5p

Megkérdeztük a BKK-t, a Szegedi Közlekedési Kft.-t, valamint a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-t, hogy a debreceni trolibuszok és villamosok járatritkítása után az ő kötöttpályás, elektromos meghajtású járataikban lesz-e változás a villamos energia árának megugrása miatt.

Nem tervezi a debrecenihez hasonló villamos- vagy trolibuszjáratok ritkítását a többi, ilyen járatot üzemeltető városi közlekedési vállalat, az energiaárak emelkedése okozta költségnövekedést más módon kívánják kigazdálkodni – tájékoztatták az Mfort az érintett közlekedési társaságok. Mint arról lapunk beszámolt, a hajdúsági megyeszékhelyen november 14. óta ritkábban járnak a villamosok és trolibuszok, sőt van olyan járat is, amely már nem közlekedik.

A debreceni közlekedést szervező DKV Debreceni Közlekedési Zrt. közölte azt is, január 1-jétől minden trolibuszjárat helyett autóbuszok közlekednek majd, hétvégén pedig az 1-es és 2-es villamosvonal teljes szakaszán villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. Tanítási szünetben munkanapokon a 2-es villamosvonal Doberdó utca-Kálvin tér-Doberdó utca szakaszán villamospótló járatok üzemelnek – tájékoztatott a DKV, aki azt is hozzátette,

az intézkedések nem járnak létszámleépítéssel.

Magyarországon nem jellemző a nagyvárosi villamos- és trolibuszközlekedés, Debrecenen és természetesen a fővároson kívül trolibuszok Szegeden, villamosok pedig Szegeden és Miskolcon futnak. Megkerestük az érintett közlekedési vállalatokat, arra voltunk kíváncsiak, terveznek-e a debrecenihez hasonló intézkedést az egyes városokban közlekedő villamosok, trolibuszok, esetleg más, általuk üzemeltetett, villamos energiával működő közlekedési eszközök menetrendje kapcsán. Azt is megkérdeztük a közlekedési társaságoktól, kényszerülnek-e bármilyen megszorításra, például fizetéscsökkentésre, elbocsátásra az energiaválság miatt.

Mindhárom közlekedési cég válaszában azonos, hogy

leépítéseket nem kívánnak végrehajtani a költségnövekedések miatt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkeresésünkre azt válaszolta, a változás nem érinti az elektromos hajtású járatok közül a villamosok vagy trolibuszok menetrendjét, viszont a fogaskerekű vasút a téli időszakban nem fog közlekedni. A fővárosi közlekedési cég így két legyet üt egy csapásra: az energiaválság idején ezzel 120 milliós kiadást takarítanak meg, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken.

A fogaskerekű leállása idején a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni – áll a BKK válaszában.

A fővárosi troli- és villamosközlekedést nem érinti az energiaválság. Fotó: Máthé Zoltán / MTI
A fővárosi troli- és villamosközlekedést nem érinti az energiaválság. Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A szegedi közösségi közlekedésben, az alföldi nagyváros közgyűlése döntésének megfelelően,

a villamos- és a trolibuszközlekedés továbbra is az eredetileg tervezett menetrendek szerint üzemel

– közölte lapunkkal a Szegedi Közlekedési Kft. Mint a társaság a válaszában írta, a takarékosságot bizonyos szervezeti egységeinek összevonásával, a Pulz utcai irodaépület lezárásával, bizonyos tevékenységek áthelyezésével és a mindennapi működéshez nem szükséges épületek lezárásával, valamint a központi iroda hosszabb téli bezárásával kívánja elérni.

Megkeresésünkre a miskolci közösségi közlekedést irányító Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) azt válaszolta, a gázolaj, majd a CNG (gáz) árának növekedését a villamos energia árának emelkedése követi, ez az éves energiaszerződések lejárta, majd közbeszerzést követő megkötése után

nagyságrendileg 2 milliárd forint többletköltséget okoz.

„De az alkatrészek és szolgáltatások ára is nagymértékben nőnek, illetve a kamatkörnyezet és a forint/euró árfolyam is nagymértékben növeli a társaság költségeit” – fűzte hozzá a borsodi megyeszékhely közlekedési vállalata.

Az MVK válságtervet dolgozott ki a forráshiány enyhítése érdekében, de

a lapunknak megküldött pontok között nem szerepel a miskolci villamosjáratok ritkítása.

Ezzel szemben – mint írták – a drágább fenntartású gázüzemű buszok helyett igyekeznek olcsóbb, dízelüzemű buszokat használni, a költséghatékonyabb elektromos autóbuszok futásteljesítményét növelik, és általában igyekeznek az „olcsóbb” üzemeltetésű járműveket használni. Továbbá vizsgálják a piacon fellelhető „olcsóbb” üzemeltetési költségű járművek bérlésének, megvásárlásának és rendszerbe állításának lehetőségét – fűzték hozzá válaszukban.

Miskolcon emelik a viteldíjakat és a bírságokat, de ez sem fedezi a költségnövekedést. Fotó: Vajda János / MTI
Miskolcon emelik a viteldíjakat és a bírságokat, de ez sem fedezi a költségnövekedést. Fotó: Vajda János / MTI

További költségcsökkentés érdekében racionalizálják a telephelyi gázfelhasználást, elkerülve az irodák túlfűtését, a társaság által felhasznált irodahelyiségek számát csökkentik. Az alternatív energiaforrásokat is igyekeznek megtalálni, így megkezdték a napelemrendszer kialakításának tervezését, egy úgynevezett zárt naperőmű létesítésének lehetőségét, illetve a Miskolcon található biogáz erőmű közösségi közlekedési célú felhasználását is vizsgálják.

A bevételi oldalon a miskolci közösségi közlekedést biztosító cég jelezte,

jövő év elejétől emelik a díjtermékek árát, a bírságok összegét.

Hozzátették, bár ezzel többletbevételre tesznek szert, de ennek mértéke korántsem fedezi a költségnövekedést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!