8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tavasz óta sokasodnak a borfesztiválok, pezsgőparádék, és élénkebb irántuk az érdeklődés, mint valaha. Nyáron, a Balaton partján is több helyütt tartanak majd kóstolókat – főleg az északi parton –,  amelyek népszerűsége szintén előre megjósolható. Érthetően, hiszen a járvány óta ez az első szabad nyár, amikor kimozdulunk. De milyen bort iszunk? Ha megkóstoltuk és ízlett, találkozunk-e még vele valaha?

A száraz borokat kedvelik leginkább a magyarok, de a válaszadók 46 százaléka a rozét is szereti. A többség heti 1-2 alkalommal nyúl a dugóhúzó után – derül ki abból a májusi online kutatásból, amelyet az első alkalommal megrendezett Belvárosi Bor & Pezsgő Fesztivál és Junibor szervezői készítettek. Leginkább baráti beszélgetéseken, esti kikapcsolódáskor és fesztiválokon koccintunk. Naponta csupán a megkérdezettek 4 százaléka iszik bort. 

Villány, Badacsony, Tokaj

A vásárlók a kutatás eredményei szerint elsősorban az 1000-2000 és 2000-3000 forint közötti árú borokat keresik. 37 százalékuk a márkaismertség, illetve a név alapján dönt, 27 százalékuknak a borvidék a legfontosabb szempont a választásnál. A legkedveltebb borvidéknek Villány bizonyult a kutatás résztvevői között, hajszálnyival megelőzve Badacsonyt és Tokajt.

Ezek a fesztiválok arra is jó alkalmat teremtenek, hogy a borászok találkozzanak egymással, és az ágazat felmérje a hazai törekvéseket. Érthető: jóllehet, számos országos, régiós, sőt korosztályonkénti, termelőket összefogó szakmai szervezet működik, egy kőszegi borásznak nincs gyakran ideje tapasztalatcserére ellátogatni, mondjuk egy alföldi kisebb  pincészetbe.

Sok helyen nem a minőség, hanem a mennyiség dominál. Fotó: Depositphotos
Sok helyen nem a minőség, hanem a mennyiség dominál. Fotó: Depositphotos

Magyarországon egyre több a rangos online médiafelület arra a célra, hogy tájékozódjunk, melyik bort hol és milyen áron érdemes vásárolni. Csak ehhez először papír, ceruza, vagy mobil kell: a Gourmet Fesztiválon vagy éppen a Badacsony New Yorkban nevű áprilisi rendezvényen felvonult borászatok képviselői sem tudtak biztató választ adni arra a kérdésre, hol kapható – mondjuk a fővárosban – az éppen kóstoltatott kiváló boruk. A szupermarketek 90 százaléka egyébként sem foglalkozik kis tételekkel.

Nálunk, a pincészetben megvásárolható – kérdésemre ez a válasz volt a leggyakoribb. Nos, ma ez nem mindig nyerő, a benzinárak miatt ezreket nem akaródzik senki fizetni, hogy csak ezért elutazzon a pincészetbe. Egyébként meg éttermekbe, bárokba szállítanak – nos, itt is a pénz a bibi: a szállítási tarifákon kívül nyilvánvalóan magas árrést tesz rá a tulajdonos a beszerzési forintokra. No meg, étteremben többnyire nemcsak bort iszunk, és az étkezéssel együtt sok ezerre rúg a számla, arról nem beszélve, hogy a kiválasztott fogáshoz nem mindig illik az a konkrét tétel, amely után a fesztivált követő hónapban „nyomozunk.”

Előfordult, hogy a meglátogatott borász büszkén kalauzolt a pincéjében, ahol 30 ezer palack rejtőzött a föld alatt. Hol lehet mindezt kapni? Megisszák a vendégek, vásárolják a közelben lakók is. Amiből kiderül, inkább saját hobbiról van szó, és nem is olyan fontos – !? – az eladás. Az online vásárlás lehet a kulcsmegoldás, de számos kiváló családi pincészet még nem él ezzel a lehetőséggel.

Nem épül, hanem leépül

A szerteágazó témáról Nyikos István borszakértővel, a Bacchus Art Stúdió vezetőjével beszélgettem.

Mi a véleménye a sokasodó fesztiválokról?

Örvendetesnek tartom, hogy egyre több borfesztivált rendeznek az országban, mert a fogyasztónak az a jó, ha ízleléssel szerezhet közvetlen tapasztalatokat a hegy levéről. De sok helyen nem a minőség, hanem a mennyiség dominál, és a szakmai alapkövetelmények – jó pohár, ideális  borhőmérséklet, korrekt tételek, kóstolási tanácsok nyújtása – nem mindig teljesülnek. A magas standbérleti díjak és egyéb költségek miatt gyakran túlárazottak a kiállított borok, mert a borász azonnali pénzügyi eredményt szeretne,  ami ritkán jön össze. A fesztiváloknak a borok népszerűsítését kellene szolgálnia, ehhez képest nem kóstoltatnak, hanem itatnak a kiállítók, így a vendég nem épül a megismert italok által, hanem leépül az elfogyasztott mennyiségek miatt. Az ideális kóstoltatási mennyiség 5 centiliternél is kevesebb lenne, ehhez képest decilitereket mérnek. Három-négy borral már kiütik a látogatókat, akik ettől kezdve már csak isznak, de a termék tulajdonságait nem érzékelik. 

