A munkáltatók felelőssége óriási abban, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol a gyermeket váró alkalmazottak is biztonságban érzik magukat. De hogyan valósítható meg mindez?
Beszéljünk őszintén arról, hogyan tudja a cég támogatni a várandós dolgozót!
A vezetők egyedülálló helyzetben vannak abból a szempontból, hogy képesek olyan támogatást nyújtani a munkahelyeken, amelyre a várandós dolgozóknak szüksége van a stressz csökkentéséhez.
A terhes nők jellemzően az első trimeszter után szokták felfedni a terhességüket, és először szinte mindig a közvetlen felettesükkel közlik ezt a tényt. Ennek fényében nem meglepő, hogy a menedzser kezdeti reakciója formálhatja a munkavállaló következő hónapokról alkotott elképzeléseit, ezáltal befolyásolva a stresszszintet.
A támogató hangnem és a pozitív hozzáállás mellett előnyös, hogyha a vezetők képben vannak a cég gyermekvállalási protokolljával, így rögtön tudják tájékoztatni a hozzájuk forduló dolgozókat arról, hogy pontosan milyen juttatásokra és szülői szabadságra számíthatnak az előírások alapján. Mindezek mellett fontos a nyitott párbeszéd arról is, hogy pontosan mire van szüksége a gyermeket váró alkalmazottnak, hiszen az olyan jószándékú vezetői lépések, mint a munkaórák csökkentése, vagy a feladatok könnyítése nem mindig fedik le azt, amit a dolgozó valóban igényelne.
Fő a rugalmasság
A világjárvány idején egyébként is rengeteg dolgozik távmunkában, azonban a szaklap tanácsa szerint a menedzsmentnek külön is érdemes felajánlania a rugalmas munkaórák és hosszútávú otthoni munkavégzés lehetőségét a várandós alkalmazottaknak. Az ilyen lehetőségek mindenki számára előnyösek, mivel lehetővé teszik a dolgozók számára, hogy jobban eleget tegyenek mind munkahelyi, mind a nem munkával kapcsolatos kötelezettségeiknek, így javítva a teljesítményt, ugyanakkor csökkentve a stresszt. Csak egy példa: a távmunkában dolgozók akkor is el tudják látni a feladataikat, ha egyébként a mindennapi munkába járást ellehetetlenítené egy, a terhességgel összefüggő betegség.
A lehetőség felajánlása mellett annak normalizálása is a menedzsment feladata, mivel a dolgozók habozhatnak annak elfogadásánál, attól tartva, hogy úgy tűnhet, nem dolgoznak elég keményen, vagy nem elég elkötelezettek. Ennek fényében a vezetők szerepe kulcsfontosságú abban, hogy tudatosítsák, hogy a rugalmas munkavégzés jog, nem pedig különleges kiváltság.
Biztosítsunk elég szabadidőt az orvosi időpontokra!
A terhesgondozás folyamán egyre gyakoribbak a látogatások az orvoshoz, hiszen a harmadik trimeszterben jellemzően már hetente, problémásabb terhességek esetében pedig hetente többször is látogatják majd a várandós nők az orvost – és akkor még a más, például fogászati, táplálkozási vagy egyéb egészségügyi problémákra megoldást nyújtó szolgáltatókról nem is beszéltünk. Minden szempontból rendkívül fontos, hogy a várandós dolgozók szükség esetén korábban fejezhessék be a munkát, vagy éppen később kezdhessenek azért, hogy biztosan meg tudjanak jelenni ezeken az időpontokon.
Támogató környezet kialakítása
Egy másik, nemrég közzétett tanulmányban az eredmények arra utaltak, hogy több olyan megvalósítható stratégia is van, amelyet a munkaadók alkalmazhatnak a várandós munkavállalók egészségének és jólétének biztosítására – ide tartozik az is, hogy a támogató kollégák és felettesek bizonyítottan csökkentik a stresszszintet a várandós nőkben.
A HBR szakemberei a kutatás részeként arra kérték a várandós munkavállalókat, hogy számoljanak be a terhesség alatti napi tapasztalataikról. Az eredmények egyértelműen azt mutatták, hogy azok a munkavállalók, akik úgy érezték, hogy mind a munkatársak, mind a vezetőség támogatja őket, jelentősen kevesebbet stresszeltek a szülés előtt – ez pedig a szülés utáni depresszió elkerülésében is közrejátszott. Így itt is kulcsfontosságú, hogy mind a vezetők, mind a közvetlen munkatársak szem előtt tartsák a várandósság alatti szociális igényeket.