A járvány egy időre szinte mindenkit elsöpört az irodapiacon. De legalábbis nagy sebeket ejtett. Persze, főleg a bérbeadókon, akik egy ideig tétlenül nézték, amint nem jönnek a bérlők dolgozói, majd jönnek, de csak ritkábban, majd megint nem jönnek. Közben próbáltak alkudozni a nagy bérlő cégekkel, azok ugyanis teljesen átgondolták működésüket, és voltak, amelyek területet is visszaadtak a home office térnyerése miatt.
Mostanra kissé rendeződni látszik a helyzet, jóval nagyobb az átoltottság, mint fél éve, és ha nem is minden ugyanolyan az irodai életben, mint volt a járvány előtt, de azért sokkal többen megfordulnak az irodaházakban. Márpedig ha megfordulnak, akkor általában meg is éheznek, és nem messzire akarnak elmenni egy gyors ebédre, hanem házon belül étkeznének. Ez jó hír az éttermi szolgáltatóknak, amelyek ugyancsak megszenvedték az elmúlt másfél-két évet.
A napokban jött hír szerint a Kantin étteremlánc a Soroksári úton épülő Millenium Gardensben és egy másik frekventált budapesti irodai desztinációban szintén építés alatt álló házban nyit majd újabb egységet. Más üzemeltetők ugyancsak örülhetnek, hiszen elég sok helyen valahogy túlélték a nehéz időszakot, sikerült visszacsalogatni a személyzet jelentős részét, így megint felpöröghet az éttermi biznisz.
Élénkülést látni más, nem éttermi szolgáltatóknál is. Főleg azoknál az irodaházaknál, amelyek jól megközelíthető helyen vannak, nem túl régiek és egy-egy ilyen egyéb szolgáltatónak az irodaház aljában bérelt helyisége az utcafrontra néz: erre már érdemes alapozni a saját forgalmukat.
További szempont, hogy vonzáskörzetükben legyen elegendően masszív lakóövezet, vagyis sok ezer család. Azok ugyanis a napi szükségleti cikkekért általában szívesebben mennek be egy sétatávolságra lévő irodaház aljában működő szupermarketbe, mint egy városszéli hipermarketbe. Ugyancsak gyakrabban fognak betérni a kávézókba is, a Cafe Frei lánc például több Váci úti irodaház földszintjén is üzemeltet egységet.
Megkérdeztük a Kantin-szerződésnél a bérlő oldalán bábáskodó VLK Cresa tanácsadót, hogy mekkora egység lesz a majdani irodaházakban. Kiderült, hogy nem kicsi, 1000 négyzetméteres lesz maga az étterem és további 200 négyzetméter a terasz, amit szintén használhatnak a vendégek. Egyébként a Millenniumi Városközpont már elkészült irodaházaiban mindenhol van ilyen folyóra néző kiülős hely, a járvány előtti években, jó időben szinte mindig tele is volt, s most, hogy megint vannak bérlők az ottani irodaházakban, növekvő forgalom látszik. A Kantin esetében annyira belelendült az ezt üzemeltető cég, hogy üzleti ebédeket is bevállal a megrendelőknek, és ott külön kiszolgálást vezet be.
Azt nem állítjuk, hogy minden irodaházi étterem tökéletesen működik Magyarországon. Sőt, a többség biztosan továbbra is szenved, ha egyáltalán nyitva van. Voltak és vannak is olyanok, amelyek kevésbé frekventált helyen vannak, nem sikerült visszacsábítani a dolgozóikat vagy például egyáltalán nincs bennük állami bérlő. Utóbbiak sok bérbeadót és éttermi bérlőt megmenthetnek, hiszen a közszolgák nem vonulhatnak távmunkába, így vélhetően nagy százalékban fognak az épületben található egységekben ebédelni.
Az éttermek méretének a „belövése” természetesen nem egyszerű feladat. Értelemszerűen megnézik, hogy mennyien dolgoznak csúcsidőben az irodaházban. Békeidőben egy tipikus, 20 ezer négyzetméteres, 8-10 emeletes irodai ingatlanban több százan, vagy akár pár ezren is megfordulnak naponta, közülük legalább 40-50 százalék választja az éttermet, amit többnyire 200-250 fő egyidejű kiszolgálására terveznek. Sok évvel ezelőtt nem nagyon engedtek be utcáról vendégeket, de ez változott, egyre több irodaházban jól jönnek az étterem üzemeltetőinek a „külsősök”.
Több szakértő is azt mondja, hogy az úgynevezett üzemi étkeztetés még nagyon fejletlen nálunk. Manapság bisztróhangulatra és sokféle ételre, köztük a vegán vagy „-mentes” ételekre is egyre nagyobb igény van. Ha az irodaház bérbeadójának szemszögéből nézzük, akkor valójában minden plusz szolgáltatás, mint amilyen az étterem, a szupermarket vagy a ruhatisztító az egész „meggyőzési folyamat” része, egy bérlő sokkal könnyebben mond igent az oda költözésre, ha ilyeneket is felkínál neki a bérbeadó.