3p

Az európai foci kormányzó szerve azért vág bele az online kísérletbe, mert a tévécsatornák nem hajlandóak még több pénzt fizetni a közvetítési jogokért.

Saját, Bajnokok ligája-meccseket sugárzó streamingszolgáltatás felállítását mérlegeli az UEFA, mert vezetői attól félnek, hogy a tévécsatornák hamarosan elkezdenek kihátrálni a nagypénzes közvetítési szerződésekből, írja a Financial Times.

Az UEFA most folytatja a tárgyalásokat a Bl-meccsek 2021-2024-es időszakra vonatkozó közvetítési jogairól, de eddig csak az amerikai CBS-szel és a brit BT-vel sikerült megállapodniuk. Theodore Theodoridis, az UEFA főtitkára azonban arról számolt be az FT-nek, hogy az európai foci csúcsszervezete azt fontolgatja, hogy több országban is leállítja a versenyt a jogokért, és a hagyományos megoldás helyett inkább online sugározza majd a mérkőzéseket.

Szurkolók nézik a 2019-es Bajnokok ligája döntőt a madridi Wanda Metropolitano stadion kivetítőjén. (Fotó: BPI/Rex/Shutterstock)
Szurkolók nézik a 2019-es Bajnokok ligája döntőt a madridi Wanda Metropolitano stadion kivetítőjén. (Fotó: BPI/Rex/Shutterstock)

Ezt úgy tudnák megoldani, ha kibővítenék a jelenlegi netes oldalukat, az UefaTV szájtot egy over-the-top (OTT) tartalmakat sugározni képes, nagyobb kapacitású weblappá. A jelenlegi modellben az UEFA évi 3,25 milliárd eurós nagyságrendben értékesít tévés közvetítési jogokat világszerte. Theodoridis arról beszél, hogy még mindig sok olyan partnerük van, aki folytatni akarja a hagyományos együttműködést, viszont készen akarnak állni arra az eshetőségre, ha ez megváltozna. "Akarunk egy alternatív opciót" - mondja.

Hogy hamarosan nagy változás áll be a közvetítési jogok piacán, és tényleg ki kell használni az alternatív opciót, annak egyre nő a valószínűsége. A brit Sky ugyanis nemrég jelezte, hogy egyre kevésbé hajlandó még több pénzt fizetni az UEFA-tartalmakért, mert már nekik is egyre nehezebb az ebből fakadó áremelést leerőltetni az előfizetőik torkán.

Az elmúlt években egyre több internetes cég szállt be a közvetítői jogokért folyó versenybe - az Amazon például elnyerte bizonyos Premier League-meccsek streamelési jogát a hagyományos tévéadók elől, így azokat a jelen szezon kezdetétől már a neten lehet nézni. A techcégek azonban ugyancsak azt jelezték, hogy nem hajlandóak többet fizetni a jogokért, mint a tévéadók.

Az Enders Analysis médiaelemző múlt havi jelentése már konkrétan arról ír, hogy "a futball tévéközvetítési jogainak boomja véget ér," különösen Európa öt vezető piacán: Angliában, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban. A jelentés szerint az említett, kiemelt piacok, bár sok mindenben különböznek, az mindben közös, hogy a tévés előfizetői létszám növekedése lelassult vagy egyenesen csökkenésbe ment át.

Az UEFA persze nem a fő piacokon kezdi a kísérletezést. Theodoridis elmondása szerint néhány Európán kívüli piacon vezetik be a streamingszolgáltatást, ahol az éves tévés szerződések értéke nem több 5-10 millió eurónál. Alternatívaként viszont azt is fontolgatják, hogy bármely olyan piacon átállnak streamingelésre, ahol jelentősen kevesebbet fizetnének a tévés Bl-meccsekért, mint amennyit azok az UEFA szerint megérnének.

Az OTT-rendszer elindításához azonban Theodoridis szerint alapesetben szükséges a fociklubok egyhangú beleegyezése is. Bár megoldható még a helyi adássugárzókkal, illetve internetes szolgáltatókkal és közösségimédia-cégekkel külön-külön megkötött szerződések útján is. Ha sikerül, akkor az UEFA olyan új modellt építhet ki magának, mint ami pl. az amerikai profi baseball-ligában, a Major League Baseball-ban már működik, ahol a saját, előfizetéses streamingszolgáltatás éves bevételét 620 millió dollárra becsülik.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!