4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem kellett ahhoz koronavírus, hogy 850 millió forintos rekord veszteség jöjjön össze a Malév GH-nál. A felszámolást egyelőre nagy csend övezi.

Bár a koronavírus-járvány hatására világszinten lebénult légi közlekedés miatt az állami tulajdonú Malév GH kritikus gazdasági helyzetbe került, júniusra fizetésképtelenné is vált, az elrendelt felszámolásához azonban az is hozzájárulhatott, hogy már 2019-ben is tetemes veszteséget halmozott fel - derül ki a cég 2019-es beszámolójából.

Nehéz megítélni, hogy konkrétan mi vezetett a pocsék eredményhez: az egyebek mellett a Wizz Air légitársaság földi kiszolgálást is végző Malév GH tavaly rekord árbevételt könyvelhetett el, hiszen a 2018-as 6,1 milliárd forintot 6,3 milliárd forintra sikerült feltornázni. A probléma, hogy míg 2018-ban minimális nyereséget mutattak ki sok év veszteséges működés után, addig 2019-ben rekord mínusz lett a vége: a 853 millió forinttal még a 2015-ös 600 milliós veszteséget is sikerült überelni.

Tehát már a 2020-as évnek is egy jelentős veszteséggel futott neki a vállalat, ezt fejelte meg a koronavírus okozta teljes káosz. 

2020. január végével Európát is elérte a koronavírus járvány. Magyarországon is emelkedik az igazolt megbetegedések és karanténba zártak száma, egyúttal naponta újabb és újabb pandémiás intézkedéseket vezet be a kormány - határlezárások, kötelező karantén, személyforgalom korlátozása, áruforgalom erős kontrollja. Mindez az üzleti környezetet eddig soha nem látott módon befolyásolja, melyhez alkalmazkodni szükséges

- szerepel a beszámolóban. Nos, ez az alkalmazkodás nem igazán sikerült az állami cégnek. A beszámoló alapján az derül ki, hogy ugyan 2019-ben növekedtek a Malév GH bevételei, de a kiadásai még nagyobb mértékben gyarapodtak. Például 500 millió forinttal több lett a bérköltség. Még a fizetésképtelenség bejelentése előtt, április-májusban volt is egy 15 százalékos leépítés, akkor mintegy 65 emberttől köszöntek el. 

Szintén nem sok jót jelent, hogy az állami társaság rövid lejáratú kötelezettségei is szépen meghíztak: a 2018-as 2,4 milliárd forintról 2019-ben már 3,7 milliárd forint szerepelt ezen a soron. Ezt pedig már a felszámoló is látja. Magáról a felszámolásról semmi hír.

Lapunk is megírta, hogy a kormány döntése alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) június 26-án kezdeményezte az állami tulajdonú Malév GH Zrt. jogutód nélküli megszüntetése érdekében a felszámolási eljárás megindítását a társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel. A cégbíróság július 8-án rendelte el a felszámolási eljárás megindítását.

Másnap a kormány a céget a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény alapján stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette. A felszámoló a szintén állami Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. lett, amely annak idején a Malév felszámolását is végezte, de többszöri kérdéseink ellenére sem árultak el semmit a felszámolás menetéről. Pedig bőven vannak kérdések:

  • Mi lesz az alkalmazottakkal?
  • Mekkora a cég  tartozása?
  • Mire számíthatnak a hitelezők?
  • Mi lesz a cég eszközeivel, vagyonával, lesz-e pályázat/árverés?

Nagy piaci rést hagy majd maga után az állami cég. A Malév GH legnagyobb ügyfele az utóbbi néhány évben a Wizz Air volt, de ők szolgálták ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren. A mintegy hatmilliárd forintos forgalom lehetősége pedig felkeltette az érdeklődést.

Írtunk róla, hogy éppen akkor fut 36 milliárd forintos rekordévet a B+N Zrt. nevű takarítócég állami megrendelésekből, amikor leánycége, az Airport Service Zrt. arra készül, hogy betörjön az állam által váratlanul felszámolásra ítélt Malév GH reptéri piacára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!