5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lehet, hogy az okos városok egy kissé túl voltak hájpolva az elmúlt évtizedben, ugyanis nem sok minden vált valóra a korábbi elképzelésekből. Egy tanulmány szerint az okos város projektek hatvan százaléka még ma is csak kísérleti szakaszban van, és sokkal több velük kapcsolatban a biztonsági aggály, mint azt korábban feltételezték.

Szemét, szennyvíz és jó levegő - ma még zömmel csak ebben okosak a városok

Míg az „okos város” ideája lassan egy évtizedes, csak napjainkban kezd az ötletekből valamennyi megvalósulni.

A világ számos városában alkalmazzák már a tárgyak internetét (IoT), az ötödik generációs mobil hálózatokat (5G) és a mesterséges intelligenciát (AI); az esetek többségében azért, hogy megelőzzék a problémás forgalmi helyzeteket, növeljék a városlakók biztonságát és csökkentsék a környezeti kockázatokat; IoT eszközök figyelik például folyamatosan a helyi csatornarendszert, a levegő minőségét és a hulladék helyzetet. Az intelligens utcai lámpák energiát takarítanak meg azzal, hogy nyomon követik a gyalogosok mozgását, míg az utakon és a hidakon érzékelők figyelik a páratartalmat, és jeleznek, ha éppen csúszos és veszélyes az érintett útszakasz.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

Tavaly már mintegy 14 milliárd okos eszköz működött világszerte a városokban, 2025-re – az előrejelzések szerint - pedig 41 milliárd okos városi hálózat lesz üzemben.

Manapság a mesterséges intelligencia használata jórészt a hulladékgazdálkodás és közlekedésszervezés területére korlátozódik a városokban.

A portugáliai Cascais-ban például az érzékelőkkel ellátott köztéri szemétgyűjtők jelentik, ha már nem fér beléjük több hulladék, és közvetlenül kommunikálnak a szemétszállító céggel is, így a kukásautók kihasználtsága jóval gazdaságosabban oldható meg, míg egyébként. Ez utóbbi miatt a városi szemétszállító cég ma már 20 százalékkal kevesebb járművel végzi el ugyanazokat feladatot, mint korábban. Ez pedig a település költségvetése szempontjából sem elhanyagolható tényező.

Az egyesült államokbeli South Bend csatornahálózatának IoT érzékelői folyamatosan figyelik a vízszintet és a beömlő szennyvíz mennyiségét, az eredmény pedig – az indianai egyetem mérése szerint – önmagát igazolja: évente 3,8 milliárd liternyivel kevesebb szennyvíz ömlik most a város folyójába, mint korábban.

Proaktívnak lenni, ne csupán reagálni - ez lenne a cél

Az elkövetkező öt-tíz évben, a szakértők jóslata szerint a városokban működő AI-k a mainál sokkal komplexebb feladatok megoldásában segédkezhetnek majd, és a mainál fejlettebb algoritmusok arra is alkalmasakká teszik őket, hogy előre jelezzenek bizonyos eseményeket, veszélyeket.

A nashville-i tűzoltóság például olyan szoftvert alkalmaz, mely a korábbi tűzesetek, illetve a balesethez való vonulás adatainak összegyűjtésével, kielemzésével abban nyújt majd segítséget, hogy a tűzoltók a korábbiaknál gyorsabban érjenek ki az adott helyszínre.

Az elképzelés az, hogy inkább egy proaktív, és ne egy reaktív vészhelyzeti reagálási stratégiát alakítsanak ki.

Az angliai Bristolban éppen egy pilot-projektet tesztelnek a helyi városi tanács munkatársai, melynek révén a szociális munkások feladatai jobban ütemezhetők és a korábbiaknál jóval hatékonyabbá tehetők. Az AI olyan, anonimizált adatok, mint például a tartozás mértéke, esetleges antiszociális viselkedés, és az iskolalátogatás kielemzésével egyfajta családprofilt alkotnak meg, és így  belövik azt is, mire is van ténylegesen szüksége a család tagjainak.

Megbízhatóság és civil félelem - ezek miatt aggódnak a felhasználók

Hosszabb távon lehet majd kombinálni a CCTV kamerákat, a mesterséges intelligenciával és az arcfelismerő technológiával, az így kielemzett és továbbított felvételek segítségével a korábbiaknál sokkal több bűnügy előzhető meg időben, mint korábban. Mindezt persze – már csak a lehetséges visszaélések miatt is – civil jogvédő csoportok élesen ellenzik.

Komoly aggályok vannak ma még a rendszerbe kötött városi okoseszközök megbízhatóságával kapcsolatban is.

Az intelligens utcai lámpaoszlopok nemcsak az energiahatékony világítást, a levegőminőség-figyelőket, az elektromos töltőállomásokat, a parkolási érzékelőket és a zajmonitorokat egyesíthetik, de komplexitásuk miatt ma még igen könnyen meg is hekkelhetőek.

A biztonsági hiányosságok miatt ma még számos távközlési társaság és technológiai munkacsoport dolgozik az IoT és az 5G hálózatok biztonsági szabványain.

2023-ra azt feltételezik a témában járatos szakértők, hogy az intelligens város projektek mintegy 30 százaléka három fő okból bukik majd meg: a technológia képtelen majd kielégíteni a növekvő keresletet, a lakosok aggódnak majd adataik nem biztonságos felhasználása miatt, és az intelligens városok értéke a vártnál jóval alacsonyabb lesz, vagyis ezekben élni nem jelent akkora életminőség javulást, mint korábban hitték.

Az intelligens városi projektek gyakran nem lépnek túl a kísérleti szakaszon, a ma folyamatban lévő ilyen típusú fejlesztések 60 százaléka még ebben a szakban van – állítják a Gartner elemzői.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!