13p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A Fővárosi Önkormányzat a finanszírozási modell miatt mégsem tudja vállalni a fejlesztést, ezért visszalépett az együttműködésből az MLSZ-szel.

Bő két évvel ezelőtt, 2019 áprilisában kötött együttműködési megállapodást a Magyar Labdarúgó Szövetség és a Budapest Főváros Önkormányzata egy III. kerületi sportpálya felújítására. A projekt értéke több mint 1 milliárd forint – lett volna. A főváros ugyanis tavaly év végén úgy döntött, hogy eláll a beruházástól. Akárhogy számoltak ugyanis, mindig arra jutottak, hogy ebből csak vesztesen jöhetnek ki. Valószínűleg ugyanígy gondolkodnak a terület használatára számító klubok is, csak ők a fejlesztés elmaradása miatt éreznek veszteséget. Ha minden az eredeti ütemterv szerint halad, ma már – a járványhelyzettől függően – a felújított csodatelepen gyakorolhatnának a játékosok.

A telep egy kevésbé fess állapotban lévő része (Forrás: magyarfutball.hu)
A telep egy kevésbé fess állapotban lévő része (Forrás: magyarfutball.hu)

A Márton úti pálya látott már szebb időket, mint oly sok, még meglévő, de pusztuló sporttelep Budapesten. Az MLSZ ezért egy sportpálya-fejlesztési programot indított évekkel ezelőtt, hogy megmentse az enyészettől ezeket a – jellemzően önkormányzati tulajdonban lévő - telkeket. A cél nemes, a megvalósítás azonban – érvelnek a III. kerületi pályával kapcsolatban szerzett tapasztalataik alapján a fővárosban – egyoldalúan hozza hátrányos helyzetbe az önkormányzatot.

Képbe helyezték magukat

De haladjunk sorjában! A Márton úti pályáról még a Tarlós-korszakban született megállapodás a felek között. A lapunk birtokába került dokumentum szerint a fővárosnak kellett volna gondoskodnia a fejlesztés előkészítéséről, majd ezt követően az MLSZ menedzselte volna a tényleges munkálatokat (beleértve a kivitelező kiválasztását), a telep használati jogát 15 évre megkapta volna - az MLSZ által kiválasztott - három utánpótlás nevelő műhely. Az üzemeltetés is a klubok dolga lett volna, a továbbhasznosítás lehetőségével és az abból származó bevétellel együtt, végül a futamidő végén a telep használati joga az önkormányzatra szállt volna (a tulajdoni viszonyokban nem állt volna be változás), de a fővárosi önkormányzatnak 15 évig semmilyen használati joga és lehetősége nem lett volna a saját területével kapcsolatban.

A tervek szerint két ütemben összesen három műfüves, valamint egy élőfüves pályát építettek volna a sporttelepen, továbbá kiszolgáló épületeket húztak volna fel.

Mindez a pénz nyelvén azt jelentette volna, hogy a bruttó 1,104 milliárd forintra becsült beruházási költségből 10 százalék, vagyis 110,43 millió forint terhelte volna a fővárost, 903,9 millió forint pedig az MLSZ-t. Ezen túl a projekt előkészítése további nettó 138,58 millió forintot igényelt volna az önkormányzattól.

Ezt a megállapodást örökölte meg a Karácsony Gergely vezette új városvezetés, akiknek több bajuk is volt a részletekkel. Egyrészt 15 éven át a fővárosi önkormányzat semmilyen sportcélú tevékenységet nem valósíthatott volna meg a saját tulajdonában lévő területen, le kellett volna vonulnia a pályáról. Másrészt a finanszírozási modellel kapcsolatban voltak fenntartásaik. A sporttelep üzemeltetése és a továbbhasznosítás lehetősége a három kedvezményezett sportszervezet jogosultságát biztosította volna a terület használatára, a fővárosnak semmilyen beleszólása nem lett volna a működtetésbe - mondták ottani forrásaink.

