A weboldalak fejlesztési idejének növekedése mögött több tényező játszik közre, nézzük őket sorban:
1. Szakember hiány
A legaktuálisabb ok egyértelműen a szakember hiány. Az IT területe kiemelten érintett a szakember hiányban és ez nem csak Magyarországon, hanem világszinten is fennálló probléma. Az IT-n belül a webfejlesztés a legnépszerűbb ágazatok között van, ahol a szakember hiányt a kevés képzési hely és a piac felől jövő nagy igény is táplálja.
A webfejlesztés területén élenjáró cégek nem győzik a megrendeléseket és a magas fluktuációval is meg kell birkózniuk. A folyamat végeredménye egyértelműen az lesz, hogy a bevállalt projekteket a lehetségesnél lassabban tudják kivitelezni.
Hatalmas a nyomás a webfejlesztőkön, hiszen egyszerre több projekttel is haladniuk kell és az egyre szigorúbb határidőknek is meg kell felelniük. Nem csoda, hogy pár év alatt sokan kiégnek a szakmában és kapcsolódó területek irányába nyitnak.
2. Növekvő konkurencia
A weben szinte minden iparában manapság már óriási a konkurencia. Ahhoz, hogy egy cég láthatóvá váljon, bizalmat építsen ki a látogatóban és lead-et generáljon, már nem elégséges egy pár mondatból álló bemutatkozó weboldal.
A sokszor már sok éve weben lévő versenytársak egyre magasabbra helyezik a lécet mind a webes megjelenés minőségét, mind pedig a weboldalon található tartalmakat és szolgáltatásokat illetően.
Egy új weboldalnak ezt a magas színvonalat kell sok esetben nulláról megugrania, ami nagy mennyiségű tartalom (hírek, blog cikkek, termék- és szolgáltatás leírások, bizalom építő elemek … stb.) előállítását igényli. Még egy jól szervezett tartalom marketing csapatnak is több hétbe vagy inkább hónapba telik, mire ezeket az anyagokat megfelelő minőségben előállítják.
3. Technológiai változások
Az utóbbi években a korábban statikus weboldalakat teljes mértékben leváltották a dinamikus site-ok, ahol igény esetén akár percenként is frissíthetők a tartalmak egy megfelelő adminisztrációs rendszer segítségével.
Ezen tartalomkezelő rendszerrel támogatott weboldalak létrehozása a webfejlesztők részéről egyértelműen nagyobb munkát igényel, mint ha statikus oldalakat kellene létrehozniuk.
4. Új tervezési eljárások
Az utóbbi években újfajta weboldal tervezési eljárások terjedtek el, és ezek közül elsősorban az UX Design-t emelném ki. Ennek a tervezési metódusnak a lényege a magas felhasználói élmény felépítése, amelybe alapos kutató munka, elemzések, felhasználói interjúk, többlépcsős tervezési és tesztelési folyamat is beletartozik.
Bár az eljárás a korábbiakhoz képest lényegesen jobb teljesítményű weboldalakat hoz létre, de maga a folyamat nagymértékben megnöveli a projekt átfutási idejét.
5. Online marketing fejlődése
Az online marketing fejlődése az Internet használattal párhuzamos. Minél nagyobb forgalmat illetve minél több ügyfelet képes a web továbbítani egy cég felé, annál nagyobb igény van online marketing eszközök használatára.
Az online marketing eszközök megléte ugyanakkor kihívások elé is állította a webfejlesztés projektekben résztvevőket, hiszen már nem csak egy grafikus és fejlesztő az, aki a munkában részt vesz, hanem egy SEO szakember, egy Ads ügynökség, egy kreatív szövegíró és az eDM kampányokért felelős szakember véleményét és elvárásait is meg kell hallgatni.
A projektek sok résztvevőssé bővültek, ahol értelemszerűen több időt vesz el a kommunikáció is.
Összefoglalás
A cikkben a webfejlesztés projektek növekvő átfutási ideje mögött húzódó okokat próbáltam meg górcső alá venni, de a megoldásokról keveset beszéltem. Azt gondolom, hogy a projektek határidejét ha egy bizonyos határnál jobban megszorítjuk, akkor annak a végeredményt szempontjából rossz következményei lesznek, a weboldal nem fog úgy teljesíteni, ahogy elvárták volna, ezért ezt a megoldást nem tartom járható útnak.
Jelen pillanatban az egyetlen lehetséges módszernek azt látom, ha a cégek idejében megpróbálnak felkészülni a hosszabb határidőre, és nem az utolsó pillanatban állnak neki a webfejlesztésnek.