7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Danone brit főnöke felszólítja a brit kormány minisztereit, hogy az elhízási válság kezelése érdekében emeljék a magas zsír-, só- és cukortartalmú termékekre kivetett adókat mértékét. Még soha nem fordult elő, hogy egy nagy élelmiszeripari vállalat kormányzati fellépést sürgetett az elhízás növekvő aránya miatt.

"Nem elég hatékonyak az élelmiszeripar erőfeszítései a termékek egészségügyi profiljának javítása érdekében tett erőfeszítései" - mondta James Mayer, a Danone UK & Ireland elnöke a The Guardian-nak. A lap beszámolója szerint a tejipari óriás kormányzati beavatkozást sürgetett annak érdekében, hogy a fogyasztók egészségesebb termékeket kapjanak.

Elértünk egy olyan pontra, ahol a kormányzat érdemi beavatkozására van szükség.

Még soha nem fordult elő, hogy egy nagy élelmiszeripari vállalat kormányzati fellépést sürgetett az elhízás növekvő aránya miatt.

A jelenlegi szabályozás szerint a legtöbb élelmiszer mentesül az áfa alól - a jégkrém, az üdítőitalok és egyes kekszek kivételével - írja a Grocery Gazette. A Danone azonban nem szeretné, ha a vásárlási költségek összességében emelkednének, de úgy véli, hogy felül kellene vizsgálni az adókat, nem lehetne-e jobban ösztönözni az egészségesebb termékeket, és a magas zsír-, só- és cukortartalmú élelmiszerek (high in fat, salt or sugar – HFSS) termékeket jobban megadóztatni.

A kormányzat egyébként már korlátozta az egészségtelen élelmiszerek szupermarketekben való kihelyezését, és idén októberben szabályozni fogja a többszörös vásárlási ajánlatokat, például a "vegyél egyet, egyet ingyen kapsz" elnevezésű akciókat.

​​​​​​

Sok só, magasabb adó.
Sok só, magasabb adó.

Az Egészségügyi és Szociális Minisztérium szóvivője szerint „határozott lépéseket tettünk az egészségtelen élelmiszerek elleni küzdelem során, többek között a magas zsír-, cukor- és sótartalmú élelmiszerek helyének korlátozásával, ami több mint 57 milliárd font egészségügyi hasznot hoz, és 4 milliárd fontot takarít meg az egészségügyi ellátó rendszernek.

"Cukorcsökkentési programunk drámai mértékben csökkentette a gyermekek által fogyasztott élelmiszerek cukortartalmát - többek között a reggelizőpelyhek cukortartalma 14,9 százalékkal, a joghurtok és a tejfölök cukortartalma pedig 13,5 százalékkal csökkent.

"Ez valószínűleg azt jelenti, hogy gyorsabban kell lépni az élelmiszerekre és italokra vonatkozó adatok megosztása és átláthatósága terén, végre korlátozásokat kell bevezetni a magas zsír-, cukor- vagy sótartalmú termékek reklámozására, és meg kell vizsgálni, hogyan lehet az áfakulcsokat a termékek egészségi minősítéséhez igazítani"."

Az intézkedések bejönni látszanak, mert az 50 szupermarketben végzett kísérletek, amelyekben a HFSS-termékekre vonatkozó, közelgő korlátozásokat tesztelték, az eladások csökkenését tapasztalták.

A kiskereskedelmi technológiai szolgáltató, a Reapp által végzett kutatás megállapította, hogy a keksz és a hűtött termékek kategóriájában a nem HFSS termékek eladásai 20 százalékkal csökkentek a tesztelt üzletekben a tavalyi év azonos időszakához képest.

Nem ért azonban mindenki egyet abban, hogy az adóemelés, illetve más megszorítások hatékony eszkönek bizonyulnának az elhízás ellen. Az Élelmiszer- és Italszövetség (FDF) szóvivője így nyilatkozott: "az élelmiszer- és italgyártók elkötelezettek az élelmiszerek és italok tápérték összetevőinek javítása mellett. Az élelmiszer-termelőkre kivetett további adó azonban nem fogja segíteni őket az újratervezésben. Ez csak tovább növeli az amúgy is rájuk nehezedő pénzügyi terheket".

