3p

De a Magyar Posta méltánytalan többletterhét is rendezni kellett az idei költségvetésben.

A tegnapi Magyar Közlönyben megjelent határozat értelmében a kormány jóváhagyta, hogy az idei költségvetésen belül az autópálya rendelkezésre állási díjra elkülönített összeget 13 778 336 711 forinttal túl lehessen lépni. Indoklás nincs, a keret egyébként a Miniszterelnöki Kormányiroda fejezetén belül található.

Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

Az autópálya rendelkezésre állási díjat az állam fizeti magáncégeknek, amelyek anno az M5-ös és az M6-os autőpályák építésének koncessziós jogát elnyerték. Az osztrák, francia cégek kooperációjával megvalósuló beruházás lényege, hogy az építkezés költségeit a cégek állják, aztán az üzemeltetés során részesülnek a bevételekből, a koncessziós díjon keresztül.

Erre a célra az idei költségvetésben 119,2 milliárd forintot fogadott el a parlament. Ezt emelhetik meg tehát az említett 13,7 milliárd forinttal, de a feltételes mód használata talán fölösleges is, minden bizonnyal ennyivel több pénz kerül majd a koncesszió nyerteseihez.

Nem példa nélküli egyébként, hogy a kormány év közben emeli meg az autópálya rendelkezésre állási díj keretét: tavaly év vége felé az akkori 117,5 milliárd forintos előirányzatot 4,5 milliárd forinttal engedték túllépni.

Az Orbán-kormány 2010-es hatalomba kerülésekor szinte azonnal hadat üzent az olyan projektek szereplőinek, amelyekben az állam és a magánszféra úgynevezett public-private partnership (ppp) konstrukcióban hajtott végre beruházást. Erre példa az autópályák bővítése, de érdemes felidézni, hogy a kollégiumi hálózat fejlesztésében is éltek a ppp nyújtotta lehetőségekkel. Ami az államnak abból a szempontból volt érdeke, hogy a beruházás költségei aktuálisan nem terhelték a költségvetést. Eredeti formájában a ppp-szerződések futamidejének végén aztán az államra szállnak a vagyon- és az üzemeltetési jogok. Addig is évtizedekre nyúló fizetési kötelezettsége keletkezik, ami egyes számítások szerint végső soron ráfizetést jelent az államnak. Az Orbán-kormány igyekezett minden téren felmondani, átalakítani ezeket a szerződéseket, de a rendelkezésre állási díjat egyes projektek esetében fizetnie kell.

Mint említettük, a határozat nem tartalmaz indoklást a keret emelésével összefüggésben. Vélhetően a makropálya változása - a romló gazdasági környezet - állhat a háttérben, de az csak a szerződésekből derülhetne ki, hogy erre az esetre milyen biztosítékokat építettek be, és milyen tényezők (például az adott pálya forgalma) határozzák meg a koncessziós díj összegét.

Ugyanebben a rendeletben további pénzek sorsáról döntött egyébként a kormány. A Művészetek Palotája is ppp-konstrukcióban épült, az időkötben elhunyt üzletember, Demján Sándor egyik érdekeltsége, az Arcadom építette fel az épületet. A határozatban 1 166 560 754 forint többletforrás biztosításáról gondoskodnak erre a célra. További 18,5 millió forintra volt szükség az Egyetemes Postaegyesület 2021-es tagdíjának kifizetésére, valamint 384,5 millió forintot kellett előkeríteni a Magyar Posta Zrt. "2019. évi méltánytalan többletterhének fedezetére. A méltánytalanság egyébként abból fakad, hogy az állami cégnek ellátási kötelezettsége van olyan területeken is, ahol veszteségesen működik. Ennek EU-komfort kompenzációjáról az állammal kötött szerződése rendelkezik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!