3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rekordmértékűre, közel 20 százalékra szélesedett a gázolaj és a benzin ára közötti különbség a dízel javára az elmúlt hetekben, míg júniusban még a benzin volt drágább. A jelenség hazai és nemzetközi okaival kapcsolatban Gaál Gellértet, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető részvényelemzőjét kérdeztük.

Rekordmértékűre szélesedett a gázolaj és a benzin ára közötti különbség, miután szerdán bruttó 30 forinttal drágult a gázolaj, míg a benzin ára az elmúlt héten nem változott. Így a 95-ös benzin literéért piaci áron 686,9 forintot kell fizetni, míg a gázolajért szerdától 823,9 forintot kérnek. A különbözet literenként 137 forint és közel 20 százalék, amekkora különbség még – sem nominálisan, sem relatíve – nem fordult elő korábban Magyarországon a gázolaj javára. A jelenség azért is szembetűnő, mert júniusban még a benzin volt drágább.

Soha nem volt még ennyivel drágább a dízel, mint a benzin. Fotó: Depositphotos
Soha nem volt még ennyivel drágább a dízel, mint a benzin. Fotó: Depositphotos

Gaál Gellért, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető részvényelemzője az Mfor kérdésére elmondta, hogy alapvetően három oka van az ilyen mértékű különbözet kialakulásának.

Az első, hogy környékünkön az olajfinomítói kapacitások nagyjából fele karbantartás miatt átmenetileg kiesett: így például a Mol százhalombattai finomítója néhány hete szeptember közepéig leállt, míg az OMV schwechati finomítójában június elején történt baleset miatt októberig folynak a helyreállító és karbantartási munkák.

A kiesés a tartalék üzemanyagkészleteket mostanra merítette ki olyan mértékben, hogy az jelentősebb áremelkedést generál hazánkban. Ez ugyanakkor mindkét üzemanyagtípus árának növekedésére hatással van, és önmagában még nem magyarázza a gázolaj árának jelentősebb emelkedését.

Ez utóbbi másik okának taglalása előtt meg kell említeni, hogy egész Európa korábban is dízelhiányos volt, amit az orosz behozatal pótolt. Az ukrajnai háború kitörése előtt az európai dízelfelhasználás több mint 10 százaléka érkezett Oroszországból. Az európai cégek önkéntes szankciói miatt viszont jelenleg sokkal kevesebb gázolaj érkezik Európába, ami hiányt okoz. (A behozatal önkéntes csökkentése nem azonos az Oroszországból érkező nyersolaj és finomított olajtermékek jövő évtől életbe lépő európai szankciójával.)

A harmadik ok, hogy a gáz árának rekordmértékű emelkedése azt eredményezte, hogy sok helyen a gázerőművek helyett dízelüzemű generátorokat üzemeltek be, ami addicionális keresletet teremtett.

Nagyságrendileg jól mutatja, hogy akiknek lehetősége van, azért kapcsol be gázüzemű helyett dízelgenerátorokat, mert míg az olaj ára az elmúlt időszakban hordónként 100 dollár körül mozgott, és ugyanennyi dízel nagyjából 200 dollárba került, addig a körülbelül hasonló fűtőértéket biztosító gázmennyiség ára 500 dollár körül volt a múlt héten Európában – magyarázta a Concorde elmezője.

Összefoglalva tehát elmondható, hogy a finomítói kapacitáskiesés, és az orosz import akadozása miatt a kínálat szűkült, míg a keresletet a gázárak növekedése miatt bekapcsolt dízelgenerátorok nagy mértékben növelték, ez pedig a dízel árának fokozottabb emelkedéséhez vezetett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!