2p

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vásárlás lezárása hónapok óta lógott a levegőben.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a következő szavakkal jelentette be a vételt:

visszaszereztük, újra magyar kézben a reptér.

(Valójában a repülőteret sohasem adták el, csak az üzemeltető Budapest Airport Zrt-t. A kormány folyamatosan tévesen állította, hogy az objektumot adták el - a szerk.)

Vajon mennyivel lenne több utas a Liszt Ferenc Repülőtéren, ha nem lenne különadó?
Vajon mennyivel lenne több utas a Liszt Ferenc Repülőtéren, ha nem lenne különadó?
Fotó: Budapest Airport

Mint mondta a miniszter, több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án írták alá a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér (vagyis a vállalat).

A tranzakció a rendszerváltás óta a legnagyobb üzletnek számít, a vételár 3,1 milliárd euró (nagyjából 1207 milliárd forint), illetve a hitelezői konzurciummal történt megállapodásnak köszönhetően a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt (nagyjából 562 milliárd forint) is meghosszabbították.

Az Index cikke szerint a tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports részéről két körben zajlottak. Az üzletkötés ugyanis egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak, valamint a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodtak. A vételár-arányosan a magyar állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.

Az eladók által irányított Budapest Airport 2008 és 2023 között több mint 700 millió euró értékű fejlesztést hajtott végre. A 2008-as 8,4 millióról 2019-re 16,2 millióra nőtt az utasok száma. A Covid átvészelése után tavaly már 14,7 millióra emelkedett ez a mutató, idén az eddigi trend alapján várhatóan eléri a 15,5 millió-t. A cargo forgalom meghaladta az évi 200 ezer tonnát, ami abszolut rekord.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!