A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk, a Privátbankár arról ír, hogy Los Angelesben a szervezők és a városvezetés autómentes olimpiát ígért a 2028-as játékokra. Azonban annak ellenére, hogy a metropoliszban a tervek szerint mintegy 20 milliárd dollárt (azaz nagyjából 7 ezer milliárd forintot) költenek el a közösségi közlekedés fejlesztésére 2028-ig, egyáltalán nem biztos, hogy az ígéretből valóság lesz.
A hatalmas kiterjedésű Los Angeles ugyan a 20. század elején még kiterjedt villamoshálózattal rendelkezett, a második világháború után ezt felszámolták, a város pedig széles autóútjairól - és iszonyatos dugóiról lett híres a múlt század második felében.
A Los Angeles-i közösségi közlekedés fejlesztéséért felelős vállalat, illetve a városvezetés azt reméli, hogy az olimpia jó alkalom lesz arra, hogy bebizonyítsák, a tömegközlekedés immár valós alternatívája lehet a városban az autónak, azonban a szakértők és a lakosok sem biztosak abban, hogy sikerrel járhatnak. Nagyon úgy néz ki, hogy csak különböző trükkökkel és ideiglenes intézkedésekkel (például az áruszállítás az éjszakai órákra korlátozása, a munkavállalók otthoni munkára kényszerítése, több ezer busz kölcsönzése) lehet majd "autómentes" az olimpia, a lakosság pedig néhány hét elteltével visszatérhet korábbi szokásaihoz.
Az ügy magyar szempontból azért is érdekes lehet, mert Los Angeleshez hasonlóan Budapesten sem elsősorban a sportlétesítmények felépítése lehet az olimpiarendezés költségeinek legnagyobb összetevője, hiszen ezek nagyrészt mindkét városban rendelkezésre állnak. Budapest közösségi közlekedés ügyében persze jobban áll, mint a kalifornai metropolisz, azonban a Los Angeles-i példa arra is figyelmeztet, hogy a közlekedés megfelelő fejlesztése is hatalmas összegeket emészthet fel - miközben Budapesten jelenleg nem fejlődés, hanem összeomlással fenyegető forráshiány uralkodik mind a főváros kezében lévő budapesti vonalakon, mind az állami kezelésben álló MÁV- és HÉV-hálózaton.
További részletek a Privátbankáron olvashatók, ide kattintva>>>