6p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Külföldön már kész energetikai tervei vannak az üzletláncoknak, bevásárlóközpontoknak, hogy milyen trükkökkel próbálják túlélni a brutális energiaárakat. De vajon mi a helyzet a magyar cégekkel? Az biztos: a Lidl Magyarország, az Allee Bevásárlóközpont, a Jysk, a Spar Magyarország, és a Tesco sem készül a nyitvatartási idő karcsúsítására. A Westend és a Mammut pedig egyelőre nem kíván nyilatkozni a témában.

A brutális energiaárak apropróján megkerestük a nagyobb áruházláncokat, azt tudakolván, vajon ők hogyan reagálnak a megváltozott helyzetre. Válaszaikból egyértelműen kiderült, hogy az járhat jól, aki idejében felébredt Csipkerózsika-álmából. A korábban megkezdett energetikai előrelátás most kamatozhat igazán azoknál a cégeknél, akik már a növekvő energiaárakat megelőzően elkezdtek azon dolgozni, hogy minimalizálják az ökológiai lábnyomukat. A rezsiemelkedés csak egy újabb motiváció, hogy folytassák a megkezdett munkát.

Lidl Magyarország: elektromos fogyasztás almérőket szerelnek fel

„Mind az áruházakat, mind a logisztikai központokat LED-világításra cseréltük, de még a hűtőbútorokét is, mellyel jelentős fogyasztást takarítunk meg. Áruházaink intelligens épületfelügyeleti rendszere a legenergiahatékonyabb szellőzés- és világításvezérlést biztosítja. Ennek köszönhetően a bolti világítás jelentős része, valamint a parkolóvilágítás lekapcsol az utolsó vásárló távozása után, az utolsó dolgozó távozását követően pedig, az áruház beriasztásakor a maradék világítás is megszűnik” – tájékoztatta lapunkat Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.

Az utolsó dolgozó után lekapcsol a villany. Fotó: Depositphotos
Az utolsó dolgozó után lekapcsol a villany. Fotó: Depositphotos

Az intelligens rendszer felel azért is, hogy a parkolóvilágítás csak megfelelő külső fényerő esetén úgynevezett „alkonykapcsolóval” kapcsoljon ki-be. A reklámvilágítások csak nyitvatartási időben működnek, s a rendszer figyeli az áruházban az elhasznált levegő mennyiségét is, és csak szükség esetén indítja be a szellőzőberendezéseket. A szellőzőrendszerek hőcserélőkön keresztül működnek (a kifújt levegővel a hőcserélőn keresztül felfűtik vagy lehűtik a befújni kívánt friss külső levegőt). Új áruházainál és a boltok területén VRV hűtő- fűtőberendezéseket alkalmaznak, és különböző hőzónákat alakítottak ki funkciótól függően. Az üzletekben a kétlépcsős fotocellás bejárati és kijárati ajtók az optimális hőmérsékletről gondoskodnak.

„Mindezeken túl logisztikai központjainkban és áruházainkban a technológiai hűtés hulladékhőjét hővisszanyerővel visszaforgatjuk a csarnokok fűtésére, és folyamatosan bővítjük napelemekkel ellátott boltjaink számát. A bolti mélyhűtők leolvasztását folyamatosan ütemezzük, a boltok raktáraiban a használaton kívüli hűtőkamrákat pedig minden esetben lekapcsoljuk. Jelenleg épp elektromos fogyasztás almérőket építünk ki áruházainkban, hogy a fogyasztás folyamatos ellenőrzésével a felesleges áramfogyasztást megakadályozzuk” – teszi hozzá a vezető.

Allee Bevásárlóközpont: 1,8 millió kilowatt áramot takarít meg

Az Allee Bevásárlóközpont takarékossági intézkedéseit sem az idén ránk szakadt energiaválság motiválta. A bevásárlóközpontnak elsőként volt hazánkban fenntarthatósági stratégiája, amivel a magyar mezőnyből elsőként nyerte el a legmagasabb, Outstanding Building Management és Excellent Asset Performance minősítést.

„Ettől függetlenül természetesen az energiaválságra proaktívan reagálunk, és további lehetőségeket keresünk a megtakarításra” – válaszolták az Allee-tól.

