3p

A Sophos felmérése szerint a hazai cégek nem igazán fordítanak nagyobb figyelmet kiberbiztonsági kérdésekre, mint két évvel ezelőtt. A koronavírus-járvány és Oroszország Ukrajna elleni inváziója ellenére sem történt lényegi szemléletváltás a cégek többségénél.

A Sophos megbízásából júliusban és augusztusban megkérdezett 400 kis- közép-és nagyvállalatnál dolgozó felsővezető 56 százaléka tartja valószínűtlennek azt, hogy kibertámadás éri a vállalatot, amelyben dolgozik. 8 százalék szerint lehetetlen, hogy ez előforduljon, azaz a vezetők 64 százaléka nem tart kibertámadástól a közeljövőben. Csupán összesen 30 százalék, közülük alig 4 százalék gondolja, hogy nagy eséllyel bekövetkezik a vállalata ellen egy kibertámadás, 26 százalék mondta azt, hogy valószínűleg bekövetkezik. 

Úgy tűnik, a lengyel és a cseh vállalkozások jobban tudatában vannak a kiberfenyegetéseknek. Fotó: Pixabay
Úgy tűnik, a lengyel és a cseh vállalkozások jobban tudatában vannak a kiberfenyegetéseknek. Fotó: Pixabay

Az elmúlt két évben a vállalatok jelentős része nem érezte a koronavírus-járvány és az ukrajnai háborús konfliktus hatását a biztonságára: jelenleg a magyar menedzserek alig 37 százaléka gondolja úgy, hogy vállalata sebezhetőbbé vált a kibertámadásokkal szemben, mint a járvány és a háború előtt. A válaszadók mindössze 8 százaléka állítja, hogy most nagyobb a kockázat.  Enné lényegesen többen, a vezetők 44 százaléka ugyanakkorának gondolja a veszélyt, mint 2020 előtt.

A vezetők leginkább (26 százalék) a kibertámadásnak a megrendelések és szolgáltatások teljesítésre gyakorolt hatásától tartanak, 23 százalék a cég imázsára gyakorolt negatív hatástól tart, 15 százalék adatszivárgástól és egyéb jogi következményektől fél, közel 10 százalék a vállalat pénzügyi likviditására gyakorolt ​​lehetséges hatása miatt aggódik. Alig 2 százalék mondta azt, hogy egy kibertámadás az alkalmazottak elvesztéséhez vezethet.

A járvány és a háború nem hozott változásokat

A megkérdezett vezetők 91 százaléka azt állítja, hogy vállalataik nem fordítanak nagyobb figyelmet a kiberbiztonsági kérdésekre a Covid járvány kezdete óta. Alig 8 százalék az, aki sokkal többet foglalkozik ezzel a kérdéssel a Covid óta.

Ez utóbbiak közül több mint fele azt mondja, hogy felszerelést biztosított a távmunkához, biztonsági szakembert vett fel, vagy új megoldásokra, szoftverekre támaszkodott.

Ami a háborút illeti; a menedzserek szintúgy 91 százaléka gondolja úgy, hogy az ukrajnai háború óta semmivel sem változott/nőtt meg a cégüknél a kiberbiztonság iránti érdeklődés. 

Csupán a megkérdezettek 7 százaléka növelte a kiberbiztonságra fordított figyelmet. Ezek közül a cégek 25 százaléka kiberbiztonsági képzést szervezett a dolgozóknak, 30 százalék extra büdzsét allokált a kiberbiztonságra és 40 százalékuk új biztonsági megoldásokat és programokat vezetett be.

A lengyel menedzserek tudatosabbak, mint a magyarok

Ugyanezt a felmérést Csehországban és Lengyelországban is elvégezték. Az eredmények jelentősen eltérnek a magyar piactól. A lengyelek alig 15 százaléka véli úgy, hogy a cége elleni kibertámadás nem valószínű, sőt lehetetlen. A cseheknél ez az arány 45 százalék.

A lengyel vezetők 55 százaléka nyilatkozta azt, hogy a kiberbiztonsággal kapcsolatos hozzáállásán a járvány és az ukrajnai háború változtatott. A cseheknél viszont a válaszok fele szerint semmilyen hatással nem volt ez a két esemény erre a területre. 

A lengyel vezetők 52 százaléka rendelkezik kiberbiztonsági politikával. Valamivel kevesebb, 38 százalékos ez az arány Csehországban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!