3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az utolsó pillanatig változhat a 2020 utáni pénzügyi terv - írja a Bruxinfo.

Hatalmas felzúdulást keltett Brüsszelben és jó néhány fővárosban az a Financial Times által egy hete megszellőztetett terv, amelynek értelmében az Európai Bizottság május 2-i többéves keretköltségvetésre vonatkozó jogszabályi javaslatának részeként az elosztási kritériumok eléggé radikális átrendezésével Keletről Délre irányítaná át a felzárkózási alapok egy jelentős részét.

Az információ annyira kiütötte a biztosítékot – állítólag – az EU-biztosok múlt szerdai vitáján többek között -, hogy a javaslat előterjesztői elgondolkoztak és még az sem kizárt, hogy az utolsó pillanatban módosítanak a képleten – értesült a BruxInfo megbízható forrásból. Úgy tudni, hogy a biztosi kollégium még kedden (tehát május 1-jén!) is összeül, hogy meghozza a végső döntést, mielőtt Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke és Günther Oettinger biztos május 2-án, szerdán a nyilvánosság elé állna az EU 2020 utáni hétéves pénzügyi keretére (keretköltségvetésére) vonatkozó tervvel.

A felzúdulás egyik oka, hogy a testület a jelek szerint az év elején általa felvázolt lehetséges forgatókönyvek helyett egy másik mellett kötelezte el magát, ami 2020 után radikálisan átirányította volna a gazdasági, szociális és területi kohézióra (röviden a regionális, vagy kohéziós politikára) szánt forrásokat a keleti tagországokból a még mindig a gazdasági válság örökségével küszködő déli tagállamok felé.

Fotó: MTI
Fotó: MTI


A lap szerint azt kevesen vitatják, hogy valamiféle átrendeződésre mindenképpen szükség van, hiszen az elmúlt hétévben a déli tagállamok GDP-je süllyedt az uniós átlaghoz képest, miközben a legtöbb 2004-ben és 2007-ben csatlakozott új tagállam látványosan felzárkózott az Unió átlagos fejlettségi szintjéhez (amit persze lejjebb vitt a déliek gyengélkedése és a küszöbön álló Brexit is). Mindez a lap bizottsági forrásai szerint eleve szükségessé tette a forráselosztási "képletnek" a kiigazítását.

A nagy felzúdúlás hatására azonban nem kizárt, hogy a Bizottság végül valamelyest visszakozni fog. Hogy ez mit jelent, azt pontosan nem lehet tudni (a munka folyamatban van), de a lap egyes forrásai szerint az új tételek nem nyomnak majd olyan jelentősen a latba, hogy attól a keleti országoknak kétségbe kellene esniük. A lap informátorai szerint azonban még a május 2-i javaslat után sem lesz egyértelmű kép arról, hogyan járnak majd anyagilag a költségvetés nettó befizetői és kedvezményezettei a 2021-2027-es időszakban.

Azt Brüsszelben is elismerik, hogy radikális változások lesznek és bizonyára megjelenik javaslat formájában az, hogy a forráselosztásnak alapfeltétele a jogállamiság, azaz a kormányoktól függetlenül működő igazságszolgáltatási rendszer. Ha ez nem teljesülne, akkor egy új rendelettervezet szerint felfüggeszthetnék a kifizetéseket az adott tagállam felé és Brüsszel venné át a pénzosztás szerepét, hogy a tagállami projektek ne álljanak le.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!