4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre aggasztóbb az olaj drágulása, amit az utóbbi időben a finomított termékek jegyzése is elkezdett követni. Ez a hazai kutakon is érződni fog, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legfrissebb elemzése szerint a jövő héten további drágulás várható.

Kisebb áremeléssel úsztuk meg a mögöttünk hagyott hetet, a benzin 4, míg a gázolaj 7 forinttal drágult. Ugyanakkor a kilátások ezúttal sokkal borúsabbak, a jövő héten nagyobb emelésre kell az autósoknak felkészülni.

A mostani drágulás nem valami magyar sajátosság, hiszen a kontinens más országaiban is általánosnak tekinthető a folyamat. A magyarázata pedig az, hogy az olaj, illetve a finomított termékek ára folyamatosan emelkedik a tőzsdéken.

Ennek megfelelően uniós összehasonlításban a magyar benzinár a trenddel együtt mozgott, az EU-s rangsorban nem változott a helyezése az elmúlt héthez képest.

Mindez azt jelenti, hogy a magyar autósok továbbra is a régió egyik legmagasabb árán tankolhatnak 95-ös benzint, Közép-Európában csak Ausztriában és Szlovákiában drágább ez az üzemanyagtípus euróban számolva.

A gázolaj esetén ugyanakkor más uniós országokhoz képest nagyobb volt a drágulás, így további két olyan ország lett az egy héttel korábbi rangsorhoz képest, ahol kevesebbet kell fizetni egy liter dízelért. Hogy a magyar autósok szívét fájdítsuk, az egyik ilyen Svédország, ahol az átlagjövedelem durván meghaladja a magyarországit.

A régiós rangsor is rosszabbul fest a gázolaj esetén, mint a benzinnél, hiszen ez az üzemanyagfajta a régióban csak az osztrákoknál került többe, mint nálunk.

Fájdalmasan drágul az olaj

Az Mfor Üzemanyagár-figyelő már több ízben rámutatott, hogy miután kedvező adóváltozásra aligha lehet számítani, a hazai autósok abban reménykedhetnek, hogy egyrészt az alapanyagok (nyersolaj és a finomított termékek) tőzsdei jegyzése esik, másrészt, hogy a forint a dollárral szemben erősödik.

A héten ellentétes folyamatokat láthattunk, hiszen az olaj drágult, ugyanakkor a keddi 368 feletti dollárárfolyam péntekre jelentősen csökkent és a zöldhasút 360 forintért adták a bankközi piacon. Így a magyar fizetőeszköz erősödése segített valamelyest és az olajár emelkedése ellenére ezért volt csak kisebb áremelés a magyar benzinkutakon.

Rossz hír, hogy a nyersolaj jegyzése napról-napra magasabb, pénteken az irányadó Brent típus 91 dollár körül mozgott, és ezzel párhuzamosan a gázolaj és a benzin tőzsdei kurzusa is emelkedett. A nyersanyag kapcsán az utóbbi napok információi mind a drágulás irányába mutattak, hiszen a közel-keleti geopolitikai feszültségek, az ukrajnai háború, a szűkülő kínálat miatti aggodalmak és a globális üzemanyagkereslet növekedésével kapcsolatos optimizmus és a javuló globális gazdasági kilátások is ilyen hatásúaknak tekinthetők. Ennek köszönhetően mind az amerikai WTI, mind az Európában benchmarknak tekintett Brent tavaly október óta nem látott magasságokba szökött fel.

A geopolitikai feszültségek közül ki kell emelni az Irán és Izrael között éleződő konfliktust, ami megint felvetette azt az olajpiaci rémálmot, hogy esetleg a Hormuzi-szorosban is problémák lehetnek az áruszállítással, ami rövid távon komoly ellátási nehézséggel járhatna. Globálisan nem ennyire súlyos, de már érezhető az ukrán dróntámadások hatása. Egy NATO-elemzés szerint az oroszországi finomítók ellen intézett csapások az ottani kapacitások több mint 15 százalékában okoztak károkat. Az OPEC+ ugyan nem vezetett be újabb korlátozást a héten tartott ülésén, ám azt közölték, hogy fokozottan ellenőrzik, hogy a tagok betartják-e a nekik járó kitermelési kvótát, ami egyes elemzők szerint felér a további szigorítással, mivel több ország van, amely rendre túllépi a jóváhagyott mennyiséget.

Olyan drága lesz az üzemanyag, hogy el kell kezdeni spórolni.
Olyan drága lesz az üzemanyag, hogy el kell kezdeni spórolni.
Fotó: Depositphotos
Nemcsak a kínálati oldalon, hanem a keresletin is nyomás tapasztalható, hiszen az idei adatok szerint tovább nőtt a globális olajfogyasztás. Ráadásul mind Kínából, mind az Európai Unióból érkeztek olyan makrogazdasági adatok, amelyek a gazdasági élénkülésre utalnak, így a szakértők szerint a korábban vártnál nagyobb lehet az olaj iránti igény.

Előrejelzésünk szerint ugyan a forint erősödése a jövő héten is tompíthatja az áremelkedés mértékét, ám így is mindkét üzemanyag esetén további 5-10 forintos drágulás várható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!