3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Évekig kétséges volt, megépül-e, ám mostanra minden akadály elhárult: a többletköltségeket is vállalta a két ország, így gyalogos és kerékpáros határhíd épül a Dunán a Szigetköz és Csallóköz között Dunakilitinél. Ha elkészül, három magyarok lakta falut ismét közelebb hozhat Magyarországhoz.

A határhíd a Kisalföldön a Szigetközt és Csallóközt fogja összekötni. Az új Duna-híd fő – államhatáron átívelő – műtárgya a 250,25 méter hosszú, 3 nyílású, Doborgaz és Dunakiliti közötti gyalogos és kerékpáros Duna-meder híd, de mindkét oldalon odavezető (gyalogos és) kerékpárút és kisebb átvezető hidak is épülnek - írja a Telex.

A három érintett falu, amelyet a trianoni békeszerződés anno Csehszlovákiához csatolt:

  • Doborgaz;
  • Vajka;
  • és Nagybodak.

Dunakilitin a duzzasztógát másik oldalán épül az új híd. Fotó: Facebook
Dunakilitin a duzzasztógát másik oldalán épül az új híd. Fotó: Facebook

1992-ben ráadásul az említett települések a folyó fogságába kerültek, amikor Szlovákia elterelte a Dunát, így a mesterségesen kialakított üzemvízcsatorna és az Öreg-Duna között rekedtek. Így a települések a folyó másik partján lévő Somorjába már csak Bős vagy Pozsony felé kerülve jutottak át.

A két ország 2018 decemberében írta alá a hídépítésről szóló megállapodást, majd Szlovákiában és Magyarországon is közbeszerzési eljárás indult, amely a magyar oldalon viszonylag gyorsan le is zajlott. Ugyanakkor a szerződés nem tudott életbe lépni, mert a szlovákok nem hirdettek nyertest.

Ennek következtében a magyarországi részen is új közbeszerzést kellett kiírni: tavaly novemberben ennek győztese az A-Híd Építő Zrt. lett.

A 10,3 millió eurós fejlesztés 15 százalékos önrészét a két ország fele-fele arényban vállalta, vagyis az 1,56 millió euróból közel 800 ezer euró jutott Magyarországra és ugyanennyi Szlovákiára. Hamar kiderült azonban, hogy az építőanyagok árának rendkívüli emelkedése miatt a projekt pénzügyi fedezete nem lesz elegendő a megvalósításhoz.

Figyelembe véve az építőipari árakat, a projekt költségvetésének 25-45 százalékos emelkedésére számítottak tavaly. A szlovák kormány 2022 júliusában döntött is, hogy a beruházás költségét 2,3 millió euróval növeli meg, míg a magyar oldalon erről csak karácsony előtt határoztak, és 502 millió forintot különítettek el a célra.

Hamarosan fel is gyorsultak az események: januárban mindkét oldalán átadták a munkaterületet a kivitelezőnek, és mind a magyar, mind a szlovák oldalon megkezdődtek az előkészítő munkálatok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!