3p

Míg a Mol 280 milliárd forintos osztaléknak örülhet a 2022-es teljesítménye után, addig a kicsiknél jelentős veszteséget okozott a hatósági benzinár.

Nem csak üres szólam volt, hogy a kis magyarországi benzinkutaknak hatalmas károkat okozott tavaly a 480 forintos hatósági benzinár, amit csak akkor törölt el az Orbán-kormány december elején, amikor már nagyon komoly ellátási problémák voltak szerte az országban. A nagy láncokhoz nem tartozó töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) elnökének, Egri Gábornak a cége is leadta a 2022-es beszámolóját. amiből pontosan látszik, hogy mit okozott az ársapka.

Az Envikút Kft.-nek 2021-ben még alacsonyabb, 400 forint alatti benzinárak mellett is 9,3 milliárd forint bevétele és 181,5 millió forintos nyeresége volt. Ellenben jött 2022, és a korábbi nyereséges vállalkozás veszteségesre változott. A 480 forintos hatósági ár mellett bezuhant a forgalom, mert az autósok többsége átment a nagyobb kutakra: így a cég bevétele 4,3 milliárd forintra esett vissza, tehát 5 milliárd forinttal csökkent. Az eladott üzemanyag mennyisége töredékére esett vissza, így a társaság által megvásárolt benzin és dízel is kevesebb volt, de a kiadásuk így is meghaladta a bevételeket, ennek pedig 157 millió forintos veszteség lett a vége.

Teljesen elszálltunk. Az árstop, az ellátási nehézségek és az állam által előírt bürokrácia miatt az autósok elkerültek minket

- mondta lapunknak Egri Gábor.

A kis benzinkutak rossz évük volt. Fotó: Depositphotos
A kis benzinkutak rossz évük volt. Fotó: Depositphotos

Emlékezetes, hogy a Mol viszont remek évet zárt 2022-ben: az olajtársaság közgyűlése elfogadta az igazgatóság mintegy 280 milliárd forintos osztalékjavaslatát, amely tovább emelkedett az elmúlt évhez képest. A jó eredmény és az erős mérleg lehetővé tette, hogy az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 100 forintról mintegy 150 forintra növekedjen, folytatva a korábbi évek fokozatosan növekvő osztalékfizetési gyakorlatát, valamint 200 forint körüli rendkívüli osztalékot is megszavaztak a részvényesek.

Minden viszontagság ellenére erősebbek lettünk a válságban, mint előtte voltunk. Túlteljesítettük célkitűzéseinket és minden idők legjobb pénzügyi eredményével zártuk az évet.

mondta beszédében Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató.

A kis benzinkutak persze nem adják fel, az FBSZ elnöke a Népszavának a napokban elmondta: akár a Gazdasági Versenyhivatalhoz is fordulhatnak a kis kutak a Mol tavaly velük szemben alkalmazott nagykereskedelmi gyakorlata miatt. Az Orbán-kormány tavaly februárban a nagykereskedelemre is kiterjesztette a hatósági árakat, a hazai piac nagy részét ellátó Mol nagykereskedelmi versenytársai abbahagyták tevékenységüket, így az összes töltőállomás ellátása az olajcégre hárult. A Molnál ugyanakkor a hozzájuk forduló, addigi beszállítóikat elvesztő, nagy láncokhoz nem tartozó kutak külön – mint később kiderült, korábbi ügyfeleinél kedvezőtlenebb - besorolás alá kerültek.

Egri Gábor szerint a kis kutak döntő többsége, a tavalyi, hatósági áras időszakot, az előzetes várakozásokkal szemben, túlélte, elvesztett vevőik egy része még mindig nem tért vissza.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!