3p

Mostantól nem lehet indokolatlanul árat emelni az állami beruházásoknál.

Kormányrendelet jelent meg az éjjel arról, hogy a jövőben mikor és milyen indokkal lehet módosításokat kérni az állami finanszírozással zajló építési beruházásoknál, különös tekintettel a vállalási árak növelésére. Ez az első konkrét intézkedés azóta, hogy a kormany.hu oldalon közzétették az új építésgazdasági törvény tervezetét, aminek az előkészítése során szakmai szervezetek többször is kérték az indokolatlan áremelésekkel szembeni erőteljesebb állami fellépést. A törvényt várhatóan februárban tárgyalja a parlament.

A kormány főleg a háborúra keni az áremelkedést, pedig maga is hibás ezért. Fotó: Pixabay
A kormány főleg a háborúra keni az áremelkedést, pedig maga is hibás ezért. Fotó: Pixabay

A rendelet kimondja, hogy "a rendes üzleti kockázat körébe tartozónak minősül azon költségnövekmény, amelynek mértéke nem haladja meg a szerződés teljesítése során felhasznált, a Magyarország szomszédságában zajló orosz-ukrán háború okozta áremelkedéssel érintett építőanyagok és beépítésre kerülő építőipari termékek piaci áremelkedésének azon együttes mértékét, amellyel az ajánlattevő a szerződéses összeg egésze tekintetében a szerződés megkötésekor számolhatott". Ehhez mankót is ad majd a szaktárca a rendelet szerint, ugyanis a háború miatt dráguló anyagokról és termékekről listát kell készítenie és mellékelnie kell egy szakvéleményt is, amit véleményez a szaktárca.

A költségnövekmény természetesen nem csupán a háborúval indokolható. A rendeletben egy szó sincs arról, hogy jogos lenne például a gyenge forint miatti drágítás, holott a magyar építőiparban felhasznált anyagok mintegy 45 százaléka külföldről származik, a forintárfolyam korábbi zuhanását értelemszerűen beépítették az árakba a cégek. A költségek nem csupán az alapanyagok durva drágulása miatt nőttek, hanem azért is, mert megugrott az infláció és folyamatos, jelentős béremelés is jelen van.

Mindez árfelhajtó, s ezeket ugyancsak érvényesíteni akarják a vállalkozások, ám a rendelet ezekre nem tért ki. Az ugyanakkor közismert gyakorlat, hogy sok állami építési beruházásnál túlárazások voltak, vagyis a kivitelezők menetközben akár többször is kikényszerítették a végső vállalási ár jelentős emelését, a megrendelő állam pedig ezt általában jóváhagyta.

Szerencséje van azoknak a cégeknek, amelyek az orosz agresszió kezdete, vagyis 2022. február 24. előtt kötötték meg a szerződést, ők a korábbi szabályok szerint kérhetik a módosítást, amelyek sokkal megengedőbbek. De csak akkor tehetik meg ezt, ha még nem minden műszaki átadás-átvételi eljárás zárult le.

Az új rendelet előírja, hogy a szerződés módosításához be kell nyújtani az érintett anyagok és termékek listáját és természetesen jelezni kell az eredeti ajánlat megadásakor megjelölt árat, továbbá a szerződésmódosítás keretében érvényesíteni kívánt többletköltséget.

Nem minősül indokolatlan kockázatátvállalásnak az ajánlatkérő (vagyis az állam - a szerk.) részéről, ha a szakvéleményben meghatározott, a rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó költségnövekedés legfeljebb 50 százalékát  – az eredeti szerződéses érték 15 százalékát nem meghaladó összeg erejéig – átvállalja. Vagyis, ha lefordítjuk: ez egyfajta engedmény a kormány részéről.

Az így átvállalt költségnövekedést a 2024. június 30. előtti teljesítési véghatáridejű szerződések esetében egy alkalommal, a végszámla kiállításakor kell kifizetni az építési vállalkozás részére. A jelölt időpont után lejáró szerződések esetében egy részszámlában és a végszámlában van erre mód.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!