6p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elektromos autókkal kapcsolatban még mindig számos szóbeszéd, mítosz terjed, ami azt sugallja, hogy azok soha nem lesznek képesek felváltani hagyományos elődeiket. Érdemes azonban részletesen megnézni, hogy pontosan mi a helyzet. 

Még a technikailag élen járó országokban, például az Egyesült Államokban is sok régi mítosz él az autósok fejében az elektromos autókról. Ezek olyan hátrányokról szólnak a hagyományos belső égésű motorral ellátott autókkal szemben, amelyek megkérdőjelezhetik a villanyautók jövőjét.

Valójában – ha tetszik, ha nem – úgy néz ki, hogy az újfajta meghajtás felváltja a régit. Az autógyártók elkötelezték magukat emellett, s bár az elmúlt egy évben lelassult az elektromos autók terjedése, ez nem jelenti azt, hogy megállt volna. Az amerikaiak szkeptikusak a villanyautókkal kapcsolatban, ám ezt sok olyan mítosz, szóbeszéd táplálja, amelyek valóságtartalma felülvizsgálatra szorul.

Az első közismert „igazság”, hogy a villanyautók használata a gyártásukat és az akkumulátoraik újrahasznosítását is figyelembe véve nagyobb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint amennyi a hagyományos autókhoz köthető – a gyártást és a használatot is figyelembe véve.

Valójában a villanyautókban felhasznált nyersanyagok bányászatával járó környezetszennyezést is figyelembe véve, a fosszilis üzemanyagok használata miatt a hagyományos autóknak kétszer nagyobb a karbonlábnyoma.

Az elektromos autókban – egyébként a hagyományosokban is – számos újrahasznosítható anyag van. Csak meg kell oldani, hogy valóban újra bekerüljenek a körforgásba. 

Nem olyan gyenge pont az akkumulátor a villanyautókban

Az egyik régi tévedés az elektromos autókkal kapcsolatban, hogy akkumulátoraik nem tartósak. A Car and Driver szakportál legutóbbi összesítéséből kiderült, hogy az autógyártók legalább nyolc év vagy százezer kilométer használatra adnak garanciát az autóakkumulátorokra. Az USA energiaügyi minisztériumának becslése szerint a legtöbb ilyen áramforrás 12-15 évig használható.

Ez azt jelenti, hogy a legjobb akkumulátorok túlélik az autót, amibe a gyárban beszerelik őket.

Az Egyesült Államokban az S&P Global Mobility agytröszt adatai szerint átlagosan 12,6 évig használják az autókat.

Érdemes megnézni a tényeket
Érdemes megnézni a tényeket
Fotó: Pixabay


A Debrecenben építkező CATL nemrégiben olyan akkumulátorral lépett piacra, amely a gyár szerint 15 éven át használható és másfél millió kilométert lehet megtenni vele. Ez a cég olyan autógyártókkal dolgozik együtt, mint a Stellantis, a Ford, a Volkswagen, a Tesla vagy a BMW. 

Készült olyan felmérés, amelyből az derült ki, hogy az amerikaiak 71 százaléka azt hiszi, hogy az elektromos autók akkumulátorai a kommunális szemétben végzik, amit elföldelnek, így szennyezve a környezetet. Valójában sokan megtartják a használt autóakkut, például a napelemeikkel termelt áram tárolására. Emellett az újrahasznosítás jövedelmező új iparág, mivel a visszanyert nyersanyagok jó áron értékesíthetők.

A Redwood Materials nevű startap éppen ezzel foglalkozik, a céget a Tesla egyik korábbi vezetője alapította. A vállalat évente 25 ezer kimúlt villanyautó-akkumulátort képes feldolgozni – derül ki a Bloomberg News korábbi híréből. Ez a cég is autógyártókkal működik együtt, partnerei között van a Ford és a Volkswagen is.

Nem viszik padlóra az elektromos rendszert a villanyautók

Nem igaz az a szóbeszéd sem, amely szerint az elektromos autók használata túlterheli az elektromos hálózatot. A Consumer Reports fogyasztóvédelmi szervezet szakértői utána jártak ennek a problémának. Becslésük szerint ha 2035-től kezdve minden új autó, amit az USA-ban értékesítenek villanyautó lesz, akkor 2050-re szorítja ki az újdonság a hagyományos autókat az utakról.

Ennek következtében 1,1 ezer milliárd kilowattóra plusz elektromos energiára lesz szükség, ami 26 százalékkal magasabb a 2023-as felhasználásnál. Ez évi egyszázalékos növekedést jelent, ami kisebb, mint az Egyesült Államok áramfelhasználásának éves átlagos növekedési üteme. A töltési ciklusok (például éjjeli-nappali áram) szabályozásával ráadásul szükség szerint a villanyautók vissza is adhatnak áramot az elektromos hálózatba.

Nem gyúlékonyak a ma gyártott elektromos autók

Az egyik legriasztóbb mítosz a villanyautókkal kapcsolatban, hogy akkumulátoraik hajlamosak a kigyulladásra. Ez a lítium-ion technológiához kapcsolódó egyik régi hiedelem, ami figyelmen kívül hagyja a fejlődést. A Kelly Blue Book tanácsadó cég adatai szerint minden 100 ezer eladott villanyautó esetén csak 25-nél adódott tűzeset.

A hibrideknél 100 ezer autóra vetítve 3475-nél, a benzines autóknál 100 ezer autónál 1530-nál keletkezett
tűz – idézte a cég a National Transportation Safety Board statisztikáját.

Gondot inkább az okoz, hogy a magasfeszültségű elektromos rendszerek tüze jóval magasabb hőmérséklettel jár, aminek oltása nehezebb feladat.

Nem igazán indokolt ma már a hatótávfrász

A hatótávfrász az elektromos autók használatával járó jól ismert jelenség. Nevezetesen az autósok attól tartanak, hogy ott hagyja őket az út szélén az autójuk, mert lemerül az akkumulátora, mielőtt töltőt találhatnának.

Amerikai felmérésekben a megkérdezettek fele számolt be arról, hogy a rövid hatótáv miatt nem vásárol villanyautót. Miközben a töltőhálózat bővül, ma már az USA-ban például 30 olyan elektromos autó kapható, amely legalább 480 kilométeres hatótávot ígér, és további 20 kerül a piacra az év végéig. Eközben az átlagautós naponta átlag 60 kilométert tesz meg autójával. Az USA-ban végre-valahára állami támogatást is igénybe vehetnek a töltőhálózatok fejlesztői.

Már nem annyival drágábbak

Egy nyár elején készült felmérés szerint az amerikai autósok majdnem hatvan százaléka a villanyautók magas árával indokolta elsősorban, miért nem vásárol ilyen autót. További egynegyedüknél ez az egyik legfontosabb szempont. Ez azonban megint csak az évekkel ezelőtti helyzet továbbélését tükrözi. Az USA-ban az új villanyautók átlagára 56 575 dollár volt az elmúlt hónapokban a Kelly Blue Book szerint, míg hagyományos versenytársaiké 48 166 dollár. Lemorzsolódik azonban ez a különbség, ha figyelembe vesszük az állami adókedvezményt és a gyártók eseti akcióit, amelyek mérséklik az elektromos autók árát. Emellett figyelembe kell venni, hogy forintban számolva százezreket lehet megspórolni a szervizen a villanyautók használatával - sorolta a példákat a qz.com amerikai hírportál. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!