Amennyiben a főváros üzemeltetésében és működésében lettek volna a pályák - mint az opcióként felvetődött -, úgy minden kalkuláció ellenére sem tudták volna nullszaldósra kihozni az üzemeltetését. Ilyen finanszírozási modell alapján működő pályák esetében ez általános önkormányzati tapasztalat. Úgy, hogy a terület ingyenes használatát az MLSZ 15 évre átengedte volna három képzőhelynek, nem látták biztosítottnak, hogy a maradék időben nyereségesen bérbe lehet adni a pályát akár a környékbelieknek, amatőr sportra, akár profi csapatoknak. Egyszerűen nem jutott volna annyi szabadon felhasználható idő, ami ellentételezte volna a működtetés költségeit. Emellett bizonytalan volt a potenciális használói kör szélessége is.

A pályafejlesztési program keretében megvalósuló fejlesztések fedezetét 90 százalékban az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött támogatási szerződés biztosítja, a maradék 10 százalékot pedig az adott helyszín tulajdonosának kell fedeznie. Az MLSZ azt közölte lapunkkal, hogy folytatják a programot azokban a kerületekben, „ahol a tulajdonosok részéről együttműködési szándék van”. A fővárossal más hasonló projektjük nem fut – derült még ki a tájékoztatásukból.

A három klub közül a Külkereskedelmi SC (közismertebb nevén Külker SC) határozatlan időre szóló kizárólagos használati joggal rendelkezett a Márton úti sporttelepen. Ez a jog ebben a formában megszűnt volna a megállapodás értelmében (és meg is szűnt, erre még visszatérünk), viszont belépett volna a már említett 15 éves használati jog, melyen a Külker SC-nek a pályát szintén igénybe vevő Csillaghegyi Munkás Tornaegylettel és a Mészöly Focisuli Sportegyesülettel kellett volna osztoznia – az MLSZ akaratának megfelelően.

Az új városvezetés, miután képbe helyezte magát a projekttel kapcsolatban, első körben azzal a módosító ajánlattal élt az MLSZ felé, hogy saját kézbe veszi az üzemeltetést. Ekkor merültek fel azonban a fenntarthatatlansági szempontok. A klubok esetében a TAO-rendszerből történő működtetés is addig megoldott, amíg abból pént folyik be, ha viszont kivezetik a TAO-t, akkor félő, hogy összecsuklik a rendszer. Tizenöt éves távlatban márpedig nem légből kapott feltételezés, hogy a taozás megszűnik. A főváros tehát nagyobb szabadságot tartott volna indokoltnak az üzemeltetés során, azonban a "párhuzamosan kezelendő szerződések" nem hagytak teret erre, a már meglévő megállapodások ezt korlátozták. Tudomásunk szerint aztán újabb mérlegelést követően tavaly novemberben az a döntés született a főpolgármesteri kabinetben, hogy elállnak a megállapodástól.

Erről tájékoztatták is az MLSZ-t. Ott visszaigazolták számunkra, hogy megkapták a főváros jelzését. Azt írták megkeresésünkre, hogy „a Fővárosi Önkormányzat a szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésének lehetőségével élve kívánja felmondani a megállapodást”.

Kérdéseinkre részleteket is elárultak arról, hogy milyen fázisban járt a projekt, és van-e bármilyen kötelezettsége a fővárosnak a megállapodásból való kilépés miatt. Ami kiderült ebből, hogy még az előkészítési szakaszban tartott a beruházás, azon belül is „a jogi, műszaki egyeztetésekig jutottak, a fizikai megvalósítás nem indult meg, így eddig e célra forrás nem került felhasználásra”. A pénzügyi elszámolás így csak az előkészítési költségekre tud kiterjedni – tették hozzá, kiegészítve azzal, hogy „a döntés nem jogi következménye, hogy elmarad egy, az amatőr – és azon belül utánpótlás – csapatokat kiszolgáló létesítmény felújítása és bővítése”. Jelezték továbbá, hogy „a programban való részvétel önkéntes, ezért az MLSZ – sajnálattal – de tudomásul veszi a Főváros döntését és más budapesti helyszíneken folytatja a program megvalósítását”.

