4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Klebersberg Központ hivatalos közlése szerint nincs tanárhiány az országban, de a kiszivárgott, belső adatok homlokegyenest mást mutatnak.

Az állami általános iskolákban és gimnáziumokban augusztus végén 4325 betöltetlen álláshely volt, írja az Index a Klebelsberg Központ összesített adatai alapján, melyek a lap birtokába kerültek. Az állami iskolákat fenntartó Klebelsberg Központ igazgatója nemrég azt nyilatkozta a fennálló helyzetről, hogy nincs országos pedagógushiány, de betöltetlen álláshelyek vannak.

A tanárhiány első jele a finanszírozott órakeret csökkenése. Az iskoláknak a tantárgyfelosztás elkészítésekor meg kell határozniuk, hogy heti hány órában, melyik pedagógus melyik osztályt vagy csoportot tanítsa az egyes tárgyakból. Ilyenkor az a cél, hogy minden tanárnak annyi órája legyen, amennyi kiadja az iskola teljes finanszírozott órakeretét. Ezt a lap a következő példával szemlélteti: az iskolában 3-3 alsós osztály van minden évfolyamon, akkor ott a hittanórák nélkül 52x3, 52x3, 52x3 és 55x3, azaz összesen 633 órát lehet szétosztani, amiből az iskolának kell kigazdálkodnia a megfelelő órákat (a napközit is beleértve).

fotó: MTI
fotó: MTI

Ehhez képest ma a vidéki tankerületekben ezt a finanszírozott órakeretet nagyjából csak 70 százalékban tudják betölteni, mert eleve nincs elég tanár. A hiányzó tanárok számára lefordítva: ha az iskola alsó tagozatán mind a 633 órát kitöltenék, az kb. 26-27 átlagos pedagógus álláshelyet jelentene. Ha csak az órakeret 70 százalékát töltik ki, akkor ott kb. 20 pedagógus van csak. A ki nem töltött órakeret adatai így azt mutatják, hogy egyes helyeken akár 35 százalékkal, átlagosan pedig 15 százalékkal kevesebb a tanár a lehetségesnél és a szükségesnél. Külön csoportok, fakultációk a pedagógushiány miatt nem is indulhatnak, ez pedig rontja az oktatás minőségét. 

A pontos számokat a betöltetlen álláshelyek mutatják, a klikes adatok szerint közvetlenül a tanév kezdete előtt 5771 betöltetlen álláshely volt az állami köznevelésben, de ebben benne vannak a Klebelsberg Központ által fenntartott néhány óvoda óvópedagógusai, a kollégiumi nevelőtanárok vagy az utazó gyógypedagógusok is.

Az általános iskolákban és a gimnáziumokban összesen 4325 betöltetlen álláshely volt augusztus legvégén.

Az általános iskolákból 3945 pedagógus hiányzik, a gimnáziumokból 461. Mivel a Klebelsberg Központ fenntartásába tartozó iskolákban összesen 81 621 pedagógus dolgozik, ez alapján a tanárhiány az állami iskolákban összességében 4 százalékos. 

A tanárhiányt másik iskolákból odairányított óraadó tanárokkal vagy túlórákkal oldják meg - ez korábban is így volt. Bevett módszer még a nyugdíjas tanárok foglalkoztatása - ez is elfed 1-2 százaléknyi tanárhiányt. 

Ami a túlórázást illeti: a pedagógusnak ma törvény szerint heti 22-26 a kötelező óraszáma. Az Index szerint viszont volt azonban olyan iskola, ahol egy tanárnak 33,5 órája volt a túlórákkal együtt. Itt mesterpedagógusról volt szó, akinek egy héten csak négy nap kell órát tartania, ezt a 33,5 órát négy napba kell besűríteni. Az ostor ilyenkor megint a diákon csattan, mert nem a legkellemesebb mondjuk a 7. órában beülni egy kémia- vagy fizikaórára. A tankerületek általában nem támogatják a túlórákat. Emiatt az iskolák más megoldásokra kényszerülnek, azaz ismét jönnek az összevont csoportok, osztályok, ami nem jó a diáknak.

A tanárok elöregedése is égető probléma: az utánpótlás nem elegendő a nyugdíjba vonulók pótlására. Néhány példa: a fizikatanárok többsége a 46–55 éves korosztályban van, a kémiatanároké a 46–50, illetve az 56–60 éves korosztályban. 60 év felett több mint 200 kémiatanár van, de az utóbbi tíz évben kevesebb mint 150 ember helyezkedett el kémiatanárként.

Leginkább a gyógypedagógusok hiányoznak az intézményekből, akiknek nagyon fontos szerepük van a korai iskolai hátrányok ledolgozásában, az írás-, olvasás- vagy figyelemzavarral, hiperaktivitással küzdő gyermekek támogatásában. Ezt a hiányt utazó gyógypedagógusokkal próbálták meg kiküszöbölni, de a Klik statisztikái azt mutatják, hogy az utazó gyógypedagógusok között is 167 betöltetlen álláshely van.

További adatok és grafikonok az Indexen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!