5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Nielsen Közönségméréstől kapott friss statisztikák azt mutatják, hogy az internet mellett a tévé szerepe is jelentősen felértékelődött a járvány hatására, hiszen nagyon nagyot nőtt pár hét alatt a tévénézésre fordított idő Európában és Magyarországon. Az is nagyon megváltozott, mit nézünk a tévében: nem meglepő, de például a sportcsatornák óriásit vesztettek.

A cikk eredetileg a media1-en jelent meg.

A napokban a hazai internetes oldalakat auditáló Digitális Közönségmérési Tanácstól (DKT/Gemius) kapott adatok alapján a Media1 már beszámolt róla, milyen elképesztően nagy növekedést értek el a hazai internetes híroldalak márciusban (köztük egyébként a Media1 is, mely a sajnos a médiapiacot sem kímélő világjárvány hatására közel 1,1 millió oldalmegtekintést ért el egy hónap alatt).

koronavírus hatására azonban tovább nőtt a magyarok amúgy is rendkívül magas tévénézésre fordított ideje is. Ezt a Nielsen Közönségméréstől származó adatok alapján jelenthetjük ki. Ahogy azt is, hogy nem csupán a tévénézésre fordított idő változott meg, de az is, hogy mit nézünk a tévében.

Az amúgy is tévéfüggő magyarok közel egy órával többet tévéznek

A hazai tévés nézettségmérést (a kutatásban résztvevő háztartásokban) műszerekkel végző cég látványos heti bontású friss ábráiról kiderül, hogy napi 5 óra 48 percre nőtt a 13. hétre, vagyis a múlt hétre az egy főre jutó tévénézési idő Magyarországon.

Ez az érték négy héttel korábban, a 10. héten (a komolyabb korlátozó intézkedések bevezetése, az országos veszélyhelyzet elrendelését megelőző héten) még 4 óra 56 perc volt. Vagyis átlagosan közel 1 órával több időt fordítottak a múlt héten többet a magyarok tévézésre, mint az országos veszélyhelyzet elrendelése előtt.

A horvátok, a görögök és a szerbek még így is megelőztek minket

Európa számos más országában is jelentős növekedést mutattak ki. Szerbiában például a négy héttel ezelőtt mért 5 óra 58 perces tévénézési idő a múlt héten már 7 óra 45 percre ugrott. A koronavírus miatt Olaszországban a pár héttel ezelőtti 4 óra 56 percről 5 óra 48 percre ment fel a tévénézésre fordított idő a járvány további durvulásával és a különböző korlátozások szigorításával összefüggésben.

görögök is csüngenek most a tévéképernyőkön: esetükben 7 óra 19 percre nőtt a tévénézésre fordított idő, ami pár hete még 5 óra 20 perc volt. A horvátoknál 6 óra 24 percre nőtt a tévénézési idő a 13. hétre. Ez az érték esetükben még 4 óra 47 perc volt pár hete.

A magyarországi adatokra visszatérve, érdemes megnézni azt is, hogy a tavalyi év azonos időszakához képest mekkora változás történt. 2019 márciusában 4 óra 31 percet néztek tévét, ez ugrott meg a múlt hétre az imént már említett 5 óra 48 percre.

Az 50 év feletti magyarok 7 óra 43 percet tévéztek a múlt héten naponta

Külön is érdekes, hogy a 4 és 17 év közötti korosztály körében a tavalyi év azonos időszakában még 2 óra 33 perc volt az egy főre jutó tévénézési idő, ami az idei 13. hétre 4 óra 18 percre nőtt. A 18-49 es korcsoport körében tavaly 3:23, a múlt héten már 4 óra 32 perc volt a tévénézésre fordított idő.

Az 50 felettiek esetében is jelentős növekedésről beszélhetünk: tavaly az év ezen szakában 6 óra 28 percet fordítottak tévénézésre, idén azonban ez már 7 óra 43 perc volt a Nielsen Közönségmérés mérése szerint. (A korosztályi részletes adatok ITT érhetők el.)

A hírcsatornák, a sorozatcsatornák és a gyerekcsatornák emelkedtek, a sportcsatornák látványosan bezuhantak

Érdemes megnézni azt is, hogy milyen tartalmak, milyen tematikájú csatornák iránt nőtt meg leginkább a kereslet. Nem meglepő, hogy a hírcsatornák iránti kereslet ugrott meg a leginkább. A „koronakarantén” előtt, a 10. héten még csak a második legnépszerűbb kategória volt a híreké, de a 11. héttől a hírkategória látványosan átvette a vezetést, és ez tovább is erősödött az elmúlt hetekben. Az eddigi csúcs a 12. héten volt, akkor 11,0 százalékos közönségarányt mért a Nielsen Közönségmérés a teljes lakosság (4+) körében.

sorozatcsatornák a 10.-ről a 11. hétre először némi csökkenést szenvedtek el, de ezt követően újra emelkedésnek indult a közönségarányuk, ám a hírcsatornák látványos előnyét így sem tudták behozni a sorozatcsatornák. 8,6 százalékos közönségarányt ért el a kategória.

Az országos veszélyhelyzeti intézkedések következtében nagyot nőtt a gyerekcsatornák népszerűsége is. A kezdeti (10. heti) 6,2 százalékos közönségarányuk 7,2 százalékra ugrott meg, ezzel a harmadik legnagyobb kategória volt.

A nagy vesztesei a járványnak a sportcsatornák, ezek közönségaránya ugyanis a sportesemények leállása miatt 2,9 százalékról 1,6 százalékra zuhant a 13. hétre, de a 12. héten 1,3 százalékos mélypont is volt.

A hírcsatornák nézésére fordított idő a 10. heti 1 óra 20 percről 1 óra 43 percre nőtt meg a 13. hétre. Gyerekcsatornára a 13. héten 2 óra 19 percet fordított a magyar lakosság. A sportcsatornákra a 10. héten szánt 54 percnyi idő eközben 42 percre csökkent le. A sorozatcsatornákra fordított idő a 10. heti 1 óra 39 percről 1 óra 52 percre nőtt meg.

Akiket egyébként érdekelnek további adatok, elérheti ide kattintva a Nielsen heti tévénézési trendek adatait, továbbá ITT egyéb nemzetközi adatok is találhatók.

(media1)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!