Az MLSZ tájékoztatása szerint a Budapesti Pályafejlesztési Program részeként eddig összesen 10 élőfüves és 16 műfüves pálya valósult meg, valamint 15 öltözőépületet húztak fel. Az elkészült infrastruktúra teljes költsége bruttó 6,49 milliárd forint volt. A pályafejlesztési program keretében megvalósuló fejlesztések fedezetét 90 százalékban az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött támogatási szerződés biztosítja, a maradék 10 százalékot pedig az adott helyszín tulajdonosának kell fedeznie. Az MLSZ azt közölte lapunkkal, hogy folytatják a programot azokban a kerületekben, „ahol a tulajdonosok részéről együttműködési szándék van”. A fővárossal más hasonló projektjük nem fut – derült még ki a tájékoztatásukból.

 

Azzal, hogy ennek a döntésnek negatív visszhangja lesz, tisztában vannak az önkormányzatnál. Tudják, hogy nehezen lehet jól kommunikálni egy sportfejlesztés leállítását, Ugyanakkor egy, a környékbeliek által nem használható, finanszírozását tekintve akár TAO-ból, akár önkormányzati forrásból támogatott, de pénzügyileg fenntarthatatlan fejlesztést nem tudnak elfogadni. Számítanak arra, hogy emiatt politikai támadásokat kapnak, de a számokkal nem lehet szerintük vitatkozni: nem tudják rentábilisan fenntartani a létesítményt az MLSZ feltételei alapján. Állítják:az MLSZ szakértői számára is egyértelmű kell legyen, hogy TAO-rendszer megbicsaklása esetén a pályák három csapat általi üzemeltetése sem működőképes. Eközben a kormány – teszik hozzá – számos módon von el forrásokat az önkormányzatoktól (iparűzési adó megfelezése, más adók szintjének befagyasztása, gépjárműadó-részesedés elvonása, hogy csak a legismertebbeket említsük).

Az alulinformáltak

Van azonban még két szereplője a történetnek, akik eddig semmilyen hivatalos értesítést nem kaptak a projekt lefújásának szándékáról. Az egyik a Külker SC, ahol megkeresésünkre elmondták, hogy őket az MLSZ Budapesti Igazgatósága tájékoztatta arról, hogy „a Főváros az MLSZ-szel kötött szerződést szóban felmondta, de mi erről a mai napig hivatalos értesítést nem kaptunk”. Ugyanakkor ez nem is a fővárosi önkormányzat kötelezettsége - teszik hozzá a Városházán.

Egy kis háttér: a Márton úti sporttelepet a korábbi tulajdonosától 1980-ban szerezte meg a Külker SC, és 1983 óta gyakorolja bejegyzett használati jogát – idézte fel a múltat a Külker SC illetékese, Békési László ügyvezető elnök. A klub felújította a meglévő öltözőépületet, új sportszállót és gondnoki lakást épített. A telepet egészen 2020. január 1.-ig üzemeltették.  Ezt megelőzően, 2004-ben a telek a főváros tulajdonába került, ekkor rögzült a jelenlegi rend: az önkormányzaté a telep, a Külker SC pedig élvezi a használati jogot.

Békési szerint a főváros, mint tulajdonos egy fillért nem költött a sporttelep üzemeltetésére, felújítására. Amikor viszont ennek eljött az ideje, 2019-ben, az önkormányzat és a sportklub megállapodást kötött a használati jog módosításáról és a fennálló használati jogviszony részletes szabályairól. Békésitől tudtuk meg, hogy a megállapodás értelmében a teljes ingatlan kizárólagos használatára vonatkozó joguk a jövőben már csak egy kisebb – 4837 négyzetméteres – területre terjed ki, ami tulajdonképpen a sporthotelt, a gondnoki lakást valamint a teniszpályák területét foglalja magában. Még egy fontos részlet derült ki levelezésünkből: a megállapodás értelmében az előbb felsorolt felépítmények (sporthotel és gondnoki lakás) tulajdonjogát a Külker SC-nek kellett volna átadni.

Így néz ki most a sporttelep (Forrás: magyarfutball.hu)
Így néz ki most a sporttelep (Forrás: magyarfutball.hu)

Az eredeti terveknek megfelelően 2019-ben el kellett volna kezdeni a fejlesztési munkákat, de a Külker SC év végéig megkapta még a pálya használati jogát. A munka azonban nem kezdődött el, ezért a klub a fővárosnál kezdeményezte a pálya használatát, de elutasító választ kaptak. A képzőhelyek azóta sem tudják használni a sporttelepet – írta Békési, aki szerint „a Külker SC-t az ingatlanrészre vonatkozó használati jogának korlátozásával vagyoni veszteség érte, aminek kompenzálására a szálló és a gondnoki ház tulajdonjogának elismerése nem történt meg a Fővárosi Önkormányzat részéről”. Végül annyit tett még hozzá a leírtakhoz, hogy az átadott területet senki nem használja, a sporttelep ezen része az enyészeté lett, jelenleg senki nem üzemelteti vagy gondozza.