Magyarországon a  népegészségügyi termékadó (neta), vagy a köznyelvben elterjedt neve alapján csipszadó hivatott védeni a fogyasztók egészségét. A neta 2011. szeptember 1-je óta hatályos adónem Magyarországon, amit az állam adóbevételeinek növelésén túl azzal a szándékkal vezettek be, hogy az egészségre káros termékek fogyasztása csökkenjen.

A népegészségügyi termékadó egy egyfázisú forgalmi adó, mely a különféle cukor-, só- és koffein-tartalmú termékek első belföldi értékesítése után fizetendő. Vicces egyébként, hogy a sarcnak nevet adó élelmiszerből Magyarországon fogy az unióban – Bulgária után - a második legkevesebb és a magyarok sóbevitelének mindössze alig több, mint 1 százalékát adja.

Népegészségügyi termékadót az alábbi termékek után kell fizetni:

  • üdítőital,
  • energiaital,
  • előrecsomagolt cukrozott készítmény,
  • sós snack,
  • ételízesítő,
  • ízesített sör,
  • alkoholos frissítő,
  • gyümölcsíz,
  • alkoholos ital
  • csemege

A neta mértékét nem pénzügyi adatok alapján határozzák meg, hanem az alapján, hogy az „üldözött” alkatrészekből mennyit tartalmaz a termék. Az adó alapja az adóköteles termék mennyisége kilogrammban vagy literben kifejezve. Az adó mértékét az érintett termék egységnyi mennyiségére (kilogramm vagy liter) az „üldözött” összetevő mennyiségének függvényében forintösszegben állapítják meg.

A népegészségügyitermékadó-köteles termékek és termékadómértékek az extraprofit adókról szóló kormányrendelettel 2022. július 1-jével változtak. A módosítás lényege, minden olyan termék adóköteles, amely bármilyen mennyiségben hozzáadott cukrot tartalmaz. Új elemként bekerültek a sós snack kategóriába például a puffasztott gabonatermékek is. Szintén jelentős változás, hogy két új kategóriával bővült neta köteles termékek köre, adóköteles lett a “csemege” (például müzliszeletek, kandírozott gyümölcsök) és az “előrecsomagolt édes, sós tészta” (például töltött tészták) termékkör.

A cukor az oka minden bajnak? Fotó: Depositphotos
A cukor az oka minden bajnak? Fotó: Depositphotos

2022. július 1-jétől az alkoholos italok teljesen kikerültek a népegészségügyi termékadó hatálya alól, helyette viszont a jövedéki adójukat jelentősen megemelték, emiatt az alkoholos italok többségének még emelkedett is az adóterhe.

A netát, az adóbevételek növelésének nyilvánvaló szándéka mellett azzal a céllal is vezették be, hogy javuljon a lakosság valamelyest már-már versenyképességi kockázatokat jelentő egészségi állapota. Nos, ez utóbbi nem nagyon jött be egyelőre, a Debreceni Egyetemen végzett kutatásból az jön le, hogy az elmúlt 10 évben az elhízás, a magasvérnyomás- és a cukorbetegség kockázata fenntartotta a növekvő trendjét, aminek hátterében egyebek mellett a minőségében erősen kifogásolható táplálkozás (is) áll. A neta ugyanakkor szabad szemmel is láthatóan rontotta a magyar cégek versenyképességét az importtermékekkel szemben.

Az adóbevételek növekedése szempontjából azonban „jól teljesített” a csipszadó, hiszen az első teljes évben 19,2 milliárd forintot kasszírozott az adóhivatal e jogcímen, míg 2020-ban már 57,68 milliárdot (igaz, a bevételi terv 77 milliárd volt).

A csipszadó bevezetése amúgy szinte minden érintettnél kiütötte a biztosítékot, mindenki szépen tovább is hárította, a végén a fogyasztók feje fájt a magasabb áraktól. A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet egy korábbi felmérése szerint a gyártók 40 százaléka módosította termékeinek receptjét. Ebből 30 százalék teljesen elhagyta a káros összetevőt, 70 százalék pedig csökkentette annak mennyiségét. Egy, korábban a hvg.hu által idézet jegybanki tanulmány szerint az egy főre eső fogyasztásban a bevezetést követően csökkent, majd később lassan emelkedni kezdett a fogyasztás. A cukros termékek (cukor, gyümölcslevek, szénsavas üdítőitalok) egy főre jutó fogyasztása a neta kivetését követően visszaesett, de később lassú emelkedésnek indult.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!