Az uniós közbeszerzési értesítő hétfői hirdetményei között szerepelt egy, a BKK Zrt. által még tavaly júliusban kiírt eljárás eredménye is, miszerint sikerült kiválasztani és leszerződni a tervező céggel, melynek feladata lesz a Széchenyi Lánchídhoz és a budai Váralagúthoz kapcsolódó közterületek megtervezése.
A munkára 4 ajánlat érkezett be:
- az UTIBER Kft.-től,
- a Global Terv Kft.-től,
- a Perfektum Tervezési Stúdió Kft.-től,
- valamint a nyertesként kiválasztott Korzó Tervezési Stúdió Kft.-től és a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-től.
A két cég nettó 236,6 millió forintért fogja elvégezni a munkát, melynek során
- 2 engedélyezési- és kiviteli tervdokumentációt kell összeállítani 17 ezer négyzetméter köztér és 700 méter közút vonatkozásában,
- illetve egy megvalósíthatósági tanulmányt 500 méter közútra.
Ezek mellett opcionálisan a megrendelő kérheti még a Vigadó téri gyalogos pódium szakértői vizsgálatát, valamint a József Attila utca engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját. Előbbi egyébként nem más, mint az alsó rakpart feletti fedett teraszra vonatkozó vizsgálat. Ez viszont nem a BKK ötlete volt, hiszen egy 2018. novemberi határozatban rögzítette a kormány, hogy meg kell vizsgálni ennek a fedett terasznak a kialakításának lehetőségét.
A műszaki leírás alapján a fejlesztés érinteni fogja
- a Clark Ádám tér teljes területét,
- a Széchenyi István tér és az Eötvös tér teljes területét, a Széchenyi rakpart teljes szélességét a Kossuth Lajos tér és a Széchenyi István tér közötti szakaszon,
- a József Attila utcát az Andrássy úti csomópontot nem beleértve,
- a Vigadó teret és a hozzá kapcsolódó Jane Haining rakpartot.
Ezekről a felújításokról 2019. júniusában jelent meg a kormányhatározat, mely a kormány és a főváros közötti együttműködési megállapodáson alapult. Igaz, azt még a kormány Tarlós István, akkor főpolgármesterrel kötötte meg, de a közfejlesztések tanácsa a projektek miatt továbbra is működik és rendszeres időközönként tanácskozik. Korábbi hírek alapján a Lánchídhoz kapcsolódó közterületek rekonstrukciója és fejlesztése egymilliárd forintból valósulhat meg.
Bár ez a tender még csak a tervezésre irányult, és a forrásigénye eltörpül a többi, kapcsolódó beruházásé mellett, közel sem biztos, hogy az eredeti elképzeléseknek megfelelően, időben valósul meg a felújítás. A főváros álláspontja szerint ugyanis a Lánchíd környékét érintő beruházásokat (Váralagút felújítása, a Széchenyi István tér alatti közúti aluljáró rekonstrukciója, a pesti alsó rakpart, a közterületekfejlesztése) a szűkös anyagi források miatt külön-külön is meg kell vizsgálni. Így a költségesebb projektek tükrében egyelőre a kérdéses a közterület-felújítások sorsa is.
Az viszont mára biztossá vált, hogy a Lánchídra megkapta a főváros a kért 6 milliárd forintot, kormány ugyanis elfogadta a főváros előterjesztését, mely szerint a Váralagút felújítására szánt állami forrást átcsoportosítják a Lánchíd felújítására. Fürjes Balázs, budapesti beruházásokést felelős kormánybiztos szerint így már elegendő pénz áll rendelkezésre, a Váralagút és a villamos-aluljáró felújítása pedig majd egy későbbi időpontban történhet meg.