5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A miniszterelnök péntek reggeli bejelentése szerint 2022-től a 25 év alatti fiatalok teljes személyi jövedelemadó-mentességet kapnak. Orbán Viktor a válságkezelés egyik eszközének nevezte ezt az intézkedést, amivel szerinte a nyugdíjasok és a családosok után most a fiatalokat támogatná a kormány. Egy ilyen intézkedésnek egy általános adócsökkentéshez képest akkor lehet értelme, ha a fiatalok foglalkoztottságának emelése különösen megéri, mert az érintetteken túlmutató pozitív hatásai vannak. Korábban a 2013-as Munkahelyvédelmi Akcióterv keretében vezettek be hasonló intézkedést. Akkor ennél kisebb mértékű adókedvezményt kaptak a cégek a 25 év alatti munkavállalók foglalkoztatása után. Ez az intézkedés jelentősen és költséghatékonyan emelte a fiatalok foglalkoztatását, derül ki Prinz Dániel közgazdász, a Harvard University PhD-hallgatójának írásából.

Az Orbán Viktor által pénteken bejelentett, a 25 év alatti fiatalok személyi jövedelemadóját (szja) eltörlő intézkedés részletei még nem ismertek. A miniszterelnök azt mondta, hogy valószínűleg az átlagkeresetig (bár azt nem tisztázta, hogy a fiatalok átlagkeresetéig vagy a nemzetgazdasági átlagkeresetig) lenne érvényes a 0 százalékos szja. Ezt az jelentené, hogy a fiatalok esetében valójában már nem egykulcsos, hanem kétkulcsos szja-rendszer jönne létre.

A miniszterelnök szerint az intézkedés költsége 130-150 milliárd forint lenne, ami az összes szja-bevétel nagyjából 5 százaléka. Az intézkedés nagyjából 300 ezer munkavállalót érinthet: 2019-ben 325 ezer 15 és 24 év közötti fiatal volt gazdaságilag aktív, közülük 288 ezren dolgoztak, 37 ezren pedig munkanélküliek voltak.

Az intézkedés célja kettős: egyrészt az adócsökkentéstől általában a gazdasági aktivitás növekedését várják, másrészt egy speficikusan a fiataloknak adott adócsökkentés a fiatalok gazdasági aktivitását erősítheti. A fiatalok gazdasági aktivitásának erősítése (egy általános adócsökkentéshez képest) azért lehet kiemelt cél, mert a fiatalokat, például a tapasztalatlanságuk miatt, diszkriminálják a munkaerőpiacon, ezért sokkal nagyobb arányban munkanélküliek, mint az általános munkanélküliségi ráta. Ezen túlmenően pedig a fiatalok magasabb fogalkoztatásának az érintetteken túlmútató pozitív hatásai is vannak, hiszen tapasztalatot szerezve hosszabb távon a munkaerőpiacon maradva extra gazdasági aktivitást generálnak. Fordítva nézve a dolgot: a fiatalok munkanélkülisége hosszabb távú, az érintetteken túlmutató károkat okoz a gazdaságnak.

Benchmark. Ezen a néven a jövőben rendszeresen jelennek majd meg anyagok a Privátbankár.hu és az Mfor.hu oldalán. A jegyzetsorozatban neves szerzőket kértünk föl arra, hogy oldalainkon közöljenek hiteles, iránymutató, igazodási pontnak, viszonyítási alapnak - azaz benchmarknak - szánt írásokat aktuális közéleti, politikai, gazdasági témákban. Ezek valójában már nem is választhatók szét, hiszen minden, ami politika, az egyben gazdaság és közélet is a XXI. században.

Hasonló intézkedést vezettek be Lengyelországban és Horvátországban az elmúlt években. Ezeknek a hatásairól még keveset tudni, azonban van korábbi külföldi és magyar példa is. Svédországban 2007-től kezdődően csökkentették a 25 év alattiak után fizetendő adókat, ami 2-3 százalékponttal emelte a fiatalok foglalkoztatottságát és növelte a gazdasági aktivitást. Magyarországon a 2013-as Munkahelyvédelmi Akcióterv keretében vezettek be hasonló intézkedést, jelentős járulékkedvezményt adva a 25 év alatti munkavállalók után. 

Akkor 28,5 százalékról 14 százalékra csökkentették a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás együttes összegét a 25 év alatti (és az 55 év feletti) munkavállalók esetében és 0 százalékra a 25 év alatti pályakezdők esetében (a foglalkoztatás első két évében). Ugyanakkor maximum bruttó 100 ezer forint jövedelemig voltak érvényesíthetőek a kedvezmények, vagyis havonta maximum 14 ezer 500 forintot jelentettek egy 25 év alatti, nem pályakezdő munkavállaló esetében. Erről az intézkedésről Svraka András, a Pénzügyminisztérium kutatója írt egy részletes tanulmányt. Arra jutott, hogy a fiatal munkavállalók körében 2,6 százalékponttal emelkedett a foglalkoztatottság. A reform önfinanszírozási arányát 40 százalék körülire becsülte, vagyis ennyit hozott vissza azonnal megemelkedett adóbevételek formájában az intézkedés. Összességében a foglalkoztatás növelését költséghatékony módon érhette el a program, amit 2019-ben szüntettek meg.

A miniszterelnök által bejelentett adóelengedés hatásai nem biztos, hogy ugyanolyanok lesznek, mint a 2013-as reform után becsült hatások. Az első nyitott kérdés, hogy megéri-e a teljes adóelengedés a korábbi sokkal korlátozottabb intézkedéshez képest. Míg akkor egy munkavállaló után maximum 14 ezer 500 forint volt a kedvezmény, most 300 ezer forint bruttó fizetésnél 199 ezer 500 forintról 45 ezer forint szja elengedésével 244 ezer 500 forintra nőne a nettó fizetés. Ha a nemzetgazdasági átlagbérig kiterjesztik a kedvezmény felső határát, akkor egy 400 ezer forint bruttót kereső dolgozónak 266 ezer forintról 326 ezer forintra nőne a nettója. Ez hatalmas fizetésemelkedés, amit egy 25 éves megkapna, de egy 26 éves már nem.

A második nyitott kérdés az intézkedés célzottsága. A kormány sok más intézkedéséhez hasonlóan itt is felmerül, hogy mennyire jól célozza a legnehezebb munkaerőpiaci helyzetben lévő munkavállalókat, például azokat, akik tartósan jelentősen az átlagbér alatt keresnek, és akiknek a foglalkoztatása az egykulcsos adó miatt relatíve nagyon költséges. Vagyis felmerül a kérdés, mennyire jó alternatíva az akár a viszonylag magas keresetű fiatalokat is elérő adókedvezmény egy szélesebb életkori csoportokat elérő, de általában az alacsony keresetű munkavállalók helyzetét javító intézkedéshez, például egy bérkiegészítő adójóváíráshoz képest, ha a cél a foglalkoztatottság és a gazdasági aktivitás növelése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!