A fővárosi Toldy Ferenc Gimnázium elképesztő gyorsasággal reagált a tegnapi szigorításokra. Olyan komplett digitális házirend olvasható honlapjukon, amivel egyértelműsítik: a járvány drámai alakulása miatt a tavaszi tapasztalatokra alapozva jó előre felkészültek a digitális tanrend bevezetésére.
Online tanrendjük egészen hiánytpótló. Pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek egyaránt világos és határozott útmutató a COVID-terhelt időben: a Microsoft iskolai Office 365 rendszerét, azon belül a Microsoft Teams felületét választották az iskolai kommunikáció, a tananyagátadás és a tanítási-tanulási folyamat színteréül, mert a tavaszi karantén alatt már bevált náluk.
Mint írják:
„A Teams felület hiányosságait a nyári fejlesztések többnyire kiküszöbölték, így alkalmas arra, hogy a pedagógusok és a tanulók egy strukturált virtuális iskolai térben kapcsolódjanak össze, ezért használata az iskolában tanító pedagógusok számára a Kréta használata mellett kötelező.”
Felsorolják a digitális tanrend szükséges eszközeit is:
- asztali számítógép/laptop
- tablet
- okostelefon (bár a Teams mobilalkalmazásban néhány funkció nem teljes mértékben elérhető)
- internet elérés,
- Kréta
- Office 365 iskolai fiók elérése
- Office 365 alkalmazások.
Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a tanóra közbeni feladatok kiadásánál mindenkor tekintettel kell lenni a tanulók rendelkezésére álló digitális eszközökre. Az eredeti órarendek egyelőre érvényesek maradnak, bár módosíthatóak.
A gimnázium tűpontosan részletezi, hogy a tanároknak a Kréta rendszerben mi mindent kell folyamatosan vezetniük, ahogy rögzítik azt is, hogy az iskolai kommunikáció csatornája a Teams, de még a tanár-szülő közötti csatornákat is megemlítik. A Teams-et egyébként naponta 16.15-ig kötelező figyelemmel kísérniük az érintetteknek, utána másnap 8.15-ig munkaidőn kívüli időszak lép életbe.
A digitális munkarendben háromféle óratípust különböztetnek meg:
- kontakt online órák (A 12. évfolyam kivételével a kontakt online órák nem haladhatják meg az osztály heti tanóráinak 60 százalékát. Kötelező bekapcsolt kamerával, megfelelő öltözetben részt venni a diáknak. Aki nem jelentkezik be, hiányzónak tekintendő
- konzultációs órák
- önálló tanulói tevékenység órák
Végül megjelölik a feladatok határidejét, a számonkérés és az értékelés metódusát is.
Az Apáczai Csere János Gimnáziumban ugyan nincs pontokba szedett digitális házirend, de honlapjukon a Google Classroom tudnivalóit találjuk, ahol ma még ez olvasható:
„Jelenleg az előkészületek fázisában vagyunk, ám érdemes már most felkészülni, hogy ne érjen váratlanul bennünket egy esetleges átállás.”
Tény, hogy a budapesti középiskolák esetében a legtöbb esetben egyszerűbben megvalósítható a digitális tanrendre való ismételt átállás, ellentétben az olyan iskolákkal, ahol hátrányos helyzetű gyerekek járnak.
Próbáltuk elérni a Gandi Gimnázium igazgatóját, hogyan érte az iskolát a bezárás, hiszen tavasszal is óriási erőfeszítéseket tettek a digitális oktatás érdekében. Mivel nem értük utol, a gimnázium honlapjáról idézünk, ahol Ignácz István igazgató így fogalmaz:
„A személyi és technikai feltételek adottak a Gandhiban ahhoz is, ha esetleg ősszel is digitálisan kell oktatnunk.”
A Gandhi Gimnáziumban jellemzően mélyszegénységben élő családokról, sokszor hiányos informatikai tudással rendelkező diákokról van szó, ezért fontos, hogy a tavaszi két és fél hónap, ha nem is zökkenőmentesen, de azért sikeresen működött. Ez jó ómen lehet a mostani bezárás előtt.
A Gandhiban sok gyereknek nem volt otthon számítógépe, esetleg még jól használható mobiltelefonja sem. Ezért a karantén-időszakban többek között pc-ket, tableteket vásárolt, internet-előfizetést biztosított a tanulóknak, és úgy dolgozta ki a digitális tanrendet, hogy a feladatok gyengébb minőségű eszközzel is elvégezhetőek legyenek. Egy informatikai beruházás nyomán pedig 60 új laptopot is a diákjaik rendelkezésére bocsáthattak.
Mégis, tavasszal az órák tartalmát kénytelenek voltak a technikai lehetőségekhez igazítani, mert például egy-egy videókonferencia-beszélgetés,vagy kisfilmek levetítése a gyenge internetkapcsolat miatt többeknél akadályba ütközött. Ilyen esetekben más csatornán (belső Facebook-csoportban, telefonon, illetve akár nyomtatott anyagot postázva), de a tanárok igyekeztek-igyekeznek, hogy mindenkivel tartsák a kapcsolatot, és segítsenek a feladatok elvégzésében is. A diákok nyomon követése, számonkérésük és osztályozásuk folyamatos volt online módon.
A digitális térben lehetetlen megteremteni azt a családias légkört, ami a Gandhi Gimnázium egyik legfontosabb sajátossága és ereje, ennek ellenére sikerült az átállásuk, és működött az online tanítási rendszerük - vélhetőleg ez most is így lesz.