A reformot hirdetett MÁV Csoport cégei (MÁV-Start Személyszállító Zrt., MÁV Szolgáltató Központ Zrt., MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zrt., MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.), valamint a Volánbusz Zrt. együtt írt ki kétéves időtartamra közbeszerzést személy- és vagyonvédelemre – de eredménytelenül zárult a pályázat.
Ugyanis a kiírásra egyetlen egy pályázó sem akadt, csupán egyikük élt panasszal azért, mert véleményük szerint lehetetlen követelményeket fogalmaztak meg a kiírók.
Panaszukban a következőket írták:
„Olyan műszaki leírások, alkalmassági követelmények, értékelési szempontok, kizárási kritériumok vagy szerződésteljesítési feltételeket alkalmaztak, amelyek indokolatlan nemzeti, regionális vagy helyi preferenciáktól eltérő okokból (például a gazdasági szereplők hozzáférésének korlátozása) nem megkülönböztetésmentesek.”
Magyarul: a feltételek irreálisak, és igencsak számítanak a helyi érdekérvényesítő képességek.
A pályázó MÁV-val kapcsolatos feladatai közé tartozik többek között a vasúti pályák és tartozékaik, a vasútállomások és telephelyek, a járművek és szállítmányaik őrzése, személyszállító vonatok kísérése, az utasok védelme, a vasúti létesítmények károkozásának megelőzése, megszakítása és a károkozókkal szembeni törvényes intézkedések. A Volánbusz tekintetében 156 létesítmény távfelügyelete, baj esetén a helyszínre kivonulás, pénz- és értékszállítási szolgáltatás, továbbá a készpénz-automaták ürítése és a bevétel elszállítása.
2019-ben még a Volánbusz nélkül írt ki közbeszerzést és kötött szerződést a MÁV Csoport személy- és vagyonvédelemre. Nettó 24,5 milliárd forintos keretösszegre és 3+1 éves időtartamra, és 11 cég is kapott megbízást az összetett feladatokra.
Ezek a következők voltak: a Bank Biztonsági Bizalom Zrt., a Novum Guard Kft., az Airport Security Zrt., a Prev-Info Kft., a Holdesco Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Kft., a PFM Holding Zrt., a PFM Biztonsági Kft., a Hunex Team Kft., a Pajzs 07 Biztonságvédelmi és Magánnyomozó Zrt., az ESG Holding Zrt., a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt.
Most azonban egy cég sem adott be pályázatot.
„A vasút és a Volán fejlesztése kötelesség, mert ha normális vasúti és közúti közlekedést biztosítunk az embereknek, akkor nem fognak elköltözni a szülőhelyükről, hanem az ingázást választják, amely megfizethető, komfortos, olcsó és elérhető" – jelentette ki Lázár János Kaposváron november 9-én a Volánbusz Zrt. Somogy vármegye helyközi közlekedésében részt vevő 22 új, Credobus Econell 12 típusú, dízelüzemű autóbuszának átadásakor. Az építési és közlekedési miniszter azt is mondta, hogy újjászervezik a magyarországi tömegközlekedést, de ez komoly kihívás, mert 4,5 millió ember kel útra naponta, és igyekszik egy nagyobb településre, hogy ott dolgozzon, tanuljon, vagy valamilyen szolgáltatást vegyen igénybe.
Lázár János - aki szeptemberben felmentette Bádonfainé Szikszay Erzsébetet, a MÁV gazdasági vezérigazgató-helyettesét - hangsúlyozta, hogy a következő 10 évben újjáépítik a vasúti rendszert, a vasúti infrastuktúrát, és a beruházások a járműállományt is érintik majd.
Mindeközben a cégirányítást érintő fontos lépéssel folytatódik a MÁV–Volán-csoport integrációja. 2023. december 1-jétől közös vezérigazgató és egyesített igazgatóság irányítja a két nagy, személyszállítással foglalkozó közszolgáltató vállalat, a MÁV-START és a Volánbusz tevékenységét – közölte a MÁV.
Az egységes irányítású két társaság közös vezérigazgatójának dr. Mosóczi Lászlót, a MÁV-START vezérigazgatóját kérte fel a közgyűlés, és további személyi változások is olvashatók a MÁV oldalán.