4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Máshogy látják a magyar gazdaság növekedési esélyeit.

Évek óta húzódó konfliktus jellemzi Varga Mihály és Matolcsy György szakmai kapcsolatát - amelynek a lényege, hogy ki irányítsa valójában a magyar gazdaságpolitikát -, és most újabb jele mutatkozott meg annak, hogy Orbán Viktor két megbecsült harcostársa továbbra sem tudja elásni a csatabárdot.

Matolcsy György a ring egyik sarkában
Matolcsy György a ring egyik sarkában

Ezúttal abban nincs egyetértés a felek között, hogy az előttünk álló években mekkora ütemben képes növekedni a magyar gazdaság. Varga szerint minden évben legalább 4 százalékos bővülést lehet elérni, míg Matolcsy jegybanki stábja szerint jövőre már csak 3,5 százalékra futja, egy évvel később pedig még szerényebb, 2,8 százalékos növekedésre van kilátás.

A két makropálya ráadásul egymáshoz közel eső időben publikált dokumentumokban jelent meg. A Varga által vezetett Pénzügyminisztérium a 2019-es költségvetési törvényjavaslatban tette közzé a GDP-re vonatkozó számokat, a Matolcsy irányítása alatt álló Magyar Nemzeti Bank pedig a múlt héten közzétett inflációs jelentésben vázolta a saját számításai szerint adódó makropályát.

Nagyon nem mindegy, hogy melyik áll majd közelebb a valósághoz. Mind többen emlegetik ugyanis, hogy a világgazdaság egy újabb válságos időszak elé néz, miközben a befektetést kereső pénzek elkezdtek visszaáramolni az Egyesült Államokba, az ottani kamatemelések hatására.

Megkérdeztük a pénzügyminisztert, mit gondol elődje - Matolcsy vezette a Nemzetgazdasági Minisztériumot egészen 2013-ig, amikor kinevezték a jegybank elnökének, a tárcát pedig Varga vette át - gazdasági prognózisairól.

A miniszter válasza így hangzott: "Az elmúlt évekre visszaemlékezve több olyan alkalmat vélek felfedezni, amikor az elemzői várakozásokhoz képest a kormány várakozásai igazolódtak. Nyugtával dicsérjük a napot. Egy alapos, felelős tervezési munka folyt a Pénzügyminisztériumban mind az infláció (az MNB magasabb, 3,1 százalékos inflációval számol a jövő évre, mint a PM 2.7 százaléka - a szerk.), mint a gazdasági növekedés tekintetében. Most, 2018 júniusában nehéz megmondani, hogy mi lesz majd 2019 egészében, de a kormány mindig kész volt arra, hogy az első negyedévi, félévi adatokat értékelve hozzányúljon egy adott év költségvetéséhez."

A miniszter arról is beszélt, hogy most a költségvetési törvényjavaslat tárgyalása előtt áll a kormány, s majd ha elfogadták, azt követően - nyilván már ősszel - lehet majd arról beszélni, hogy bármelyik pontjához hozzá kell-e nyúlni.

A válasz két fontos információval is szolgált. A miniszter is elismeri, hogy nagy bizonytalansággal lehet csak megtervezni ilyen korán a következő évi folyamatokat. Ezzel összefüggésben nem zárta ki, hogy módosítsák a 2019-es költségvetést, de erre csak abban az évben kerülhet sor, az első néhány havi adat ismeretében.

Valamint a jegybankban folyó munkáról, az inflációs jelentésben foglaltakról "elemzői várakozásként" beszélt, első hallásra degradálóan. Nem lebecsülve a piaci elemzők tevékenységét, de a jegybank mindig is büszke volt arra, hogy a legjobb szakemberek dolgoznak ott, akik a lehető legtöbb információt elérve tudják végezni munkájukat. Varga a mondatában viszont nem tett minőségi különbséget a csekélyebb információs bázissal dolgozó piaci szakemberek és a nemzeti bank munkatársai között.

Volt még egy szúrása a miniszternek Matolcsy felé. Az ATV Egyenes beszéd című műsorának vendégeként említette meg Varga, hogy Matolcsy is tagja annak a Költségvetési Tanácsnak, amely testület megtárgyalta és elfogadta a 2019-es költségvetést.  (A tanácsban még Kovács Árpád a számvevőszék egykori elnöke, illetve Domokos László, az ÁSZ jelenlegi elnöke dolgozik.)

S valóban, a parlament honlapján fellelhető tanácsi vélemény szerint "a törvényjavaslat tervezetének hitelességére és végrehajthatóságára nézve nincsenek olyan alapvető ellenvetései, amelyek indokolnák a tervezettel kapcsolatban az egyet nem értés jelzését." Arra ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a 4,1 százalékos - az előrejelzői konszenzust meghaladó - kormányzati GDP-növekedés akkor teljesülhet, ha megvalósul a keresetek és a foglalkoztatás tervezett jelentős mértékű növekedése, ezzel összefüggően pedig a fogyasztás emelkedése. De olyasmi nem olvasható ki a tanácsi jelentésből, hogy a túlzott növekedési és alulbecsült inflációs számításoknak milyen következményeik lehetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!