8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Lánchíd és az alagút felújításához költségbecslést készítő mérnököket hívta raportra a korábbi városvezetés a tenderre érkezett magas ajánlati árak miatt. De azóta is hiába folyik a háttéralkudozás, egyelőre nincs, aki olcsóbban vállalná el a munkát.

Egyelőre nem enged a Lánchíd és a Váralagút felújítására kiírt pályázatra adott ajánlati árából a Strabag, hiába fenyegetőzött a tenderbontás után Tarlós István ex-főpolgármester azzal, hogy visszadobja a túlárazott Lánchíd tendereket, ahogy kétszer is tette azt a 3-as metró infrastruktúra pályázataival. (Azt nem tette hozzá, hogy harmadszorra már elfogadta az eredetileg becsült áraknál jóval magasabb összegeket is.) Ráadásul most már alkalma se lesz bármit is visszadobni.

A Strabag-csoporthoz tartozó STR Mély- és Magasépítő Kft. lapunknak a cég esetleges vállalási árcsökkentési hajlandóságára vonatkozó kérdésére azt válaszolta:

 a társaság a Lánchíd és a Váralagút rekonstrukciós tenderén is indult.  Mivel a határidőn belül beadott érvényes pályázatunk elbírálása folyamatban van, egyelőre várjuk a hivatalos és jogszerű bírálatot, eredményhirdetést. További lépésekről csupán annak ismeretében döntünk.

Van idő a gondolkodásra, hiszen az úgynevezett borítékbontást hatvan napos értékelési időszak követi, majd pedig két hét áll a kiíró rendelkezésére, hogy a lehetséges nyertesektől bekérje a szükséges igazolásokat. A fenti határidők még nem teltek le és a cég egyelőre nem kapott a pályázat eredményességére netán eredménytelenségére vonatkozó értesítést. Így kivárnak, mint ahogy vélhetőleg ezt teszi a többi tenderre jelentkező cég is. (Az Mfor valamennyit megkereste, de máshonnan nem kapott választ.)

A híd felújítását már 2002-ben tervbe vette a városvezetés. Az átkelőt ugyanis utoljára 1986 és 1988 között javították, de átfogó rekonstrukció nem történt.  A terveket hosszas vívódás után hat évvel ezelőtt rendelte meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), de eltartott egy darabig, amíg összejött a pénz a munka megrendeléséhez. Az első kivitelezői tendert tavaly októberben írták ki, ám ezt később visszavonta a BKK, mivel kiderült, hogy a járdák szélesítéséhez jelentősen meg kellene erősíteni a híd láncait, ami nagyon megdrágította volna a munkát. A kormány erre lecsípett egymilliárdot a hídfelújításra adott 7 milliárdos támogatásból. (Később visszaadta a pesti hídfő körüli terek fejlesztésére).

Az új tendert júliusban hirdették meg, de a határidőt kétszer is kitolták, így a tenderbontást csak szeptember 23-án ejthették meg. Az Mfor városházi információi szerint nem sok meglepetés érhette a BKK szakembereit, akik a korábban beérkező elképesztő mennyiségű kérdésből is kiolvashatták a kivitelezői dilemmákat.

Nem mintha ezeket a dilemmákat a pályázat előkészítői nem mondogatták volna már jóval előtte is. Nem mondhattak mást akkor sem, amikor a tenderbontás után raportra rendelte be őket a városvezetés: kevés idő + kockázat-áthárítás + alkotmányos felár = magas vállalási ár.

A legjelentősebb aggály a kivitelezésre biztosított 18 hónapos határidő.  A tervező Főmterv előzetes becslése szerint a felújításhoz a híd körülbelül 24 hónapos, míg az alagút 30 hónapos lezárására lenne szükség. A felújításról szóló kormányhatározat azonban csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez.  A BKK az Mfor ütemezés tarthatóságát firtató korábbi kérdése elől kitérve azt válaszolta: a közúti forgalom korlátozására vonatkozó maximum 18 hónapos lezárás „szerződéses előírás”, a felújítás időtartama 30 hónap. Tehát a BKK sem hiszi azt, hogy a munka elvégezhető másfél év alatt. De 2,5 évet terveztek be a Várhegy alagút renoválására is. Ez pedig együtt késések nélkül is 5 év.

Tarlós István korábban többször hangsúlyozta, hogy a híd és az alagút felújítását azért végzik együtt, hogy minél rövidebb ideig kelljen lezárni a két műtárgyat. Úgy tűnik azonban, hogy a felújításra rendelkezésre álló pénz és a beérkezett ajánlatok közötti jelentős eltérés miatt mégis egymás után kénytelenek elvégezni a két rekonstrukciót, így a korábban reméltnél hosszabb lehet a lezárás. Kérdés, mit szól ehhez a felújítást feltételekkel támogató Orbán-kormány.

A rendelkezésre álló forrás nagyon szűkös.  A Fővárosi Közgyűlés május végén 23,4 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, az alagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét. Ebből 6 milliárdot szántak az alagútra.) Éppen ennyit ad bele az állam, míg 14,7 milliárd forintot tesz ki az EIB (Európai Beruházási Bank) hitele, a többit a főváros adja hozzá.

