A mögöttünk hagyott héten két alkalommal is emelkedett az üzemanyagok ára a hazai töltőállomásokon. Ennek eredményeként a benzin összességében 11 forinttal drágult, míg a gázolaj 7 forinttal. Ez egyébként tökéletesen egybecseng egy héttel korábbi prognózisunkkal, amikor azt írtuk, hogy mind a két üzemanyagfajtánál 8-10 forintos áremelés látszik valószínűnek.
Ha a benzinárak uniós rangsorát nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy máshol is hasonló változások történtek az utóbbi napokban. A magyar árszinthez képest kilenc országban lehet olcsóbban tankolni a 95-ös oktánszámú üzemanyagot. Az idei évben az eheti rangsorhoz hasonlóan a középmezőny alsó felében találtuk a magyar árakat.
A régiós összesítés kapcsán is hosszú hetek óta változatlan a magyar helyezés, ezt látva örömre nem lehet okunk, hiszen a hasonló életszínvonalú országokban alacsonyabb a benzinár, mint nálunk. Ugyanakkor a magyarországinál drágábban lehet tankolni Szlovákiában és Ausztriában.
A gázolaj esetében még egy kicsit rosszabb a helyzet, hiszen ennél az üzemanyagtípusnál tényleg a középmezőnyben vannak a magyar árak, a 28 tagországból a 16. helyen állunk. Ez tehát azt jelenti, hogy a magyar vásárlóerőhöz mérten a gázolaj még drágább, mint a benzin.
Ráadásul a régióban a dízelből Magyarországon a második legmagasabbak az árak. Nálunk drágábban csak az osztrákok tankolnak ebből az üzemanyagfajtából.
Állandó kérdés, hogy miért vannak a hazai árak régiós szinten ilyen magasan, miközben, ahogy arról a hetente jelentkező Üzemanyagár-figyelő összefoglalónkban is rendszeresen írunk, a kormány, illetve a gazdasági miniszter, Nagy Márton folyamatosan azt szeretné elérni, hogy a régiós átlagot ne haladja meg az árszint.
A Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke, Gépész László ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az árkülönbség nem a töltőállomások üzemeltetőinél, hanem az államkasszában köt ki a különadók miatt. Nálunk ugyanis az üzemanyag árakat több extraadó is terheli:
- az energiaellátók jövedelemadója (Robin Hood adó)
- a kiskereskedelmi adó (extraprofit adó)
- és a tranzakciós illeték.
Az FBSZ szerint ezek együtt kb. 20-25 forint plusz terhet jelentenek minden liter üzemanyagra.
Újabb drágulás jön?
Miután az adók a jövő héten biztosan nem csökkennek, így az alapanyag árát és a devizaárfolyamok alakulását érdemes megnézni ahhoz, hogy előrejelzést adhassunk a következő napokra.
A forint a dollárral szemben a héten tovább gyengült, míg a múlt heti ünnepnap előtt 363 alatt volt az árfolyam, addig most pénteken 366 felett kereskedtek a devizapárral a bankközi piacon.
Ráadásul az olajpiacon is kisebb áremelkedést láthattunk, annak ellenére, hogy a közel-keleti helyzet némileg stabilizálódni látszik. Az Európában irányadó olajfajta, a Brent hordónkénti ára 86 dollár felett mozgott pénteken, annak ellenére, hogy a gázai tűzszünet lehetősége egyre reálisabbnak tűnik. Antony Blinken amerikai külügyminiszter csütörtökön azt mondta: úgy véli, a katari tárgyalások eredményeként létrejöhetnek a gázai tűzszüneti megállapodás Izrael és a Hamász között.
A fegyvernyugvás már csak azért is előnyös lenne, mert arra ösztönözheti a hútikat, hogy álljanak le a támadásokkal, és engedjék át az olajszállító tartályhajókat a Vörös-tengeren. Ennek megtörténte szintén pozitív fejlemény lenne, és segítene abban, hogy a kereslet és kínálat alacsonyabb árszinten kerüljön egyensúlyba.
Az ukrán háború viszont továbbra is hatással van az olajpiacra. Kijev úgy tűnik egyre hatékonyabban támadja az orosz olajipari létesítményeket. Az elmúlt napokban voltak olyan információk, hogy a teljes orosz finomítói kapacitásnak a 15 százalékát ért kisebb-nagyobb kár.
Bár nem kötődik közvetlenül az olajhoz, de hatással volt a héten az árakra az amerikai jegybank, a Fed kamatdöntő ülése is. Ezen ugyan a kamatok nem változtak, de azt jelezték, hogy idén három kamatvágás lehet, amelyektől gazdasági élénkülést és így nagyobb olajkeresletet várnak az elemzők, igaz az árakra ez most nem volt közvetlen hatással. Ebben komoly szerepe volt annak, hogy a héten publikált adatok szerint három hét növekedés után komolyabb mértékben esett vissza a benzinkereslet az USA-ban, ami az olajárakat lefele nyomta.
Ugyan a forint kisebb gyengülése és az olaj minimális drágulása elvileg áremelkedést kellene, hogy hozzon a magyar kutaknál. Ennek ellenére nem zárjuk ki, hogy a mögöttünk hagyott hét áremelése után a Mol kivár és megnézi, hogy mennyire lesz tartós az olaj áremelkedése, így a jövő héten változatlan árakra számítunk.