3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Határozati javaslatban szeretné elérni az LMP, hogy jöjjön létre megállapodás a közlekedési tárca és a főváros között, így megoldódna a BKK-bérletek körül nagyjából egy hónapja húzódó vita. Az indítvány több állami forrást biztosítana a helyi önkormányzatoknak a közösségi közlekedés finanszírozására.

Négy LMP-s politikus országgyűlési határozati javaslatban szólítaná fel a kormányt (és a fővárost is) a BKK-bérlet körüli huzavona megoldására. A parlament honlapján olvasható dokumentum tanúsága szerint a megállapodásnak azt kellene elérnie, hogy

  • megmaradjon a BKK-bérlet érvényessége a HÉV, illetve a MÁV–Volán járatain Budapest közigazgatási határain belül,
  • az üzemeltetési költségek fővárost terhelő része évente legfeljebb az infláció mértékében emelkedjenek, valamint
  • a normatív, valamint a szociálpolitikai menetdíj-támogatás együttes összege 70 milliárd forintra emelkedjen, amit évente legalább az infláció mértékével növeljenek.

A határozati javaslat a többi önkormányzat esetében is állami segítséget szorgalmaz. Az indítvány előírná, hogy be kell vezetni a helyi közlekedés „egyharmados” finanszírozását, ami azt jelentené, hogy

a felmerülő költségek egyik harmadát az állam, másik harmadát a jegy- és bérletbevételek, harmadik harmadát pedig az önkormányzat saját forrásai finanszíroznák,

valamint kötelezné a kabinetet regionális tarifaközösségek, közlekedési szövetségek kialakítására. Ennek első lépése lenne az ország-, illetve vármegyebérletek kiterjesztése a helyi közösségi közlekedésre úgy, hogy az önkormányzatok így kieső bevételeit az állam kompenzálással egyenlítené ki. Ez – mint a javaslat indokolásában olvasható – azt jelentené, hogy „elég lenne egyetlen (olcsó) bérletet megvásárolni, amivel az egész országban vagy az egész megyében minden tömegközlekedési szolgáltatás igénybe vehető” lenne.

Vonatjegy kellene a Batthyány térről Békásmegyerre is? Fotó: Wikipedia
Vonatjegy kellene a Batthyány térről Békásmegyerre is? Fotó: Wikipedia

Mint arról a múlt év végén beszámoltunk, az ügyben hatáskörrel rendelkező Építési és Közlekedési Minisztérium a tarifareform keretében nem kívánja meghosszabbítani azt a szerződést, melyet 2016-ban kötöttek a fővárossal, így a BKK-bérletek március 1-jétől nem lennének érvényesek a Volánbuszok, a vonatok és a HÉV-járatok fővárosi szakaszaira sem.

A Lázár János vezette tárca elképzelései szerint az ország- és vármegyebérletek érvényesek lennének a BKK járatain, cserébe a minisztérium tervei szerint továbbra is elfogadnák a BKK-bérletet a MÁV, a Volán és a HÉV vonalain.

Karácsony Gergely főpolgármester nem zárkózott el a javaslattól, és emlékeztetett, ilyen szerepelt az ő választási programjában is. A városvezető ugyanakkor hozzátette, arról kell megegyezni, hogyan tudnak elszámolni a közösen szerzett bevételekkel, mivel a közös szolgáltatás mellé közös bevételmegosztásra is szükség van.

Az ügyben megszólalt Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!