Az Allee az utóbbi években zöld stratégiája kapcsán közel 500 millió forintot költött a fenntarthatóságot szolgáló beruházásokra, amelyből többek között a bevásárlóközpont teljes közös területén energiahatékony LED-fényforrásokra cserélték a világítási rendszert és energiatakarékosabb lett a gépészet is. A bevásárlóközpont összességében évente közel 1,8 millió kilowatt áramot takarít meg, és 660 tonna szén-dioxiddal csökkenti ökológiai lábnyomát, és kizárólag megújuló forrásból származó villamosenergiát használ. Az újbudai bevásárlóközpont 24 e-töltőpontot szereltetett fel a parkolóban, de számukra nem csak a spórolás, hanem az ökológia is fontos: jelenleg összesen 12 000 m2 fákkal, cserjékkel és egyéb talajtakarókkal beültetett zöldfelülettel rendelkezik.

Jysk: SOS napelem-bővítés

A Jysk viszont a durván megugró energiaárakra reagálva most lépett a gázra igazán.

„2022 végéig 18 magyar üzletünkben telepítünk napelemet, ami a fogyasztás 40-50 százalékát termeli majd ki” – mondta lapunknak Hauer Attila, a Jysk sales és marketing managere.

Ezenkívül napelem kapacitásbővítés lesz a cég ecseri logisztikai elosztóközpontjában, lecserélik az elavult hűtő és fűtő berendezéseket, beállítják a minimum és maximum hőmérsékleteket az üzletekben és az energiatakarékosságot például az üzletek nyílászáróinak szigorúan vett, rendszeres bezárásával is szeretnék növelni.

Spar Magyarország: olvasztási ütemterv és logók lekapcsolása

A Spar Magyarországnál is többéves múltra tekint vissza az energiahatékonyság. Maczelka Márk kommunikációs vezető arról számolt be, hogy az új és a felújított üzletekben már a hűtőbútoroknál is csak LED-lámpákat és úgynevezett transzkritikus CO2 hűtéstechnikai rendszereket használnak, a hűtőrendszerek hulladékhőjét használják fel a fűtéshez és a melegvíz előállításhoz, és földhőszivattyút alkalmaznak egyes új és felújított üzletükben, ahol ennek kiépítésére volt lehetőség, az új és felújított boltjaikat hőszigetelik. Intelligens épületüzemeltetési szoftverük náluk is automatikusan szabályozza a belső hőmérsékletet, és elektromos autótöltőket szereltek fel.

Az új energiahelyzet miatt az eddigi két napelemmel ellátott áruházuk számát is bővítik, és ezentúl minden üzletben nagyobb figyelmet fordítanak a világítás és a gépek kikapcsolására.

Ha nincs szükség a fagylaltoshűtőkre és mirelitkádakra, akkor olvasztási ütemtervet készítenek, záráskor a világító testeket és a légcserélő rendszereket épületen belül és kívül is lekapcsolják éjszakára. A tetőkön található logók, totemek és pilonok világítását is mindenhol lekapcsolják zárás után, kivéve a bevásárlóközpontokon.

Tesco: jelenleg is folyik a LED-lámpák cseréje

A Tesco is folyamatosan vizsgálja, hogyan tud a lehető legköltséghatékonyabban és energiatakarékosan működni ebben az új világban. Jelenleg is számos opciót vizsgálnak, miközben az elmúlt néhány évben ők is már minden áruházukban LED-lámpákra cserélték a hagyományos izzókat az eladótérben, azon kívül pedig jelenleg is folyik a csere (munkatársi területek, raktár, hűtőkamrák, stb.).

„Ezzel mind az eladótér, mind a hátsóterületek esetében több mint 2-2 millió kilowattóra villamosenergia megtakarítást érünk el évente” – írták válaszukban.

Áruházaikban 100 százalékban megújuló energiát használnak, ahol nincs éjszakai árutöltés, a világítást a zárást követően mindenhol lekapcsolják, hűtőik többsége direkt ajtókkal felszerelt, amelyek karbantartására nagy hangsúlyt fektetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!