2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vásárlás lezárása hónapok óta lógott a levegőben.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a következő szavakkal jelentette be a vételt:

visszaszereztük, újra magyar kézben a reptér.

(Valójában a repülőteret sohasem adták el, csak az üzemeltető Budapest Airport Zrt-t. A kormány folyamatosan tévesen állította, hogy az objektumot adták el - a szerk.)

Vajon mennyivel lenne több utas a Liszt Ferenc Repülőtéren, ha nem lenne különadó?
Vajon mennyivel lenne több utas a Liszt Ferenc Repülőtéren, ha nem lenne különadó?
Fotó: Budapest Airport

Mint mondta a miniszter, több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án írták alá a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér (vagyis a vállalat).

A tranzakció a rendszerváltás óta a legnagyobb üzletnek számít, a vételár 3,1 milliárd euró (nagyjából 1207 milliárd forint), illetve a hitelezői konzurciummal történt megállapodásnak köszönhetően a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt (nagyjából 562 milliárd forint) is meghosszabbították.

Az Index cikke szerint a tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports részéről két körben zajlottak. Az üzletkötés ugyanis egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak, valamint a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodtak. A vételár-arányosan a magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.

Az eladók által irányított Budapest Airport 2008 és 2023 között több mint 700 millió euró értékű fejlesztést hajtott végre. A 2008-as 8,4 millióról 2019-re 16,2 millióra nőtt az utasok száma. A Covid átvészelése után tavaly már 14,7 millióra emelkedett ez a mutató, idén az eddigi trend alapján várhatóan eléri a 15,5 millió-t. A cargo forgalom meghaladta az évi 200 ezer tonnát, ami abszolut rekord.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!