4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tovább drágult a héten mind a benzin, mind a gázolaj, s zuhanó árakra aligha számíthatunk a következő napokban – derül ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő sorozatának aktuális írásából. A kilátások alapján az árak emelkedése ugyanakkor megtorpanhat, sőt, a gázolaj esetén nem lenne meglepő egy kisebb korrekció.

A héten két alkalommal is nőtt az üzemanyagok ellenértéke, a benzin 10 forintos drágulása is fájdalmas, de a gázolaj árát még ennél is jobban 20 forinttal emelték. Tény ugyanakkor, hogy ezúttal, ahogy azt az egy héttel korábbi összefoglalónkban is írtuk, nemzetközi folyamatok állnak az emelés hátterében.

A fentiek miatt uniós összehasonlításban a magyar árak érdemben nem változtak. A benzinárakat tekintve továbbra is a középmezőny alsó felében állunk. Ami messziről talán nem tűnik rossz pozíciónak, ám hozzátéve azt, hogy a magyarok életszínvonala az egyik legalacsonyabb az egész közösségben, akkor már kevésbé szívderítő az eredmény.

Nem várunk további áremelést a következő héten. Fotó: Depositphotos
Nem várunk további áremelést a következő héten. Fotó: Depositphotos

Arról nem beszélve, hogy a közelmúltban a gazdasági ügyekben tejhatalommal bíró miniszter, Nagy Márton azt ígérte, legalább a benzin esetén javulhat a régiós pozíciónk. Ez azonban nem most lesz, hiszen a benzinárakat tekintve inkább az éllovasokhoz húzunk, mint az átlaghoz.

A gázolaj esetén relatív még magasabbak a magyarországi árak uniós összehasonlításban. Ennél az üzemanyagfajtánál egyértelműen a középmezőny sűrűjében vannak a hazai árak.

Sajnos régiós összevetésben még rosszabb a helyzet a dízelnél, mint a benzinnél. Ráadásul itt még Nagy Márton sem merte az ígérni, hogy (a környező országokhoz képest) olcsóbb lesz ez a gázolaj.

Merre tovább?

Ahogy az a rendszeres olvasóink számára már többször kiderülhetett az Mfor Üzemanyagár-figyelő sorozatából, a végső fogyasztói árakra az adók mellett két fontos másik tényező hat, egyrészt az alapanyagok, másrészt a forint (dollárral szembeni) árfolyama.

A nyersolaj ára az egy héttel korábbi szinthez képest szinte alig változott, gyakorlatilag múlt péntek óta 82 dollár körül áll a Brent tőzsdei jegyzése, az egyik nap egy kicsit csökken, majd másnap visszaemelkedik. Ami pesszimizmusra ad okot, hogy pénteken az autósok szemszögéből több bíztató hír látott napvilágot, mégsem volt komolyabb mozgás. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) közzétette friss prognózisát, ami lassuló keresletről szól, ám ez csak arra volt elég, hogy ellensúlyozza a geopolitikai feszültségek miatti piaci aggodalmakat. Nagy kérdés továbbá, hogy az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed mikor nyúlhat a kamatokhoz, kedden ugyanis napvilágot látott egy vártnál magasabb inflációs adat, amely arra utalt, hogy a várt kamatcsökkentés későbbre tolódik. Szerdán viszont már volt Fed-vezető, aki arról beszélt, hogy akár a vártnál hamarabb csökkenthetik a kamatokat.

Ezek mellett a hónapok óta fennálló geopolitikai problémák továbbra is fókuszban vannak. A Közel-Keleten folyó harcok, a Vörös-tengeren történő támadások továbbra is az árfolyam emelkedésének az irányába hatnak. De egyes elemzők szerint ebbe az irányba mutatnak azok a sikeres ukrán támadások is, amelyek az orosz olaj- és gázipari infrastruktúrát rombolják. Ezek miatt ugyanis kisebb-nagyobb mennyiségek esnek ki a piacról, ami összességében felfele tolhatja az olaj árát.

Pozitív hír ugyanakkor, hogy a finomított termékek jegyzése annak ellenére lejtőre került, hogy a nyersolaj ára viszonylag stabil. Ezt azonban "letörli" a magyar autósok szempontjából kellemetlen dollárerősödés.

A különböző, egymás ellen ható folyamatok összességében nagyjából kiegyenlítik egymást. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő előrejelzése alapján jelentős árváltozás nem várható a következő héten. Kisebb árcsökkentés lehetséges, így nem lenne meglepő, ha a gázolaj ismét közelítene a 650 forintos szinthez, míg a benzin becsúszhat a 610-es szint alá.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!