Kisebb áremeléssel úsztuk meg a mögöttünk hagyott hetet, a benzin 4, míg a gázolaj 7 forinttal drágult. Ugyanakkor a kilátások ezúttal sokkal borúsabbak, a jövő héten nagyobb emelésre kell az autósoknak felkészülni.
A mostani drágulás nem valami magyar sajátosság, hiszen a kontinens más országaiban is általánosnak tekinthető a folyamat. A magyarázata pedig az, hogy az olaj, illetve a finomított termékek ára folyamatosan emelkedik a tőzsdéken.
Ennek megfelelően uniós összehasonlításban a magyar benzinár a trenddel együtt mozgott, az EU-s rangsorban nem változott a helyezése az elmúlt héthez képest.
Mindez azt jelenti, hogy a magyar autósok továbbra is a régió egyik legmagasabb árán tankolhatnak 95-ös benzint, Közép-Európában csak Ausztriában és Szlovákiában drágább ez az üzemanyagtípus euróban számolva.
A gázolaj esetén ugyanakkor más uniós országokhoz képest nagyobb volt a drágulás, így további két olyan ország lett az egy héttel korábbi rangsorhoz képest, ahol kevesebbet kell fizetni egy liter dízelért. Hogy a magyar autósok szívét fájdítsuk, az egyik ilyen Svédország, ahol az átlagjövedelem durván meghaladja a magyarországit.
A régiós rangsor is rosszabbul fest a gázolaj esetén, mint a benzinnél, hiszen ez az üzemanyagfajta a régióban csak az osztrákoknál került többe, mint nálunk.
Fájdalmasan drágul az olaj
Az Mfor Üzemanyagár-figyelő már több ízben rámutatott, hogy miután kedvező adóváltozásra aligha lehet számítani, a hazai autósok abban reménykedhetnek, hogy egyrészt az alapanyagok (nyersolaj és a finomított termékek) tőzsdei jegyzése esik, másrészt, hogy a forint a dollárral szemben erősödik.
A héten ellentétes folyamatokat láthattunk, hiszen az olaj drágult, ugyanakkor a keddi 368 feletti dollárárfolyam péntekre jelentősen csökkent és a zöldhasút 360 forintért adták a bankközi piacon. Így a magyar fizetőeszköz erősödése segített valamelyest és az olajár emelkedése ellenére ezért volt csak kisebb áremelés a magyar benzinkutakon.
Rossz hír, hogy a nyersolaj jegyzése napról-napra magasabb, pénteken az irányadó Brent típus 91 dollár körül mozgott, és ezzel párhuzamosan a gázolaj és a benzin tőzsdei kurzusa is emelkedett. A nyersanyag kapcsán az utóbbi napok információi mind a drágulás irányába mutattak, hiszen a közel-keleti geopolitikai feszültségek, az ukrajnai háború, a szűkülő kínálat miatti aggodalmak és a globális üzemanyagkereslet növekedésével kapcsolatos optimizmus és a javuló globális gazdasági kilátások is ilyen hatásúaknak tekinthetők. Ennek köszönhetően mind az amerikai WTI, mind az Európában benchmarknak tekintett Brent tavaly október óta nem látott magasságokba szökött fel.
A geopolitikai feszültségek közül ki kell emelni az Irán és Izrael között éleződő konfliktust, ami megint felvetette azt az olajpiaci rémálmot, hogy esetleg a Hormuzi-szorosban is problémák lehetnek az áruszállítással, ami rövid távon komoly ellátási nehézséggel járhatna. Globálisan nem ennyire súlyos, de már érezhető az ukrán dróntámadások hatása. Egy NATO-elemzés szerint az oroszországi finomítók ellen intézett csapások az ottani kapacitások több mint 15 százalékában okoztak károkat. Az OPEC+ ugyan nem vezetett be újabb korlátozást a héten tartott ülésén, ám azt közölték, hogy fokozottan ellenőrzik, hogy a tagok betartják-e a nekik járó kitermelési kvótát, ami egyes elemzők szerint felér a további szigorítással, mivel több ország van, amely rendre túllépi a jóváhagyott mennyiséget.
Nemcsak a kínálati oldalon, hanem a keresletin is nyomás tapasztalható, hiszen az idei adatok szerint tovább nőtt a globális olajfogyasztás. Ráadásul mind Kínából, mind az Európai Unióból érkeztek olyan makrogazdasági adatok, amelyek a gazdasági élénkülésre utalnak, így a szakértők szerint a korábban vártnál nagyobb lehet az olaj iránti igény.
Előrejelzésünk szerint ugyan a forint erősödése a jövő héten is tompíthatja az áremelkedés mértékét, ám így is mindkét üzemanyag esetén további 5-10 forintos drágulás várható.