5p

Kedden éjszaka elköszöntünk az üzemanyagok hatósági árától, megszűnik a magánszemélyek számára is 480 forintos tankolási lehetőség. A kormány nagyjából kimaxolta ezt a politikai terméket, és a fogyasztók számára sem fájna mindez, ha szakszerűbb fiskális és monetáris politikát láttunk volna az elmúlt egy évben. Jegyzet.

Az Orbán-kormány előszeretettel hoz a közhangulatnak megfelelő döntéseket, amikor pedig ez nem sikerül, akkor megpróbálja a valóságot úgy torzítani, hogy a felelőssége elhomályosuljon. Így volt ez az üzemanyagok néhai hatósági árával is. Tavaly ősszel, a választásokhoz közeledve – amikor ugye még szó nem volt sem háborúról, sem szankciós inflációról – egyre kínosabb lett a kormány számára az árak emelkedése, amelyek közül napi szinten érzékelhető volt az üzemanyagok drágulása. Az ugyanis átlépte az 500 forintos lélektani határt, amelynek ugyan jórészt külső okai voltak, ám ez a mindenható miniszterelnök képébe nem fért bele. Akkoriban az ellenzék éppen túl volt az előválasztáson, lendületben voltak, ami az elszabaduló infláció és a megugró üzemanyagárak mellett elég ijesztő volt a kormány számára.

A forint kétszámjegyű gyengülése jócskán belejátszott abba, hogy ekkora a piaci ár. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
A forint kétszámjegyű gyengülése jócskán belejátszott abba, hogy ekkora a piaci ár. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Noha számos módon lehetett volna a kérdést kezelni, kezdve az európai rekorder általános forgalmi adó (áfa) csökkentésétől a rászorulók és családosok támogatásán át egészen addig, hogy akinek érvényes kötelező gépjármű-felelősségi biztosítása (kgfb) van, az kapjon egyszeri vagy százalékos kedvezményt a kutakon. Mindezek helyett azonban egy, már az első perctől megkérdőjelezhető intézkedést vezetett be a kormány, 480 forintban maximalizálta az üzemanyagok árát. Így adva kedvezményt olyanok számára is, akiknek nem kellett volna. A rendszer pedig attól a pillanattól kezdve, hogy a hatósági és a piaci ár között érdemi különbség alakult ki, recsegni-ropogni kezdett.

Ennek megfelelően jött a toldozgatás, amely keretében nagyon sok fogyasztót zártak ki a kedvezményezettek köréből. Emellett, hogy a kisebb kutak ne menjenek rövid időn belül csődbe, bevezették a nagykereskedelmi árplafont is. Ez viszont azzal járt, hogy a kínálat 30 százalékát adó import eltűnt a piacról. Az európai értelemben alacsony árak pedig „kényelmessé” tették az autósokat, és a fogyasztás a korábbi éveket jócskán meghaladó mértékű volt. Mindezeket tekintetbe véve józan paraszti ésszel belátható volt, hogy a rendszer csak ideig-óráig tud működni, és záros határidőn belül megbukik.

Feltételezhető, hogy a folyamatokat látva ezzel a kormány is tisztában volt, ugyanakkor a felépített légvárat úgy próbálták lerombolni, hogy az minél kisebb politikai veszteséggel járjon. Elég nagy baj az, hogy a rezsicsökkentés után újabb ígéretét szegte meg Orbán Viktor és csapata, valahogy mégis próbálták eltolni magukról a felelősséget. Noha tolhatták volna ezt a Molra is, amelynek a százhalombattai finomítóban bekövetkezett műszaki problémái jelentették az utolsó cseppeket abban a bizonyos pohárban. Emiatt ugyanis immár három hete nagyon sok kút kiszolgálása szünetelt. Mindez pedig azzal járt, hogy ezeken elfogyott az üzemanyag. Az autósok megpróbáltak tehát a Mol-kutaknál tankolni, ám mivel egyes becslések szerint a piaci szereplők harmadát kárhoztatták kényszerpihenőre, ez náluk extrém forgalomnövekedést okozott. Miután a termelési és a logisztikai oldalról sem bírta kielégíteni a keresletet a Mol, az egyszerű választópolgárok is azzal szembesülhettek, hogy hiány van. Ez pedig felvetheti a kormány felelősségét, amely olcsó üzemanyagot ígért, ám ehelyett csak problémák adódtak.

Így nem az volt a kérdés, hogy megszűnik-e az üzemanyagok hatósági ára, hanem az, hogy miként próbálják az arcvesztést úgymond minimalizálni. Ebből a szempontból kapóra jött, hogy december 5-én léptek életbe az orosz olajembargós szankciók. Ettől kezdve tankerhajókon az Unióba nem érkezhet olaj, ám ahogy azt a korábbi kormányzati sikerkommunikációból megtanulhattuk, Orbán Viktor nemcsak a magyaroknak, de a "hálátlan cseheknek és szlovákoknak" is mentességet szerzett. Ja és persze Orbán is megszavazta ezeket a szankciókat!! (A hazai üzemanyagpiacra a február 5-én életbelépő második kör gyakorolhat majd hatást, amikor a feldolgozott olajipari termékek, így például az üzemanyagok importja is tilalom alá esik.) Ugyanakkor, ha már sok tízmilliárd forintból felépítették a szankciós kamut, akkor a hatósági ár eltörlését is ezzel magyarázta meg a kormány.

Persze akár az autósok számára is lehetett volna most az ársapkából egy „jó kilépő”, hiszen a világpiacon az életbe lépő szankciók ellenére az olaj ára rég nem látott alacsony szintre került. Az energiahordozó ára ugyanis a háború kitörését megelőző árnál jelenleg olcsóbb. Emiatt van olyan ország az Európai Unióban, ahol csupán a piaci folyamatok miatt jelenleg euróban számolva olcsóbb benzint tankolni, mint február 24-én. Van, ahol mindezt a kormány megfejelte azzal, hogy csökkentette az üzemanyagok áfáját, így téve elérhetőbbé mindenki számára a tankolást.

A magyar kormány azonban nem nyúlt az áfához, sőt, megemelte a bányajáradékot és bevezette az extraprofit-adót is, így az olajcégek és a benzinkutak mozgástere limitált lesz az árak liberalizálását követően. Ugyanakkor azt mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy idén február 24-e előtt 520 forint volt egy liter 95-ös. Ha valaki a nemzetközi folyamatok eredményeként hasonló árat várna, annak persze keserű csalódásban lesz része. Az elhibázott kormányzati és jegybanki gazdaságpolitika miatt ugyanis a forint nagyon sokat veszített az értékéből, amit a kutaknál is látunk majd. Az akkori 364-es kurzus helyett most 412 forint egy euró. Emiatt pedig az 520-as benzinár helyett szerdától mindenki jócskán 600 forint feletti összeget kell majd, hogy fizessen a 95-ös üzemanyagért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!