3p

Több mint 200 ezer vállalkozás lett megbízható adós.

Fontos megállapításokat tett közzé a Nemzetgazdasági Minisztérium a magyar vállalkozások adózásának alapvető nehézségeiről. A minap publikussá tett jelentésben azt írják, az elektronikus bevallási eljárások elterjedése ellenére továbbra is sokba kerül a cégeknek az adminisztrációs kötelezettségek teljesítése.

Sokba kerül a cégeknek az adminisztráció
Sokba kerül a cégeknek az adminisztráció

Mégpedig azért, mert a bekért adatok, információk előállításának költsége nem csökkent, pedig ez a komolyabb tétel a vállalkozások büdzséjében, nem a kész dokumentumok eljuttatása az adóhivatalhoz.

A nemzetközi kutatások szerint a jövedelemadók esetében az adminisztrációs költség a beszedett adóbevétel 2-10 százaléka között szóródik az adózóknál. Ennek mintegy kétharmada a vállalat saját erőforrásainak felhasználásából származik, a negyede tanácsadói díj, a többi pedig egyéb külső költség.

Sokkal rosszabb e tekintetben a helyzet a kisebb méretű vállalkozásoknál. Az 50 fő alatti cégek árbevétel-arányos költségeit 2-4 százalékra becsülik a felmérések (többféle adónemet is figyelembe véve), ami az NGM megállapítása szerint már jelentősen rontja a jövedelmezőséget. Az 50 fő felettieknél ennél lényegesen alacsonyabb, 0,5 százalékos az adminisztrációs költségek aránya, de az OECD jelentése szerint ez is elérheti esetenként a 3 százalékot.

A tapasztalatok szerint nem hoz jelentős javulást az elektronikus eljárások bevezetése e téren, sőt! Azzal párhuzamosan ugyanis megmaradnak a papír alapú dokumentációs kötelezettségek, így több esetben párhuzamos adatszolgáltatásra kényszerülnek a vállalkozások. Ráadásul a "korszerűbb" ügyintézéssel nemhogy csökkenne a kezelt adatok mennyisége, épp ellenkezőleg, nő az adatmennyiség, amit a vállalkozásoknak elő kell állítaniuk.

A kisebb vállalkozások mindezt igyekeznek belső erőforrások igénybe vételével teljesíteni, de ezzel is csak saját költségeiket növelik. Sokszor hiányzik a megfelelő tudás, a kompetencia házon belül: olcsóbban jönnének ki, ha külső szakértőre bíznák a munkát.

Ezen a téren nem sok változást hoztak az elmúlt évek, az Európai Bizottság most készülő felmérésének előzetes eredményei azt mutatják, hogy a legutóbbi, 2004-es(!) felmérés óta alig változtak az adminisztrációs terhek a vizsgált országokban, dacára az elektronikus adatszolgáltatás elterjedésének.

A magyar kormány e tapasztalatokat felhasználva alakítja át az adóhatóságot, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt. Ennek keretében kiemelt figyelmet kap az elektronikus kapcsolattartási csatornák fejlesztése mellett a belső folyamatok optimalizálása, a személyre szabott szolgáltatások kiépítése.

A közeljövőben pedig újabb bevallásoknál is lehetségessé válhat a tervezetek kiajánlása (a személyi jövedelemadóhoz hasonlóan). Vagyis a céges bevallások is bekerülhetnek ebbe a körbe (amire egyébként korábban már tett utalást a szaktárca).

Az eddig elért eredmények közé sorolja a jelentés az alábbiakat:

  • Több mint 200 ezer vállalkozás lett "megbízható adós", ami könnyített eljárást biztosít a NAV-nál kezelt ügyekben.
  • Idén már 5 milliónál több e-bevallást generált automatikusan az adóhivatal.
  • 2018-ban elindult a mentorálási program az induló vállalkozások segítésére.
  • 70 ezer kisvállalkozás kapott értesítést arról, hogy az adatai alapján kedvezőbb adózási formát, a KIVÁ-t érdemes választania.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!