MKIF Zrt.-hez került

- válaszolta lapunknak a Magyar Közút Zrt.

A kormány 2021 nyarán döntötte el, hogy 35 évre koncesszióba adja a a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét annak fejében, hogy a nyertes fejlesztéseket valósít meg a hálózaton. Három pályázó közül a magyar magántőkealapok által szervezett pályázat nyert, ezek Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők. Az autópálya-kezelő szerint is porvihar okozta a tragikus tömegbalesetet. Szimicsku László szóvivő elmondása szerint ugyanis egy 20 méteres sávban egy lokális szélátfúvás keletkezett, amit súlyosbított, hogy a környező mezőgazdasági földeken az elmúlt napokban munkálatokat végeztek, föllazították a talajt, és az orkánerejű szél felkapta a port és befújta az autópályára.

Csak érdekesség, hogy amúgy Herceghalom környékén Mészáros Lőrinc céges érdekeltségei rendelkeznek hatalmas földbirtokokkal.

A biztosítóknak is feladja a leckét a tömegbaleset. A CLB biztosítási alkusz közleménye szerint ez a magyar biztosítási szakma talán legbonyolultabb ügye lehet, az eset teljes körű feltárása és a felelősök felderítése miatt pedig a kárrendezés akár hónapokig is eltarthat, és a végén bírósági perek tucatjaira is számítani lehet. Amennyiben ugyanis nem lesznek felelősök, sok károsult még ennél is rosszabbul járhat, mert a biztosítók megtagadhatják a kártérítés kifizetését. Az ilyen helyzetben a CLB szerint nehéz felállítani egy felelősségtérképet, amely alapján bizonyítani lehet, hogy ki vezetett a látási viszonyoknak megfelelően és ki nem.

Még az is lehet, hogy végül kármegosztás miatt marad el a kártérítés, magyarán az érintett autósok mindegyike vétlen és egyben vétkes is.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) pedig arra hívta fel a figyelmet, a sajtóban hétfőn a tömegszerencsétlenség kapcsán megjelnet hírekkel - miszerint a felelősség kérdése esetleg nem lesz megállapítható, így könnyen lehet, hogy csak azoknak a járműveknek fizet a biztosító, amelyeknek volt Casco biztosításuk is - szemben a hazai biztosítói közösség már tíz éve megállapodott a szombatihoz hasonló katasztrófák kezelését illetően, és ma aktiválta is az erre vonatkozó tömeges kárrendezési szabályozását.

Ennek értelmében a biztosítók nem várják meg a hivatalos rendőrségi vizsgálatok végét, illetve a felelősség kérdésének tisztázását, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kártalanítást. A tömegszerencsétlenségben érintett károsultak kárigényeiket saját gépjárműveik biztosítóinál vagy a Mabisznál jelenthetik be. Mindez a megszokott ügyrendtől eltérő plusz szolgáltatás a hazai biztosítók részéről, amely során a jogcím nélküli előlegek kifizetésének gyorsasága attól függ, mikor érkeznek be a biztosítókhoz a szükséges rendőrségi igazolások. A tömeges kár rendezésének szabályozása szerint, ha a lezáruló vizsgálatok eredményeként jogerős határozat állapítja meg a kárért való teljes vagy részbeni felelősséget, utólagos elszámolás válhat szükségessé. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!