6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai kiskereskedelmi piac az agglomerációs és a vidéki kereskedelmi parkokban, valamint a megújuló vidéki plázákban fejlődhet a leglátványosabban. A járvány és az elektronikus kereskedelem térnyerése ugyanakkor mindkét üzletközponttípusnál sokkal rugalmasabb alkalmazkodást követel bérbeadói és bérlői oldalról is.

Rohamtempóban alakul át a hazai kiskereskedelem, valamint annak szerkezete és hangsúlyai is. Egyre több kis bolt tűnik el, folytatódik az erőkoncentráció a nagyobb szereplők körében és ezzel egyidejűleg felzárkózóban vannak a megyeszékhelyeken található klasszikus plázák. Az ágazat azonban méltatlanul háttérbe szorult az irodaházakhoz vagy a logisztikához képest, holott az értékteremtési ereje nem csökkent. A járvány nem kímélte a plázákban működő kereskedelmi cégek jelentős részét, főleg a nem napi szükségleti cikkeket árusító cégeket/bérlőket. De egybehangzó értékelés szerint a kiskereskedelemnek a bevásárlóközpontok által képviselt része a vártnál kisebb megrázkódtatásokkal élte túl az eddigi hullámokat.

Az Indotekhez tartozó egyik Zone bevásárlópark (fotó: Indotek Group)
Az Indotekhez tartozó egyik Zone bevásárlópark (fotó: Indotek Group)

Minden makrogazdasági mutató azt jelzi, hogy növekvőben van a kiskereskedelem potenciálja, a kereslet folyamatosan izmosodik, de a vásárlói oldal oly mértékben átalakul, hogy a kínálati oldal ezt nehezen tudja követni, illetve elébe menni saját megoldásaival – erősítették meg a napokban a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége által szervezett konferencián.

Úgy néz ki, hogy a világjárványt sikeresen túlélték a kereskedelmi parkok – mondta Simon Tamás, a kiterjedt kiskereskedelmi ingatlanportfólióval rendelkező Indotek Group kiskereskedelmi üzletágának értékesítési igazgatója. A csoport jelenleg közel 40 bevásárlóközpontot és kereskedelmi parkot üzemeltet tulajdonosként. Összesen 460 ezer négyzetméternyi bérterületet kezel, aminek 93 százaléka foglalt, vagyis nagyon magas a központok kihasználtsága.

Kereskedelmi parkjaik jól beágyazott helyen és jó bérlői mixben működnek. Tapasztalataik szerint annyira stabilan, hogy bizonyos esetekben még bővítés is szóba jöhet. Nem véletlen, hogy a befektetők is díjazzák ezt a stabilitást, a retail piac egészén keresettek lettek a kereskedelmi parkok, a hozamok 7-8 százalék között mozognak. Ugyanakkor a tulajdonosok jellemzően nem akarnak megválni ingatlanjaiktól, hiszen az ilyen bevásárlóparkoknak jó a bevételtermelő képessége.

A megújított Szeged Plaza kívülről (fotó: Indotek Group)
A megújított Szeged Plaza kívülről (fotó: Indotek Group)

Az Indotek plázáinál folytatják a négy éve megkezdett felújításokat, legközelebb a győri, majd a miskolci és a pécsi bevásárlóközpont kerül sorra. Akárcsak a már átalakított plázáiknál, a tervezett felújítások során is elvégzik a finomhangolásokat a bérlői mixben a bevásárlóközpontok pozicionálása után, valamint, ha szükséges, akkor a belső arányokat is megváltoztatják.

A Sopron Plazában például az ételudvar helyén hamarosan egy nagy divatüzlet nyitja meg kapuit, így a szóban forgó terület jövedelmezőbb hasznosítási formát kap.  A vendéglátási funkcióra szánt területet nagyon visszavették. A Miskolc Plazában jelentősen átalakították a bérlői mix koncentrációját, ami új lehetőségeket teremtett egy másik bérlői csoport számára, így hamarosan egy külföldi divatáruházlánc üzletével is bővül majd a bevásárlóközpont kínálata.

