Bár a vonatkozó kormányhatározat alapján már tavaly év végéig le kellett volna zárni a nyíregyházi motoraréna előkészítési fázisát, ennek a követelménynek nem tudott megfelelni a beruházás lefolytatásával megbízott Nemzeti Sportközpontok. Az uniós közbeszerzési lapban csak most jelent meg a nyílt pályázati kiírás a nyíregyházi multifunkcionális autó-motorsport aréna megvalósítására vonatkozó részletes megvalósíthatósági tanulmány készítésére.
Csuda dolgokat álmodnak a keleti városba: a közbeszerzés ismertetése szerint a beruházás célja, hogy "a mogyoródi Hungaroring mellett az ország keleti részében is létesüljön egy olyan multifunkciós létesítmény-együttes, amely a Hungaroringen megrendezésre kerülő nemzetközi sportversenyeken kívül az autó- és motorsport egyéb szakágai versenyeinek megrendezéséhez is XXI. századi követelményeknek megfelelő helyszínt biztosít".
És hogy milyen pályák és egyéb létesítmények lesznek az arénában? Erről az alábbiakat lehet megtudni a kiírásból:
- FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) Grade 6R versenypálya, de további feladat az FIA Grade 2 minősítésnek való megfelelés lehetőségét is megvizsgálni.
- Nemzetközi Gokart pálya és vezetéstechnikai központ,
- Offroad és salakmotor központ,
- Hotel, étterem, konferenciaközpont.
A nyertesnek környezetvédelmi és akusztikai, közlekedési, valamint sportszakmai hatástanulmányt is le kell tennie az asztalra. A szerződés 75 napra szól, amit jó is, ha betartanak, mert a beruházást a tervek szerint 2019 második felében elkezdődik, és várhatóan 2021-ben fejeződik be.
A leendő nyertessel szembeni egyik elvárás, hogy az elmúlt 6 éven belül megkezdett és 3 éven belül befejezett szerződésszerű referenciát tudjon felmutatni "legalább 1 darab autósport létesítménnyel és/vagy közlekedési infrastruktúrával (közúti-, vasúti- és vízi infrastruktúra) kapcsolatos részletes megvalósíthatósági tanulmány készítéséről".
Jöjjön el a 2019-es év egyik legizgalmasabb KKV-eseményére! Több mint 50 előadó és panelbeszélgetés-résztvevő 5 szekcióban! Hogyan tudják kihasználni a magyar KKV-k a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és miből tudják ezt finanszírozni? A geopolitikai kihívások, a Brexit és a kereskedelmi háború tükrében mi vár a magyar KKV-kra?
Néhány név az előadók közül: MAGYAR LEVENTE - Külgazdasági és Külügyminisztérium, miniszterhelyettes - JAKAB LÁSZLÓ - Innovációs és Technológiai Minisztérium, miniszteri főtanácsadó - FÁBIÁN GERGELY - Magyar Nemzeti Bank, igazgató - WOLF LÁSZLÓ - OTP Bank, vezérigazgató-helyettes - JELASITY RADOVAN - Erste Bank, vezérigazgató - BALOG ÁDÁM - MKB Bank, elnök-vezérigazgató - HEGEDÜS ÉVA - Gránit Bank, elnök-vezérigazgató - BÚZA ÉVA - Garantiqa, vezérigazgató - RASKÓ GYÖRGY - agrárközgazdász - SALGÓ ANDRÁS - BMW Group Magyarország - FERNBACH ZOLTÁN - Mercedes-Benz Hungária Kft., Hálózatfejlesztési és tréning igazgató - LAUFER TAMÁS - IVSZ, elnök
A pályázatokat április 24-ig kell benyújtani. A kiírás nem tartalmaz becsült összeget, de a tavalyi kormányhatározatból kiderül, hogy a Nemzeti Sportközpontok részére legfeljebb 274 457 250 forintot biztosítottak az beruházás előkészítésére.
Cikkünk elején jeleztük, hogy csúszásban van a projekt. Azért állítottuk ezt, mert egy tavaly szeptemberi kormányhatározat 2018. december 31-et jelölte meg a beruházás előkészítési fázisainak befejezésére. Ebbe márpedig beleértendő a megvalósítási tanulmányok elkészítése is. Az emberi erőforrások miniszterének - Kásler Miklósnak - idén január 30-ig kellett referálnia a munka haladásáról a határozat értelmében. Február végéig pedig már a kivitelezéshez és üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokról, költségekről, forrásigényről. ütemezésről és felelősökről kellett volna riportolnia.
Mivel a megvalósíthatósági tanulmány csak most jelent meg, ezek a beszámolók vélhetően elmaradtak, vagy ha szóba is került a beruházás a kormányülésen, csak az előkészítés csúszásáról tudott jelenteni az ágazati miniszter.