3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem lehet összevetni az autópálya-díjak és a nyugdíjak emelését, mert nem ugyanaz az alapjuk.

Sokaknak feltűnt múlt év végén, hogy miközben a nyugdíjakat 3 százalékkal tervezte emelni a kormány (és végül ennyivel is nőttek idén januárban, a tervezett inflációnak megfelelően), aközben az autópálya-díjaknál 3,9 százalékos emelést állítottak be. Mindkét esetben az inflációra hivatkozva.

Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján Debrecenben 2020. november 24-én. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján Debrecenben 2020. november 24-én. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Csakhogy kétféle infláció ugyanarra az időszakra vonatkoztatva nem létezik. Ennek kiderítésére küldött írásbeli kérdéseket a Pénzügyminisztériumnak és a Magyar Nemzeti Banknak Tóth Bertalan szocialista parlamenti képviselő, a szervezetek segítségét kérve a tisztánlátás végett.

A jegybank válaszából aztán kiderült, hogy míg a nyugdíjak esetében a 2021. évi várt infláció volt az irányadó, addig az autópálya-díjak esetében a tárgyévet megelőző év augusztusának inflációs adatát kell figyelembe venni, a vonatkozó ITM-rendeletnek megfelelően. Az pedig 3,9 százalék volt a nyolcadik hónapban, a Központi Statisztikai Hivatal akkori jelentése szerint.

A Pénzügyminisztérium (PM) ehhez képest információszegényebb válasszal lepte meg a képviselőt, de az a lényegét tekintve fedésben van a jegybank közlésével. A PM államtitkára, Tállai András úgy érvelt, hogy az autópálya-díjak jövőbeni alakulását szabályozó rendelkezéseket 2020-ban vezették be. Az új rendszer előnye többek között, hogy az úthasználók számára - beleértve a háztartások mellett a fuvarozókat - kiszámíthatóvá válik a díjtételek változása, tervezhetővé annak tétele. Tállai hozzáfűzte még, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ennek megfelelően a tárgyévi árváltozást alkalmazza a következő év vonatkozásában, azaz az árváltozások egy évvel elcsúszva érvényesülnek.

Arra mindkét intézmény emlékeztetett, hogy amennyiben az árak nagyobb mértékben emelkednének 2021-ben, mint a kormány tervezte, akkor a nyugdíjasok novemberben kompenzációra számíthatnak. A PM ehhez még hozzátette, hogy idéntől fokozatosan visszavezetik a 13. havi nyugdíjat, első körben egyheti nyugdíjjal megtoldva a rendes járandóságok februári kifizetését.

Amint arra laptársunk egy tavaly év végi cikkében felhívta a figyelmet, a jegybank magasabb inflációval számol erre az évre, mint a kormány. A Matolcsy György vezette intézmény 3,5 százalék körüli átlagos áremelkedést vár 2021-re, ezen belül pedig a nyugdíjasok kosarában jelentősebb tételnek számító élemiszereknél 4,6-4,8 százalékos inflációval kalkulálnak. Tavaly igaza lett a jegybanknak, amikor a PM-nél magasabb inflációt várt, meglátjuk, hogy idén is az MNB becslése igazolódik-e.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!