5p

Megkérdeztük a BKK-t, a Szegedi Közlekedési Kft.-t, valamint a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-t, hogy a debreceni trolibuszok és villamosok járatritkítása után az ő kötöttpályás, elektromos meghajtású járataikban lesz-e változás a villamos energia árának megugrása miatt.

Nem tervezi a debrecenihez hasonló villamos- vagy trolibuszjáratok ritkítását a többi, ilyen járatot üzemeltető városi közlekedési vállalat, az energiaárak emelkedése okozta költségnövekedést más módon kívánják kigazdálkodni – tájékoztatták az Mfort az érintett közlekedési társaságok. Mint arról lapunk beszámolt, a hajdúsági megyeszékhelyen november 14. óta ritkábban járnak a villamosok és trolibuszok, sőt van olyan járat is, amely már nem közlekedik.

A debreceni közlekedést szervező DKV Debreceni Közlekedési Zrt. közölte azt is, január 1-jétől minden trolibuszjárat helyett autóbuszok közlekednek majd, hétvégén pedig az 1-es és 2-es villamosvonal teljes szakaszán villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. Tanítási szünetben munkanapokon a 2-es villamosvonal Doberdó utca-Kálvin tér-Doberdó utca szakaszán villamospótló járatok üzemelnek – tájékoztatott a DKV, aki azt is hozzátette,

az intézkedések nem járnak létszámleépítéssel.

Magyarországon nem jellemző a nagyvárosi villamos- és trolibuszközlekedés, Debrecenen és természetesen a fővároson kívül trolibuszok Szegeden, villamosok pedig Szegeden és Miskolcon futnak. Megkerestük az érintett közlekedési vállalatokat, arra voltunk kíváncsiak, terveznek-e a debrecenihez hasonló intézkedést az egyes városokban közlekedő villamosok, trolibuszok, esetleg más, általuk üzemeltetett, villamos energiával működő közlekedési eszközök menetrendje kapcsán. Azt is megkérdeztük a közlekedési társaságoktól, kényszerülnek-e bármilyen megszorításra, például fizetéscsökkentésre, elbocsátásra az energiaválság miatt.

Mindhárom közlekedési cég válaszában azonos, hogy

leépítéseket nem kívánnak végrehajtani a költségnövekedések miatt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkeresésünkre azt válaszolta, a változás nem érinti az elektromos hajtású járatok közül a villamosok vagy trolibuszok menetrendjét, viszont a fogaskerekű vasút a téli időszakban nem fog közlekedni. A fővárosi közlekedési cég így két legyet üt egy csapásra: az energiaválság idején ezzel 120 milliós kiadást takarítanak meg, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken.

A fogaskerekű leállása idején a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni – áll a BKK válaszában.

A fővárosi troli- és villamosközlekedést nem érinti az energiaválság. Fotó: Máthé Zoltán / MTI
A fővárosi troli- és villamosközlekedést nem érinti az energiaválság. Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A szegedi közösségi közlekedésben, az alföldi nagyváros közgyűlése döntésének megfelelően,

a villamos- és a trolibuszközlekedés továbbra is az eredetileg tervezett menetrendek szerint üzemel

– közölte lapunkkal a Szegedi Közlekedési Kft. Mint a társaság a válaszában írta, a takarékosságot bizonyos szervezeti egységeinek összevonásával, a Pulz utcai irodaépület lezárásával, bizonyos tevékenységek áthelyezésével és a mindennapi működéshez nem szükséges épületek lezárásával, valamint a központi iroda hosszabb téli bezárásával kívánja elérni.

Megkeresésünkre a miskolci közösségi közlekedést irányító Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) azt válaszolta, a gázolaj, majd a CNG (gáz) árának növekedését a villamos energia árának emelkedése követi, ez az éves energiaszerződések lejárta, majd közbeszerzést követő megkötése után

nagyságrendileg 2 milliárd forint többletköltséget okoz.

„De az alkatrészek és szolgáltatások ára is nagymértékben nőnek, illetve a kamatkörnyezet és a forint/euró árfolyam is nagymértékben növeli a társaság költségeit” – fűzte hozzá a borsodi megyeszékhely közlekedési vállalata.

Az MVK válságtervet dolgozott ki a forráshiány enyhítése érdekében, de

a lapunknak megküldött pontok között nem szerepel a miskolci villamosjáratok ritkítása.

Ezzel szemben – mint írták – a drágább fenntartású gázüzemű buszok helyett igyekeznek olcsóbb, dízelüzemű buszokat használni, a költséghatékonyabb elektromos autóbuszok futásteljesítményét növelik, és általában igyekeznek az „olcsóbb” üzemeltetésű járműveket használni. Továbbá vizsgálják a piacon fellelhető „olcsóbb” üzemeltetési költségű járművek bérlésének, megvásárlásának és rendszerbe állításának lehetőségét – fűzték hozzá válaszukban.

Miskolcon emelik a viteldíjakat és a bírságokat, de ez sem fedezi a költségnövekedést. Fotó: Vajda János / MTI
Miskolcon emelik a viteldíjakat és a bírságokat, de ez sem fedezi a költségnövekedést. Fotó: Vajda János / MTI

További költségcsökkentés érdekében racionalizálják a telephelyi gázfelhasználást, elkerülve az irodák túlfűtését, a társaság által felhasznált irodahelyiségek számát csökkentik. Az alternatív energiaforrásokat is igyekeznek megtalálni, így megkezdték a napelemrendszer kialakításának tervezését, egy úgynevezett zárt naperőmű létesítésének lehetőségét, illetve a Miskolcon található biogáz erőmű közösségi közlekedési célú felhasználását is vizsgálják.

A bevételi oldalon a miskolci közösségi közlekedést biztosító cég jelezte,

jövő év elejétől emelik a díjtermékek árát, a bírságok összegét.

Hozzátették, bár ezzel többletbevételre tesznek szert, de ennek mértéke korántsem fedezi a költségnövekedést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!