3p

Olaszországban és a világ számos országában megünneplik a gyerekek és felnőttek kedvencének és egyben élelmiszeripari sikerterméknek számító Nutella mogyorókrémet, amely fél évszázaddal ezelőtt jelent meg a piacon.

Az olasz postán csütörtöktől kapható az 1964-2014 Nutella feliratú hetvencentes születésnapi bélyeg, amelyen az egész világon ismert csavaros kupakú mogyorókrémes tégely látható.

A születésnapi ünnepléssorozatra indított nemzetközi Nutella Day (Nutella-nap) első állomása szombaton a piemonti Alba városában lesz. A Ferrero mai napig itt működő gyárából 1964 tavaszán került ki az első Nutella-tégely.

Albában bemutatják a Nutellam Cantata című, külön erre az alkalomra komponált kamarazenei darabot, amely természetesen a mogyorókrémet dicsőíti. Az olaszországi programok vasárnap este Nápoly főterén érnek véget Mika brit popsztár Nutella-koncertjével.

Nutella-partit rendeznek a moszkvai Gorkij-parkban és New Yorkban is, ahol megnyílik az Egyesült Államok második Nutella-bárja - sorolta a születésnapi eseményeket Francesco Paolo Fulci, a Ferrero elnöke római sajtótájékoztatóján.

Az egyik legsikeresebb olasz termék

A Nutella mogyorókrém az egyik legismertebb és legsikeresebb olasz termék. A Ferrero édességgyár és Olaszország egyik jelképe, az olasz kreativitás ikonja - fogalmaztak az olasz újságok. Az édesipari céget alapító Pietro Ferrero már a húszas évektől egy kenyérre kenhető és olcsó édes krémet tervezgetett, amelyet az édesanyák a gyerekeiknek adhatnak uzsonnára, de a munkások is szívesen fogyaszthatnak drága felvágott helyett.

Az első próbálkozás a Giandujot volt, amely azonban leginkább szeletelhető csokoládétömbre emlékeztetett. Alapanyagai között szerepelt a tipikus helyi specialitásnak számító piemonti mogyoró és a gianduia csokoládé.

1951-ben a Supercrema következett. Pietro fia, Michele Ferrero 1963-tól kísérletezett egy jobban eladható változattal. Megváltoztatta az összetevőket, módosította a címkét és a tégelyt, és kitalálta az új kereskedelmi elnevezést: az angol Nut (mogyoró) szóból az olaszosan csengő -ella végződéssel.

Az évente 350 ezer tonna mennyiségben előállított Nutellát a világ csaknem száz országában fogyasztják, az olasz családok 80 százaléka vásárolja. A Nutella évi 1,7 milliárd euró bevételt hoz a Ferrerónak, ez a vállalat teljes forgalmának 20 százalékát adja.

A Ferrero családi vállalkozásként indult és a mai napig az maradt, igaz világméretűvé nőve ki magát. A nyilvánosságot kerülő Ferreróék alkotják Olaszország leggazdagabb családját. A Nutellát tíz gyárban gyártják, ezekből öt Európában van, és ötven éve egyetlen egy óra sztrájkot sem tartottak. A Ferrero a dolgozóira is odafigyel - hangoztatta a vállalat elnöke.

A Nutella a második világháború utáni Itália gazdasági talpra állásának is a szimbóluma. Számos könyv dolgozta fel szerepét többek között az olasz ipari dizájn és társadalom történetében. A Nutellát filmre vitte Nanni Moretti olasz rendező a Bianca (1984) című filmjében, Giorgio Gaber néhai olasz énekes meg is zenésítette az olaszok kedvenc "édességét".

A Nutellának 30 millió rajongója van a Facebookon. Az évfordulóra elindult a nutellastories.com honlap is.  

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!