A BKK tájékoztatása szerint nyolc ajánlat érkezett a pályázatra. Ahogy az előre megírtuk, mindegyik jócskán meghaladja a rendelkezésre álló keretet. A legtöbbet a Dömper Kft. kéri, amely a két munkára összesen 38,597 milliárdot számlázna. Vélhetőleg maguk sem hisznek a győzelemben, bár a céget birtokló Horseradish Gazdasági Szolgáltató Kft. tulajdonosa Abronits Róbert korábban nagyot menetelt az állami közbeszerzéseken. A cég idősebb testvére, névadója a Dömper Rt. volt, amelyet azután később Viadomra kereszteltek. A cég évekig tarolt az autópálya-építésekhez kapcsolódó közbeszerzéseken, ám 2007-ben csődbe ment több milliárdos kifizetetlen számlát hagyva maga után. Az ügy pikantériája, hogy a BKK jelenlegi vezérigazgatója, Nemesdy Ervin 2004 és 2006 között a cég gazdasági igazgatója volt.

Alig négyszázmillióval kér kevesebbet (38,19 milliárdot) a Strabag-leány STR Mély- és Magasépítő Kft. Az aktuális kormányokkal mindig jóban lévő, a fővárosnak most éppen a hármas metró déli szakaszának állomásait felújító építőipari cégcsoportot berkeken belül a viszonylag magas ár ellenére még mindig a tender befutójának tartják. Ugyanakkor városházi forrásaink elképzelhetőnek tartják, hogy valamiféleképpen együttműködnének a tenderen második legolcsóbb árat (35,853 Mrd) adó A-Híd Zrt-vel. Korábban a Margit híd felújításán is együtt dolgoztak, igaz akkor még Hídépítő Zrt-ként szerepelt a konzorciumban. (A munkával 9 hónapos csúszással készültek el és a kezdetben megjelölt 5 milliárd helyett végül 32 milliárdba került.)

A Hídépítő azóta több szálra bomlott. Az egyik része a V-Híd Építő Zrt., amely eredetileg a Hídépítő Zrt. tulajdonosának Apáthy Endrének az érdekkörébe tartozott, de 2017 végére a részvények 90 százalékban Sárváry Istvánhoz vándoroltak, míg 10 százalék a Properitus Vagyonkezelő Kft. kezében volt. Ez utóbbit tavaly megvette Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc veje. (A lenti képen Homlok Zsolt és neje, Mészáros Ágnes mosolyog.) Majd néhány nap múlva a Mészáros-csoport egyedüli irányítást szerzett a V-Híd Építő Zrt. fennmaradó része fölött. Az A-Híd azonban továbbra is az Apáthy család tulajdona. Ez persze nem akadály abban, hogy a cégcsoporthoz tartozó Hídépítő Zrt. jelenleg is együtt építse a komáromi új Duna-hidat a Mészáros és Mészáros Kft.-vel potom 29 milliárdért. (Júliusban jelentették be, hogy csúsznak néhány hónapot az átadással.) 

A 35,81 milliárdos ajánlatával legolcsóbbnak számító Közgép, a közbeszerzések visszatérő csillaga. A Simicska-birodalom egyik ékköve idén júliusban került a Duna Aszfaltot is birtokló, Mészáros Lőrinc üzlettársaként ismert Szíjj Lászlóhoz. Nincs könnyű helyzetben a városvezetés, hiszen azonfelül, hogy a legalacsonyabb ajánlati ár is 12,41 milliárddal haladja meg a rendelkezésre álló keretet, csupa fontos NER-szereplő közül kell választania.

Az alkut tovább nehezítheti, hogy a cégek a hármas metró közbeszerzési eljárásából ismerős árfelhajtó tényezők miatt aligha bizonyulnak könnyű tárgyalópartnernek. A feszített ütemterv eleve jelentősen megdobja az árat. A remélt ár és a beérkezett ajánlatok közötti különbséget tovább növeli, hogy a felújításhoz három évvel ezelőtt kértek utoljára költségbecslést. Holott azóta jócskán meglódultak az építőipari árak: 2018-ban átlagosan 9,5 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, ilyen árnövekedésre pedig 2001 óta nem volt példa. Ezt az eleve magasabb kiinduló árat növelik tovább az előre nem kalkulált vagy éppen alulbecsült tételek.

A főváros ráadásul minden kockázatot áthárítana a kivitelezőre, márpedig a beárazatlan hibalehetőségek miatt megint csak erősen vastagabban fognak a ceruzák. S ennek a tetejére jön még az  „alkotmányos felár”.

Tarlós István még főpolgármesterként júniusban azt mondta, hogy a híd és az alagút felújítása október végén, november elején elkezdődik. Erre semmi esély, amit a főpolgármester-váltás még messzebbre lökhet, illetve a tender eredménytelenné nyilvánításához vezethet. A felújítás azonban nem tolható tovább, mivel a híd állapotát már évekkel ezelőtt kritikusnak értékelték a szakemberek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!