Jól kóstolunk vajon?

Nem mindig és nem a vevőjelölt tehet róla: sokszor a szakmához alig értő asszisztensek kóstoltatnak, hiányoznak a hiteles borászok, akiktől az érdeklődők tanulhatnának, és akikkel beszélgetni lehetne. Mentségükre szolgál, hogy a borászok túlterheltek, de nem kötelező persze mindenhol megjelenni a pincének sem. Még a fesztiválokról: kár, hogy a kísérőprogramok – zenei, gasztronómiai –, illetve a kézműves kiállítók kínálata olykor igénytelen, és látszik, hogy csak a rendezők financiális mohóságát erősítendő kerültek be a programba. 

A családi és kis pincészetek nagyszerű borai meg a szupermarketekbe nem kerülnek be.

Nem szorul magyarázatra, hogy ezekben a pincékben olyan kis tételek készülnek, amelyekkel nem lehet a nagy láncokba bekerülni. Ezek egyébként is a nyomott átvételi árakról ismertek. Általában a szakboltokban lehet kapni a kisebb borászatok palackjait. A HoReCa (hotel, restaurant, catering) szektorban azért elérhetők a legjobbak. Természetesen a pincétől történő direkt vásárlás is lehetséges opció.

A piac nem ismeri el a növekvő költségeket

Különleges időket élünk – a háború életünk minden szegmensére lassan hatással van. Mi a helyzet ezen a téren a borászattal?

A két háborúzó fél piacára szállítóknak ez nyilván közvetlen következményekkel jár. Az általános piaci gondok-bajok – lásd: bedőlt hazai borkereskedők és külföldi partnereik –, valamint a magas infláció értelemszerűen gazdálkodási nehézségeket von maga után. Úgy tűnik, a bor esetében a piac nem ismeri el a költségek növekedését, ami a borászok számára nem sok jóval kecsegtet.

Jelen sorok írójának rögeszméje, hogy nem használjuk ki eléggé a bor szerepét a hazai turizmusban.

Pedig a számos borvidék, a  szinte követhetetlen fajtaválaszték, a hangulatos családi és kis pincészetek túlsúlya, a színes kínálat mind azt erősítik, hogy a borturizmusban nagyon komoly lehetőségek rejlenek. Ez az elv, de más a gyakorlat. Magam is szerveztem Nyitott Pince Napok-Pünkösdi Bortúra néven országos rendezvénysorozatot – 25 éven keresztül. Létrehoztunk egy szövetséget is, ami a tagok érdektelensége miatt sajnos megbukott, és így járt a Magyarországi Borutak Szövetsége is. A borvidéki kiruccanások több-kevesebb sikerrel működnek. Ahol dolgozik egy lelkes szervező, ott megy a szekér, de amint a jó kocsis kiesik, már csak döcög, vagy kátyúba kerül. A borturizmust kóstolgató utazási irodák borászati felkészültsége, sajnos, hézagos. Sokszor kérdezni sem tudnak, pedig a tartós siker érdekében színvonalat és minőséget kellene követelniük. A turizmusban dolgozók ez irányú képzését és folyamatos információval való ellátását szervezetté kellene tenni, és a jó példákat fókuszba állítani.

Kínlódással, hittel

Jó tíz éve már, hogy Grinzingben is feltűntek a bio- vagy éppen vegánnak nevezett borok, persze a kocsmai átlag színvonal mellett.

A bio jövőjét a fizetőképes kereslet határozza meg. Ma még ez kínlódás a borászoknak, és többnyire hit kérdése. A nyugati trendeket figyelve, lehet jövője, de szerintem nem a borászokon fog múlni, hogy mikor válik nálunk is üzletté. A többit divatnak, ráolvasásnak, rétegigénynek tartom. Akinek megéri, csinálja.

Tokaji és bikavér – vagy helyi fajták? Mi a helyes egyensúly?

A nemzeti márkák és a világfajták jelenléte mindenütt fontos, ahol külföldi vendégek megfordulnak. A környékre jellemző fajtaválaszték pedig szintén kötelező, ha valaki igényes a munkájára. Más borvidékek sztárolása a törzsvendégkör miatt (ha van ilyen) indokolt lehet, de számomra többnyire azt mutatja, hogy a vendéglős a tutira hajt, pedig lehet, hogy a helyi zamattal többre menne. E téren az utóbbi időben javulás tapasztalható. Többen tartanak már saját borokat és csak náluk kapható választékot, amit tájjellegű gasztronómiai választékkal is erősítenek.  

Pezsgő és spriccer

Világszerte divatba jöttek a pezsgők, a habzó, gyöngyöző borok.

Pezsgőfogyasztásunk messze van az ideálistól. Leginkább az év végi ünnepek idején fogy ez az ital, és sajnos az igénytelenebb, félédes, édes kategóriákban. Pedig ma már a klasszikus, száraz, nyers pezsgőkből is széles a hazai választék. A habzó és gyöngyöző borok divatba jöttek, ma már mindenki nyakló nélkül készíti. A fröccskultúra továbbélését látom benne. A fiatalok és a könnyű, üdítő borokat kedvelők szívesen fogyasztják. Ma divat prosecco-t, frisecco-t, és más különféle bubis italokat kortyolni, és talán még megfizethetők is, bár szerintem egy jól behűtött spriccer (hagyományosan: olaszrizling szódával) a legjobb ebben a melegben. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!