A fővárosi önkormányzat ezeket az állításokat azonban ismereteink szerint vitatja. Állításuk szerint ők vállalták volna, hogy eljárnak a tulajdonjog elismerésének tekintetében, erről meg is kezdődtek az egyeztetések az önkormányzat és a Külker SC között. Azonban ezek során a főváros nem látta kétséget kizáróan igazoltnak egyes felépítmények tulajdonjogát, állításuk szerint a másik fél részéről hiányoztak olyan hivatalos dokumentumok, melyek a tulajdonjog megszerzését megalapozták volna. Igazolásra vár például, hogy a szállodaépületen - engedélyekkel alátámasztott - jóhiszemű ráépítés történt.

Tavaly egyébként a sporttelepet a Külker SC és a Csillaghegyi MTE felnőtt és öregfiúk csapatai, valamint a Mészöly Focisuli utánpótlás csapatai használták, mintegy száz felnőtt és 250 gyerek sportolt is rendszeresen.

Semmiről nem tudtak

Legalább ilyen érdekes a harmadik (vagy inkább negyedik) szereplő. A terület egy zugát ugyanis az Óbuda Termelő és Szolgáltató Zrt. tulajdonolja. E terület megszerzése szintén a projekt elindításának feltétele volt a megállapodás alapján.

A cég onnan lehet ismerős, hogy rajtuk keresztül jutott a Lupa-szigeti területhez Gerendai Károly, aki egy menő strandot álmodott meg oda. Az Óbuda Zrt. el tudta intézni az illetékes önkormányzatnál a tulajdonában álló vízparti terület átminősítését, ezzel kikövezve az utat a fesztiválüzletben nyomuló Gerendai előtt a tengerpartot idéző beach megvalósításához  (az Átlátszó ebben a cikkben járta körül a témát).

Az Óbuda Zrt. tehát szintén érdekelt a Márton úti sportpályán, egy úgynevezett „Háromszög” terület birtokosaként (a megállapodásban nevezték el így ezt a parcellát, az egyszerűség kedvéért, mert ilyen formát ölt a telekrész). Megkerestük a céget, hogy tőlük is megtudjunk valamit a projektről, de Tatár Tamás elnök írásban arról tájékoztatott minket, hogy a Fővárosi Önkormányzat és az MLSZ egyeztetésein sem félként, sem meghívottként nem vettek részt, és nincs tudomásuk arról, hogy miről tárgyalt egymással a két szervezet. „Arról, hogy létezik ilyen megállapodás, az ön által feltett kérdésekből szereztem tudomást” – közölte a elnök lapunkkal.

Eddig jutott tehát a projekt, a fejlesztés a lehető legkorábbi fázisban leállt. A főváros az üres kasszájára mutogat (egyben felemlegetik, hogy tudomásuk van az övékhez hasonlóan vállalhatatlan konstrukciókról más budapesti helyszíneken, ahol a kerületi önkormányzat az érintett), az MLSZ sajnálatát fejezi ki a történtek miatt, a többi érintett komoly információhiányban szenved, a tulajdon- és használati jogviszonyok köztes állapotban ragadtak bent, a labdarúgók pedig nemhogy egy új pályát nem kaptak, de a régi idők fociját idéző telepet sem tudják használni. Az önkormányzat arra tett vállalást tudomásunk szerint, hogy a projekt lefújásával megtakarított összeget valamilyen módon az ezen a területen megvalósuló sportfejlesztésre fordítja, de erről még nem született végleges döntés.

Puskás Ferenctől származik a mondás, miszerint kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci. Ehhez hozzátoldhatjuk a történet fényében, hogy ha nincs pénz, nincs foci.

(A képeket a magyarfutball.hu oldal hozzájárulásával közöltük.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!