5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tegnap bejelentett szigorítások egyikének köszönhetően a középiskolák szerdától digitális tanrend térnek át. Van olyan gimnázium, amely elképesztő sebesen, már tegnap feltette honlapjára a digitális házirendjét, ám a többségnél még semmilyen információ nincs fent.

A fővárosi Toldy Ferenc Gimnázium elképesztő gyorsasággal reagált a tegnapi szigorításokra. Olyan komplett digitális házirend olvasható honlapjukon, amivel egyértelműsítik: a járvány drámai alakulása miatt a tavaszi tapasztalatokra alapozva jó előre felkészültek a digitális tanrend bevezetésére.

A Toldy Ferenc Gimnáziumban már maximálisan felkészültek a digitális tanrendre. Fotó: depositphotos
A Toldy Ferenc Gimnáziumban már maximálisan felkészültek a digitális tanrendre. Fotó: depositphotos

Online tanrendjük egészen hiánytpótló. Pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek egyaránt világos és határozott útmutató a COVID-terhelt időben: a Microsoft iskolai Office 365 rendszerét, azon belül a Microsoft Teams felületét választották az iskolai kommunikáció, a tananyagátadás és a tanítási-tanulási folyamat színteréül, mert a tavaszi karantén alatt már bevált náluk.  

Mint írják:

„A Teams felület hiányosságait a nyári fejlesztések többnyire kiküszöbölték, így alkalmas arra, hogy a pedagógusok és a tanulók egy strukturált virtuális iskolai térben kapcsolódjanak össze, ezért használata az iskolában tanító pedagógusok számára a Kréta használata mellett kötelező.”

Felsorolják a digitális tanrend szükséges eszközeit is:

  • asztali számítógép/laptop
  • tablet
  • okostelefon (bár a Teams mobilalkalmazásban néhány funkció nem teljes mértékben elérhető)
  • internet elérés,
  • Kréta
  • Office 365 iskolai fiók elérése
  • Office 365 alkalmazások.

Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a tanóra közbeni feladatok kiadásánál mindenkor tekintettel kell lenni a tanulók rendelkezésére álló digitális eszközökre. Az eredeti órarendek egyelőre érvényesek maradnak, bár módosíthatóak.

A gimnázium tűpontosan részletezi, hogy a tanároknak a Kréta rendszerben mi mindent kell folyamatosan vezetniük, ahogy rögzítik azt is, hogy az iskolai kommunikáció csatornája a Teams, de még a tanár-szülő közötti csatornákat is megemlítik. A Teams-et egyébként naponta 16.15-ig kötelező figyelemmel kísérniük az érintetteknek, utána másnap 8.15-ig munkaidőn kívüli időszak lép életbe.

A digitális munkarendben háromféle óratípust különböztetnek meg:

  • kontakt online órák (A 12. évfolyam kivételével a kontakt online órák nem haladhatják meg az osztály heti tanóráinak 60 százalékát. Kötelező bekapcsolt kamerával, megfelelő öltözetben részt venni a diáknak. Aki nem jelentkezik be, hiányzónak tekintendő
  • konzultációs órák
  • önálló tanulói tevékenység órák

Végül megjelölik a feladatok határidejét, a számonkérés és az értékelés metódusát is.

Az Apáczai Csere János Gimnáziumban ugyan nincs pontokba szedett digitális házirend, de honlapjukon a Google Classroom tudnivalóit találjuk, ahol ma még ez olvasható:

„Jelenleg az előkészületek fázisában vagyunk, ám érdemes már most felkészülni, hogy ne érjen váratlanul bennünket egy esetleges átállás.”

Tény, hogy a budapesti középiskolák esetében a legtöbb esetben egyszerűbben megvalósítható a digitális tanrendre való ismételt átállás, ellentétben az olyan iskolákkal, ahol hátrányos helyzetű gyerekek járnak.

Próbáltuk elérni a Gandi Gimnázium igazgatóját, hogyan érte az iskolát a bezárás, hiszen tavasszal is óriási erőfeszítéseket tettek a digitális oktatás érdekében. Mivel nem értük utol, a gimnázium honlapjáról idézünk, ahol Ignácz István igazgató így fogalmaz:

„A személyi és technikai feltételek adottak a Gandhiban ahhoz is, ha esetleg ősszel is digitálisan kell oktatnunk.”

A Gandhi Gimnáziumban jellemzően mélyszegénységben élő családokról, sokszor hiányos informatikai tudással rendelkező diákokról van szó, ezért fontos, hogy a tavaszi két és fél hónap, ha nem is zökkenőmentesen, de azért sikeresen működött. Ez jó ómen lehet a mostani bezárás előtt. 

A Gandhiban sok gyereknek nem volt otthon számítógépe, esetleg még jól használható mobiltelefonja sem. Ezért a karantén-időszakban többek között pc-ket, tableteket vásárolt, internet-előfizetést biztosított a tanulóknak, és úgy dolgozta ki a digitális tanrendet, hogy a feladatok gyengébb minőségű eszközzel is elvégezhetőek legyenek. Egy informatikai beruházás nyomán pedig 60 új laptopot is a diákjaik rendelkezésére bocsáthattak.

Mégis, tavasszal az órák tartalmát kénytelenek voltak a technikai lehetőségekhez igazítani, mert például egy-egy videókonferencia-beszélgetés,vagy kisfilmek levetítése a gyenge internetkapcsolat miatt többeknél akadályba ütközött. Ilyen esetekben más csatornán (belső Facebook-csoportban, telefonon, illetve akár nyomtatott anyagot postázva), de a tanárok igyekeztek-igyekeznek, hogy mindenkivel tartsák a kapcsolatot, és segítsenek a feladatok elvégzésében is. A diákok nyomon követése, számonkérésük és osztályozásuk folyamatos volt online módon.

A digitális térben lehetetlen megteremteni azt a családias légkört, ami a Gandhi Gimnázium egyik legfontosabb sajátossága és ereje, ennek ellenére sikerült az átállásuk, és működött az online tanítási rendszerük - vélhetőleg ez most is így lesz. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!