6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Általánosságban elmondhatjuk, hogy gasztronómiával foglalkozni nem pusztán egy szimpla tevékenység. A gasztronómia szerelmesei számára valódi szenvedély, ami egyszerre jelent íz világot, innovációt, megőrzést, az önálló munkát és persze a legkülönbözőbb emberi közösségek közötti konstruktív együttműködést. A gasztropiac szereplői számára ráadásul a menedzsmentkérdésekben állandóan naprakésznek kell lenni. Nemcsak a gazdasági folyamatokat kell figyelni, de a konyhatechnológiában bekövetkezett folyamatos újításokat is. A hazai gasztropiaci szereplők utóbbi vonatkozásában nemcsak rendkívül sikeres évtizedet tudhatnak maga mögött. De nézzük a részleteket!

Dübörgő gasztronómiai turizmus, és ami mögötte van

Ebben a tekintetben Magyarország – és benne főleg Budapest – hatalmas fejlődésen ment keresztül a mögöttünk hagyott bő másfél évtizedben. A Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökének egyik legfrissebb nyilatkozata szerint a főváros a kelet-közép-európai régió egyik gasztronómiai központja lett.  A gasztronómiai turizmust ma már önmagában is a helyét megálló turizmusformaként kezelik. Az ágazathoz tartozik az itthon erőteljes fejlődésnek indult borturizmus is, amely elsősorban a borvidékek meglátogatására, a borok helyben történő fogyasztására és vásárlására, illetve a borász, valamint a borkészítés módjának testközelből való megismerésére terjed ki. Ide tartoznak a borfesztiválok, illetve a különböző szüreti rendezvényekhez kapcsolódó rendezvények is.

Az ágazat 2030-ra akár a GDP 16 százalékát is megtermelheti

Az már a fentiekből is kitűnik, hogy a jó minőségű éttermeknek nem pusztán turisztikai jelentős, a szóban forgó vendéglátóhelyeket a mindinkább tudatos hazai vendégek is értékelik. Budapesten és a nagyobb vidéki városokban folyamatosan nő a nemzetközileg elismert vendéglátóhely. Sokak számára beszédes adat lehet, hogy a Michelin néven ismert, a világ talán legközismertebb gasztrokalauza Magyarországon 5 egycsillagos és 1 kétcsillagos éttermet tart nyilván. A gasztropiac élénkülésének mértéke Budapest esetében nemcsak önmagához vagy éppen a tizenöt évvel ezelőtt hazai viszonyok fényében jelentős, de Varsóhoz vagy Prágához képest is szembetűnő. Budapesten ugyanis fine diningtól a streetfoodig minden kategóriában működnek minőségi vendéglátó egységek, a költségesebb, illetve a kevésbé költséges helyek egyaránt elérhetőek. Egyes becslések szerint a gasztro-turizmus bő 10 év múlva akár a nemzeti össztermék 15 százalékát is megtermelheti. A magas minőségű éttermeknek nemcsak a turisztikai hatása jelentős, ezeket a konyhákat ugyanis az egyre tudatosabb magyar vendégek is értékelik; az ő arányuk a hazai fine dining éttermekben mintegy 50 százalékos. 

Gasztronómia
Gasztronómia

A felnőtt korú magyarok 40 százaléka évente legalább kétszer jár étterembe

Egy közelmúltban napvilágot látott közvélemény kutatás megvizsgálta a magyar lakosság étterembe járási szokásait, melynek köszönhetően egy meglehetősen friss gasztronómiai körképpel rendelkezünk hazánk vonatkozásában. A felmérésben a mintegy 8 millió fős felnőtt lakosságot vették figyelembe. A megkérdezettek közül 40 százalék legalább félévente, 15 százaléka pedig legalább havonta egyszer jár étterembe. Még érdekesebb képet kapunk, ha az étterembe járók életkori sajátosságait vesszük figyelembe. Az étterembe járók elsősorban a 40 év alatti városi lakosság köréből kerülnek ki, azon pedig már meg sem lepődhetünk, hogy a 25 és 60 év közötti budapestiek körében ezek az arányok magasabbak, 56 százalék és 16 százalék.

Gyorsétterembe és cukrászdába jár leggyakrabban a magyar

Az egyik legnevesebb magyar közvélemény-kutató cég felméréséből az is kiderült, hogy legnagyobb arányban gyorsétterembe és cukrászdába járnak a magyarok. A megkérdezettek 70 százaléka jár rendszeresen kávézóba és fagylaltozóba. A minden hónapban éttermet felkereső polgárok több mint 60 százaléka előszeretettel keresi fel a gyorséttermeket.

Az ár a legmeghatározóbb tényező a magyarok számára

A közvélemény kutatásban megkérdezettek döntő többsége egyáltalán nem vonta kétségbe a fine dining éttermek által garantált minőségétet, illetve az ételek és italok elfogyasztásának exkluzív jellegét. Azt ellenben igen, hogy ezek a vendéglátó egységek elég nagy adagot adnának a magas árakért cserébe. A magyarok többsége tehát – ha éttermet keres fel – szeretne jóllakni. A vidék és a főváros ugyanakkor közeledik annak megítélésében, hogy az ár a legmeghatározóbb döntőtényező. A többség inkább költ kevesebbet egy alkalommal, de ezáltal gyakoribb fogyasztást megengedve magának, mint egyszer nagyobb összeget kiadva egy nem mindennapi élményért. A kutatásból az is kirajzolódott, hogy a hazai fogyasztók átlagosan 9 ezer forintnál személyenként nem szívesen költenek többet ételfogyasztásra. További érdekes adalékként jelent meg az a tény is, hogy a magyar étteremlátogatók közül rendkívül magas arányban – 55 százalék – meglehetősen sznobnak tartják vagy éppen képzelik el a fine dining helyeket, nem utolsó sorban az abban vendégeskedők közösségét. Azt persze egyetlen válaszadó sem kérdőjelezte meg, hogy a fine dining minősége nem lenne kielégítő. A válaszadók egy jelentős hányadának továbbá egyáltalán nem volt semmiféle elképzelése arról, hogy mit is kell érteni fine dining alatt. Érdekes módon a budapesti étterembejárók körében egyszerre van jelen a nemzetközi és hazai ízek, a kortárs és a hagyományos konyha iránti igény. Amellett, hogy láthatóan a különböző nemzetiségi gyorséttermeknek, éttermeknek magas a népszerűsége, a magyar íz világ továbbra is vonzó hívó szó a legtöbb étterembe járó számára.

Dübörög az online gasztrovilág is!

Az offline gasztronómia mellett egyre fontosabbá válik az online világ is. A TOP100 hazai weboldal között három nagy receptoldalt is találunk. De a TOP100-ban számos olyan weboldal található, ahol a forgalom jelentős hányada a recept és gasztronómiai tartalmaknak köszönhető. 

Ezek mellett rengeteg kisebb-nagyobb portál, és több száz vagy több ezer félprofi, vagy teljesen amatőr gasztroblog is kiszolgálja a hazai közönséget.

Ma már nem túlzás azt állítani, hogy a többség az online receptekből főz és ez jelentősen átalakítja a hazai étkezési szokásokat is, hiszen ezeken az oldalakon a receptkínálat messze túllépi a hagyományos szakácskönyvek kereteit.


 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!