4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormányzati Magyar Turisztikai Ügynökség úgy döntött, hogy ár-érték arányban nem Mészáros Lőrinc cégének ajánlata volt a legjobb.

Nagyon ritkán, de azért előfordul, hogy Mészáros Lőrinc valamelyik cége elindul egy állami közbeszerzésen, de nem őt hirdetik ki a végén győztesnek. Ez történt a Miniszterelnökség alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 680 millió forintos keretösszegű, 3 évre szóló gépjárműbeszerzésén, amelyre a Mészáros Autó Javító Kft. is beadta az ajánlatát, de az MTÜ nem találta eléggé vonzónak, ezért egy másik céggel szerződött le február 5-én.

Mindez így néz ki a közbeszerzési tájékoztatóban leírva:

Nem nyertes ajánlattevők: Mészáros Autó Javító Korlátolt Felelősségű Társaság.

Az MTÜ még azt is közölte, hogy az ajánlatokat a legjobb ár-érték arányt megjelenítő szempontok alapján értékelte. Vagyis ár-érték arányban nem Mészáros Lőrinc ajánlata volt a legjobb.

Mészáros Lőrinc most nem nyert. Fotó: MTI-Bodnár Boglárka
Mészáros Lőrinc most nem nyert. Fotó: MTI-Bodnár Boglárka

Ki mert jobb ajánlatot adni?

A Mészáros Autó Javítónak igazából nincs oka szégyenkezni, hiszen a hazai flottakezelő piac egyik legrégebbi és mára egyik legnagyobb szereplőjétől, a Mercarius Kft.-től szenvedett vereséget. A 2022-ben 17,7 milliárd forintos bevételt produkáló társaság tulajdonosa Koleszár Róbert és bizalmi vagyonkezelőként az Apelso Trust Zrt., utóbbi Antall Györgyhöz, a néhai miniszterelnök, Antall József fiához köthető. Az elmúlt években több komoly állami tendert is megnyertek, például a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is kötött velük egy 225,8 millió forintos bérleti szerződést. A Direkt36 kutatásai szerint Rogán Antal és korábbi felesége 2008-tól kezdve több olyan nagyértékű autót is használt, amelyek üzembentartója ez a cég volt, de más kormányközeli emberek is használták a Mercarius autóit.

Ez a közbeszerzési vereség azonban biztosan lerontja a Mészáros-cégek 2024-es közbeszerzési statisztikáit. A 2018 és 2020 közötti időszakban Szíjj László a cégein keresztül közel 914 milliárd, Mészáros Lőrinc ugyanezen három év alatt 633 milliárd forintot nyert el közbeszerzéseken keresztül. Mostanra viszont fordult a kocka: Szíjj Lászlót Mészáros Lőrinc váltotta az élen, aki a 2019-2021-es időszakban a cégein keresztül összesen közel 1141 milliárd forintot tehetett zsebre – derült ki a Transparency International (TI) Tenderbajnok elnevezésű interaktív, közbeszerzési adatokon alapuló rangsorából. Mészáros Lőrinc érdekeltségei a közbeszerzések 8,9 százalékát, míg Szíjj László cégei a 6,6 százalékát nyerték el három év alatt.

Tán nem annyira köztudott, hogy Mészáros Lőrinc a bankok, szállodák, építőipar, mezőgazdaság és energiapiac mellett az autópiacon is jelentős érdekeltségekkel bír. Lapunk írta meg, hogy tavaly októberben bejegyezték a Mészáros M1 Mobilitás Center Kft.-t., amelynek az Mészáros Autó Javító Kft.-én és a Mészáros M1 Autókereskedő Kft.-én keresztül a Talentis Group és az MKB Magántőkealap lett a végső tulajdonosa. A Mészáros M1 korábban már legyőzte a Mercariust állami tendereken, de az MTÜ tenderén most nem járt sikerrel.

Az Átlátszó írta meg januárban, hogy személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a nyertes nem lett más, mint a Mészáros M1 Kft., amely öt év alatt megtízszerezte a bevételét. A kiírásra három jól ismert piaci szereplő, a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros M1 Kft. jelentkezett. A Mercarius 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, a Porsche ajánlata pedig érvénytelen lett, így a Mészáros M1 Kft. 1,4 milliárdos ajánlata lett a befutó. Mivel a Mercarius eleve magasabb árat adott, végül nem volt jelentősége, hogy a Mercarius 72 pontot vesztett az 1000-es skálán a lassabb szállítás miatt. Ami ugyan nem tűnik soknak, de ennek eredményeként a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.

Az MTÜ tenderén viszont fordult a kocka: az elsőből második, a másodikból első lett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!