6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Nincsenek könnyű helyzetben az európai autógyártók, hiszen az elektromos járművek iránti kereslet jócskán elmarad a korábban prognosztizált szinttől, miközben a környezetvédelmi előírások igencsak szorítják a társaságokat. Ha mindez nem lenne elég, a kínai gyártók célba vették az uniós piacokat, és nagyon széles termékkínálattal próbálnak minél nagyobb piaci részesedést szerezni. A magyar gazdaság számára is fontos lehet, hogy az egyik legjobb perspektívával rendelkező BYD minél előbb elindítsa az itteni gyártást.

Erről lesz szó a cikkben:

  • Harapófogóba került autógyárak
  • 25 ezer eurós lélektani határ
  • Magyar sajátosságok
  • Szegedi vigyázó szemek a BYD-n

Az új elektromos autók értékesítése meglehetősen gyengén alakul, az elmúlt hónapok, az uniós eladások siralmas számait az Mfor is több cikkben elemezte. Ugyan a szeptemberi adatok azt jelezték, hogy túljutott a piac a mélyponton, a nagy európai autógyártó vállalatok tervei így sem fognak teljesülni az idei évben. Ennek megfelelően a Volkswagen, a Stellantis, a BMW és a Mercedes-Benz mind csökkentette nyereségprognózisát, a kiadott közleményekben ők is az intenzív versenytől kezdve a gyenge európai keresleten át az amerikai készletek növekedéséig számos nehézségről adtak számot. A Renault az egyetlen olyan nagy európai autógyártó, amely nem adott ki profitfigyelmeztetést a közelmúltban, ám a francia cég vezetői is óvatos nyilatkozatokat adtak a most zajlott Párizsi Autószalon előtt.

Tovább bonyolítja ugyanis a társaságok helyzetét, hogy az iparágra nehezedő nyomás jövőre tovább fokozódik, 2025-ben ugyanis új uniós kibocsátási célok lépnek életbe. Ezek értelmében az autógyártóknak csökkenteniük kell flottájuk szén-dioxid-kibocsátását – az elektromos és hibrid járművek arányának növelésével –, különben nagy összegű bírsággal kell számolniuk. A szabályok szerint valamennyi értékesített jármű kibocsátását összegzik, és ennek alapján határozzák meg a cégek által fizetendő összeget. Így hiába tapasztalható az utóbbi időben a hagyományos benzines és dízelmotorokkal szerelt járművek iránt növekvő kereslet, ezek eladásának növelése a cégek számára a várható büntetés miatt nem éri meg.

Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én
Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját a Karmelita kolostorban 2024. február 24-én
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

Óriási büntetések, nyomasztó konkurencia, eltűnő vásárlók

Nem véletlenül szeretnék elérni a gyártók a célok felhígítását vagy elhalasztását. Az AlixPartners tanácsadó cég számításai szerint ugyanis az érintett vállalatok 2030-ig 51 milliárd eurós büntetés elé néznek. Bár a lobbizás végeredménye erősen kérdéses, talán nem teljesen reménytelen. A legnagyobb, 5 milliárd euró feletti összeggel ugyanis a Volkswagennek kell számolnia, amely így is sok sebből vérzik, és a vállalat problémái a német politikusokat és döntéshozókat is egyre jobban aggasztja.

Az autógyártók olyan harapófogóba kerültek a szakértők szerint, amiből nagyon nehezen tudnak szabadulni. Ezt támasztotta alá a napokban Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója is, aki egy olasz parlamenti bizottság előtt felszólalva elmondta, hogy a szabályok által megkövetelt, elektromos autókra való átállás jelentős többletköltségeket jelentene az autógyártók számára. Ráadásul, miközben az igazgató szerint a költségeik nagyon durván növekednek, a piac a mostani árakon nem képes felszívni a kínálatot.

A kínálat pedig nagyon színes, hiszen a Barclays elemzése szerint csak a teljesen elektromos (BEV) autókból 100 új modell jelent meg idén és az előrejelzések szerint jövőre további 70 modell várható. Ez persze nem feltétlen az európai gyártók érdeme, noha idén 30-nál, jövőre pedig 20-nál több új elektromos modellt dobnak piacra. A szakértők szerint ugyanis összességében még ennél is nagyobb a kínai gyártók által az európai piacokon bemutatott vagy bevezetésre váró típusok száma.

Ráadásul, míg az uniós cégek idén elsősorban a felsőbb kategóriában lévő autókat mutattak be, addig a kínai vállalatok nagyon sok olcsó típussal léptek piacra. A felmérések és a piaci tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a 25 ezer eurós szint komoly lélektani határ. Ugyanakkor nemcsak a volt szocialista országokban, de a nyugati-európai piacokon is sokan keresik az ennél is olcsóbb, nagyjából 20 ezer euróba kerülő kocsikat.

Mit jelent mindez a magyar gazdaság számára?

A magyarországi üzemmel már most is rendelkező gyártók közül a két nagy német vállalat, a Mercedes és az Audi kecskeméti és győri egységénél is készülnek elektromos autók, ám mindkét vállalat továbbra is erősebb a hagyományos motortípusoknál. Többszöri – kisebb-nagyobb – halasztások után a debreceni BMW-gyár indulása a hírek szerint célegyenesbe került, ugyanakkor, ha tényleg olyan árháború bontakozik ki, amivel egyes szakértők riogatnak, akkor a bajor cég egyébként népszerűnek tekinthető kisebb elektromos autója (I3) is nehézségekkel nézhet szembe. Pedig a gyár termelése a magyar GDP szempontjából is nagyon fontos beruházásnak tekinthető, korábbi előrejelzések szerint ugyanis a hazai összterméket fél százalékkal dobhatja meg.

Ennél is nagyobb hatása lehet a Szegedre tervezett kínai BYD üzemének. A távol-keleti cég ugyanis az elemzések szerint az utóbbi időszak piaci változásainak egyik nyertese. A cég a kínai piacon vezető és termelési mennyiségben globálisan a Tesla legkomolyabb vetélytársa lett. Nem véletlenül kezdtek a termelést tekintve is globális terjeszkedésbe, a BYD három kontinensen tíz országban fog néhány éven belül termelni. Az európai piacon a szegedi üzemnek kulcsszerepe lesz. A legnagyobb európai piacokra persze az unió által kivetett pótvámok miatt nem lesz könnyű gyorsan terjeszkednie a BYD-nek. Ugyanakkor a kínaiak igyekeznek a kisebb piacokon is megvetni a lábukat. Ezek értelemszerűen ugyan kisebb értékesítési volumennel kecsegtetnek, de többségüknek megvan a kínai vállalat szempontjából az az előnye, hogy nincs saját autóiparuk, amit a külső, elsősorban kínai gyártóktól védeni próbálnának, így ezekben az országokban sokkal gyorsabban tudnak látható piaci részesedést elérni.

Ugyan számszerű becslés nem jelent még meg arról, hogy a magyar GDP-hez a kínai vállalat mennyit tehet hozzá, az ismertté vált számok alapján nagy bizonyossággal ki lehet jelenteni, hogy még a BMW-nél is nagyobb hatásuk lehet. Ez pedig a magyar kormány számára is nagyon fontos, hiszen nagyobb növekedés esetén több pénz jut olyan eszközökre, amivel a választópolgárokat a további támogatásra lehet rávenni. Más kérdés, hogy a BYD által hozzáadott érték a következő parlamenti választásokat még nem fogja érdemben befolyásolni, a vállalat ugyanis csak 2026-ban kezdi meg a működését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!