5p

Egy nappal később a kormány a Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt.-t stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítette, miután a felszámolási eljárásának megnyugtató módon való lebonyolítása szerinte közérdek.

A kormány döntése alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) június 26-án kezdeményezte az állami tulajdonú Malév GH Zrt. jogutód nélküli megszüntetése érdekében a felszámolási eljárás megindítását a társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetére tekintettel. Mint ahogy arról az Mfor.hu beszámolt, a koronavírus-járvány miatt jelentősen visszaesett repülőutak miatt a a földi kiszolgáló cég is tömeges elbocsátásokra kényszerült, mintegy 65 embert küldött el, ez a 400 fős létszámnak a 15 százaléka.

Kiszállnak. Fotó: Raimond Spekking
Kiszállnak. Fotó: Raimond Spekking

A cégbíróság július 8-án rendelte el a felszámolási eljárás megindítását. Másnap a kormány a felszámolás alatt álló Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt.-t a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény alapján stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette - olvasható a legfrissebb Magyar Közlönyben.

E körbe olyan cégek kerülhetnek, amelyek adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik, vagy amelyek esetében - ha a vagyonhiány és a fizetésképtelenség előreláthatólag nem szüntethető meg - kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb és egységesített eljárásrend szerint történjék. Tíz nappal ezelőtt a kormány a COVID-19 miatti veszélyhelyzet március közepi kihirdetése után néhány nappal került felszámolási eljárás alá került TP Komplexet minősítette stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté, annak érdekében, hogy a veresegyházi Gyermekliget lakópark csaknem száz, részben vagy egészben megvásárolt lakásának a helyzete megnyugtatóan rendeződjön.

Az MNV június közepi közleményében arra emlékeztetett, hogy a Malév GH Zrt. 2012 – a Malév Zrt. felszámolásának kezdete – óta alapvető finanszírozási problémákkal küzdött. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földi kiszolgálói piacán fennálló erős verseny nagyban hozzájárult a társaság veszteséges működéséhez és nehéz likviditási helyzetéhez. Közölték: a Malév GH-nak ugyan sikerült a 2017-ben megkezdődött reorganizáció eredményeként 2018-ban szerény mértékű nyereséget elérnie, azonban a korábbi években felhalmozott, jelentős veszteségét nem sikerült ledolgozni. Végül a koronavírus járvány hatására világszinten lebénult légi közlekedés miatt a Malév GH kritikus gazdasági helyzetbe került és 2020 júniusára fizetésképtelenné vált.

Mivel az Európai Bizottság (EB) a magyar állam által a Malév GH Zrt. részére nyújtott állami támogatás ügyében 2019. október 28-án hivatalos vizsgálatot indított, ezért a társaság pénzügyi, likviditási nehézségeinek kezelésére az állam további forrást nem biztosíthat – tette hozzá az MNV.

Korábbi közlés szerint az EB a vizsgálatot annak megállapítása érdekében indította, hogy megfelelnek-e a közösségi szabályoknak a Malév GH részére különböző magyar állami tulajdonú társaságok által körülbelül 21 millió euró értékben nyújtott támogatások. A Malév 2012-es csődje óta pénzügyi nehézségekkel küzdött, és több cég, az MNV mellett a Tiszavíz és a Magyar Fejlesztési Bank is számos intézkedéssel támogatta azóta a működését.

Három évvel ezelőtt a rivális Budport panaszt nyújtott be, rámutatva, ezen tőkeinjekciók, adósságelengedések és kölcsönök nem összeegyeztethetőek az európai uniós előírásokkal. Az EB akkori álláspontja szerint ezek az intézkedések állami támogatásnak minősülnek, így fennáll a versenyszabályok megsértésének veszélye, annak, hogy a vállalkozás tisztességtelen előnyhöz jutott a budapesti repülőtéren működő más földi kiszolgálókkal szemben.

A Malév GH legnagyobb ügyfele az utóbbi néhány évben a Wizz Air volt, de az állami cég szolgálta ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren.

A vállalat élén idén februárban történt vezetőváltás: a céget 2017 márciusa óta vezető Herczog Péter, leköszönő vezérigazgatót Sápi Tamás váltotta. Az állami földi kiszolgáló cég megszűnésével két nagyobb, teljes szolgáltatást nyújtó földi kiszolgáló cég marad Ferihegyen, a Celebi és a Menzies.

Érdekes egybeesés, hogy július 9-én jelentette be az Airport Service Budapest Zrt., hogy június 24-én kézhez kapta a kiterjesztett földi kiszolgálási engedélyét, amely fővállalkozóként is feljogosítja a teljeskörű földi kiszolgálási tevékenységre a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A vállalat korábban Demján Sándor érdekeltségeihez tartozott, a 2020. június 3-án benyújtott éves beszámolója szerint most a B+N Referencia Zrt., a Civil Zrt. és a Valton-Sec Zrt. tulajdonában van. A Civil Zrt. például Pintér Sándor belügyminiszter volt cége, de a másik két cég is remek állami kapcsolatokkal rendelkezik.

A földi kiszolgálási tevékenység ellátásához szükséges csapat bővítését a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a társaság már megkezdte, zajlik az eszközpark bővítése is, így a pandémiás korlátozások megszűnésével az utasforgalom korábbi szintre való visszaállását az Airport Service Budapest Zrt. már felkészülten tudja fogadni - közölte a cég, amely az állami földi kiszolgáló cég eddigi alvállalkozója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!