„Igyekszünk megtartani a helyi bérlőket és még több, a helyi lakosság számára fontos szolgáltatást vagy élményelemet behozni a plázáinkba. Ezekre a változtatásokra azért volt szükség, mert az előző tulajdonosok erre kevésbé összpontosítottak” - mondta a szakember.

A felújításokat a legkorszerűbb, környezetkímélő anyagokkal, valamint berendezések beépítésével végzik, csökkentve ezzel a környezeti terhelést és hatékonyabbá téve az ingatlan üzemelését, ami végső soron a bérlők terheinek a csökkenését is jelentheti. A korszerű gépészet és a szigetelés hosszú távon megtérül.

„A világjárvány okozta kihívásokat nem csak a bevásárlóközpontok, de a mozik is sikeresen vették. A mozik az egyik leginkább válságálló egységek a plázákban. A fiatalok továbbra is szeretnek oda járni, azokban a városokban, ahol plázáink üzemelnek, általában ezek az egyetlen korszerű mozik, így népszerűségük töretlen. Családoknak is kiváló szórakozási lehetőség, ezt érzékeljük minden vidéki bevásárlóközpontunkban” – vázolta a helyzetet az igazgató.

A plázáknál egyébként azt rögzítették, hogy ugyan az utóbbi időben kevesebb a látogatás, de az egyes látogatók többet költenek egy-egy alkalommal, mint korábban. Simon Tamás reményét fejezte ki, hogy a járvány negyedik hullámában már nem, vagy, legfeljebb a maszkhasználatban lesznek korlátozások, így a 2021 nyarán mért erősebb forgalom fennmarad, illetve tovább növekszik.

A kereskedelmi parkok és az egymás után felújított vidéki bevásárlóközpontok továbbra is az Indotek Group teljes ingatlanportfóliójának meghatározó részei lesznek. A magyar vállalat tökéletesíteni akarja a bérlői mixeket és új megoldásokkal válaszol az elektronikus kereskedelem kihívásaira.

Érzékelik, hogy a bérlők online forgalma növekvőben van és egyre több esetben részben bemutató teremként használják a plázában bérelt területüket. Ezeknek egy része az úgynevezett „click&collect” szolgáltatás, vagyis az átvételi pont funkció, miatt kisebb raktárterület növekedést is magába foglal. Az egész szakma számára általános feladatnak nevezte, hogy tisztázni kell a bérleti szerződéseknek azt a részét, amelyben meghatározzák, hogy az átvételi pont funkcióban elért bevételből milyen arányban részesedjenek a bérbeadók. A gyakorlat ugyanis az, hogy egyre többen online veszik meg a terméket a bemutató helyen pedig csak átveszik azt, de így sokszor csak az adott márka részesedik a pénzből, a pláza üzemeltetője nem.

Viszonylag új elem, hogy az üzletközpontokban vagy közvetlen környékükön már nálunk is egyre több helyen jelennek meg a csomagautomaták, így a plázákban is. Ez egyfajta köztes megoldás, hiszen az ügyfél ilyenkor már bent van a bevásárlóközpont épületében, így a csomag átvétele után nagy eséllyel végezhet további vásárlást vagy impulzusvásárlást.

Simon Tamás azt is hangsúlyozta, hogy nem elég mindössze a bérbeadónak rugalmasabban kezelnie a bérlőket és felújítania a közös területeket egy plázán belül. A bérlőknek maguknak is meg kell újulniuk, adott esetben teljes design- és koncepcióváltást kell végrehajtani az üzleten belül és felvonultatni a legkorszerűbb digitális eszköztárat, ami valóban élményt ad a vásárlónak. Cél, hogy a vásárló azt érezze: megéri felkelni a fotelből és letenni a telefont, majd bemenni az adott üzletközpontba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!