Az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt, írja az Index a Klebelsberg Központ összesített adatai alapján, melyek a lap birtokába kerültek. Az állami iskolákat fenntartó Klebelsberg Központ igazgatója nemrég azt nyilatkozta a fennálló helyzetről, hogy nincs országos pedagógushiány, de betöltetlen álláshelyek vannak.
A tanárhiány első jele a finanszírozott órakeret csökkenése. Az iskoláknak a tantárgyfelosztás elkészítésekor meg kell határozniuk, hogy heti hány órában, melyik pedagógus melyik osztályt vagy csoportot tanítsa az egyes tárgyakból. Ilyenkor az a cél, hogy minden tanárnak annyi órája legyen, amennyi kiadja az iskola teljes finanszírozott órakeretét. Ezt a lap a következő példával szemlélteti: az iskolában 3-3 alsós osztály van minden évfolyamon, akkor ott a hittanórák nélkül 52x3, 52x3, 52x3 és 55x3, azaz összesen 633 órát lehet szétosztani, amiből az iskolának kell kigazdálkodnia a megfelelő órákat (a napközit is beleértve).
Ehhez képest ma a vidéki tankerületekben ezt a finanszírozott órakeretet nagyjából csak 70 százalékban tudják betölteni, mert eleve nincs elég tanár. A hiányzó tanárok számára lefordítva: ha az iskola alsó tagozatán mind a 633 órát kitöltenék, az kb. 26-27 átlagos pedagógus álláshelyet jelentene. Ha csak az órakeret 70 százalékát töltik ki, akkor ott kb. 20 pedagógus van csak. A ki nem töltött órakeret adatai így azt mutatják, hogy egyes helyeken akár 35 százalékkal, átlagosan pedig 15 százalékkal kevesebb a tanár a lehetségesnél és a szükségesnél. Külön csoportok, fakultációk a pedagógushiány miatt nem is indulhatnak, ez pedig rontja az oktatás minőségét.
A pontos számokat a betöltetlen álláshelyek mutatják, a klikes adatok szerint közvetlenül a tanév kezdete előtt 5771 betöltetlen álláshely volt az állami köznevelésben, de ebben benne vannak a Klebelsberg Központ által fenntartott néhány óvoda óvópedagógusai, a kollégiumi nevelőtanárok vagy az utazó gyógypedagógusok is.
Az általános iskolákban és a gimnáziumokban összesen 4325 betöltetlen álláshely volt augusztus legvégén.
Az általános iskolákból 3945 pedagógus hiányzik, a gimnáziumokból 461. Mivel a Klebelsberg Központ fenntartásába tartozó iskolákban összesen 81 621 pedagógus dolgozik, ez alapján a tanárhiány az állami iskolákban összességében 4 százalékos.
A tanárhiányt másik iskolákból odairányított óraadó tanárokkal vagy túlórákkal oldják meg - ez korábban is így volt. Bevett módszer még a nyugdíjas tanárok foglalkoztatása - ez is elfed 1-2 százaléknyi tanárhiányt.
Ami a túlórázást illeti: a pedagógusnak ma törvény szerint heti 22-26 a kötelező óraszáma. Az Index szerint viszont volt azonban olyan iskola, ahol egy tanárnak 33,5 órája volt a túlórákkal együtt. Itt mesterpedagógusról volt szó, akinek egy héten csak négy nap kell órát tartania, ezt a 33,5 órát négy napba kell besűríteni. Az ostor ilyenkor megint a diákon csattan, mert nem a legkellemesebb mondjuk a 7. órában beülni egy kémia- vagy fizikaórára. A tankerületek általában nem támogatják a túlórákat. Emiatt az iskolák más megoldásokra kényszerülnek, azaz ismét jönnek az összevont csoportok, osztályok, ami nem jó a diáknak.
A tanárok elöregedése is égető probléma: az utánpótlás nem elegendő a nyugdíjba vonulók pótlására. Néhány példa: a fizikatanárok többsége a 46–55 éves korosztályban van, a kémiatanároké a 46–50, illetve az 56–60 éves korosztályban. 60 év felett több mint 200 kémiatanár van, de az utóbbi tíz évben kevesebb mint 150 ember helyezkedett el kémiatanárként.
Leginkább a gyógypedagógusok hiányoznak az intézményekből, akiknek nagyon fontos szerepük van a korai iskolai hátrányok ledolgozásában, az írás-, olvasás- vagy figyelemzavarral, hiperaktivitással küzdő gyermekek támogatásában. Ezt a hiányt utazó gyógypedagógusokkal próbálták meg kiküszöbölni, de a Klik statisztikái azt mutatják, hogy az utazó gyógypedagógusok között is 167 betöltetlen álláshely van.
További adatok és grafikonok az Indexen.