<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=1446330315732208&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
4p

Ismét rendkívül magas szinteken járnak a koronavírus fertőzöttségi adatok Magyarországon, így rengeteg dolgozó számára továbbra sem alternatíva az irodákba történő visszatérés, azaz marad a kötelező távmunka. De mit tehetünk akkor, ha úgy érezzük, hogy teljesen kimerültünk?

A monotonitás, valamint a szokásos rutin, és a munkahelyeken megszokott szociális interakciók hiánya pedig komoly megterhelést jelent a legtöbbeknek, így egyre komolyabb gondot okoz a kiégés – még az otthon nyugalmában is.

Mik a kiégés jelei?

A világ egyik legnagyobb, vezetőképzéssel foglalkozó tanácsadó cége, a Vistage blogposztjában úgy fogalmazott, hogy a munkahelyi kiégés egy olyan állandó kimerültség, amely közvetlenül a mindennapi munkavégzéssel járó stresszhez kapcsolódik, és például fáradtsághoz, ingerültséghez, haraghoz és szomorúsághoz vezethet. Ez szakértők szerint azért is kiemelten veszélyes, mert a kiégés állapotában egyesek túlzott alkoholfogyasztással, droghasználattal, vagy más káros cselekvéssel próbálják vigasztalni magukat. A kiégés három legkönnyebben észlelhető jele a Mayo Klinika kutatása szerint a következő:

  • érzelmi és fizikális kimerültség,

  • érdektelenség munkavégzéskor, minimális energia befektetése a feladatok teljesítésekor,
  • az elégedettség hiánya a sikeresen elvégzett feladatok után.

Hogyan győzhetjük le?

De mit lehet tenni ez ellen? A Fortune 500-as cégekkel is dolgozó üzleti pszichológus, Laura Pendergrass úgy fogalmazott, hogy a járvány újabb hullámai még a legelsőnél is jobban megterhelik a dolgozókat, hiszen a „fény az alagút” végén egyre csak tolódik, és még mindig nem látni, hogy pontosan mikor érhet végre ténylegesen végleg a pandémia.

Hogyan töltődhetnek fel a kimerült dolgozók? (Illusztráció: Pexels)Hogyan töltődhetnek fel a kimerült dolgozók? (Illusztráció: Pexels)

Egy, az amerikai dolgozók körében végzett kutatás pedig egyenes azt mutatta, hogy a kiégés sokkal nagyobb problémát jelent a távmunkába küldöttek esetében (86 százalékuk tapasztalta tüneteit), mint azon társaik esetében, akik továbbra is eljárnak a munkahelyükre (69 százalék).

A szakpszichológus három alapvető tanácsot adott az érintett dolgozóknak:

1. Keressünk időt a kikapcsolódásra!

Könnyen azt hihetnénk, hogy a távmunkából dolgozók lefaragják a munkaórákat, a valóság azonban mást mutat: a NordVPN kutatása szerint egy átlagos munkavállaló így naponta 2,5 órával többet dolgozik, mint tette azt a járvány előtt. Ennek fényében a szakember szerint rendkívül fontos az, hogy legalább naponta egy órát szándékosan fordítsunk a pihenésre – legyen szó egy sétáról, egy gyors otthoni edzésről, néhány elolvasott fejezetről, vagy akár egy megnézett sorozatrészről: minden ami kikapcsol és eltereli a figyelmet a munkáról jó megoldás.

Pendergrass azt javasolja, hogy készítsünk egy listát azokról a tevékenységekről, amelyek javítanak a hangulatunkon, hiszen a tudatos kikapcsolódás segít újra töltődni, ezáltal pedig azt is megkönnyíti, hogy egy kis szünet után hatékonyabban dolgozzunk. 

2. Gondoljuk át a prioritásainkat!

Gyakran előfordul, hogy a járvány lényegében végeláthatatlannak tűnik, és egyszerűen túlterhelődünk a sok rossz hírtől, ennek elviselése pedig még nehezebbnek tűnhet akkor, amikor rengeteg, nehezen teljesíthető projekt van előttünk. A pszichológus így azt tanácsolja, hogy gondoljuk újra a teendőink listáját, és vegyük előre azokat a feladatokat, amelyek néhány órán, vagy egy napon belül teljesíthetők, mivel így sokkal könnyebben kaphatjuk meg a jól elvégzett munka nyújtotta pozitív visszacsatolást  

3. Kell egy cél

Fontos megjegyezni, hogy bár az semmiképpen sem jó, ha a túlterhelésig és kiégésig sok dolgunk van, ugyanakkor a ló másik oldalára sem szabad átesni – semmilyen értelemben. Laura Pendergrass arra figyelmeztetett, hogyha minden nap ugyanolyan, nagyon könnyedén beleszürkülhetünk a rutinba, amely hosszútávon megint csak ahhoz vezethet, hogy kiégünk. Ha folyamatosan együtt élünk azzal az érzéssel, hogy nem teszünk eleget, előbb-utóbb elveszítjük a motivációnkat, még az olyan munkakörökben is, amelyeket egyébként imádunk végezni.

A pszichológus így azt javasolja, hogy alaposan gondoljuk át, hogyan tudnánk az eddig elhanyagolt készségeinket használni a mindennapi munkavégzésben, hogyan teljesíthetünk jobban mindezek segítségével? Mi az, amire mi képesek vagyunk, de a kollégáink esetleg nem? Ezen kérdések megválaszolása amellett, hogy hozzájárulhat a sikeresebb munkavégzéshez, abban is segíthet, hogy új fényben lássuk saját magunkat, növelve az önbizalmunkat.

Nem szabad elveszíteni a reményt. A munka, amit végzel, fontos

- emlékeztetett végül Pendergrass.

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 556 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.