3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kikerül a cégautó adószabályozása a személyi jövedelemadó-törvényből, és önálló adónemként, vagyonadóként szerepel 2009-től a gépjárműadóról szóló törvényben.

(Mfor-montázs)

Míg korábban az érintetteknek csupán 10 százaléka adózott a céges autó után, jövő évtől minden vállalkozás köteles lesz cégautó adót fizetni a tulajdonában lévő gépkocsi után. Vagyis minden olyan kocsi után cégautó adót kell fizetni, amely után költséget számolnak el. Ezentúl tehát többen fizetnek kevesebbet.

Mentes lesz azonban az adó alól - egyebek mellett - az egyház és a karitatív szervezet által az alapfeladata ellátásához szükséges kocsi, a halottszállító autó, valamint a társadalombiztosítás által finanszírozott házi- és gyermekorvosi ellátáshoz szükséges autó is. Az adó 1.600 köbcentiméter hengertérfogat alatt 7 ezer, afelett pedig 15 ezer forint havonta, amit napokra arányosítani nem lehet. A bevallás és a fizetés viszont negyedévente történik. A kormány eredetileg 7 százalékos adómértéket akart bevezetni, amelynek alapja a kocsi vételára lett volna, ami a korral csökken (a gyártástól számított első két évben 10-10, azt követően évente öt százalékkal).

Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy helyes intézkedésnek tartja a céges autó adójának átalakítását.

Akik azonban eddig kikerülték az adófizetést, azoknak valószínűleg nagyon nem tetszik a módosítás, viszont akik eddig fizettek, azoknak kevesebbet kell majd a jövőben, tette hozzá az adószakértő.

Minden bizonnyal a nem fizetők között is akadt olyan, aki nem magán-, hanem ténylegesen vállalati célra használta a céges kocsit, de fiktív útnyilvántartásokra is akadt jó néhány példa.

Nagyon sok kisebb cégnek azonban gondot fog okozni, hogy a gépkocsi korától és típusától függetlenül ugyanolyan arányban kell adózniuk, mint a nagyobb, és/vagy tehetősebb vállalkozásoknak. Számos politikus éppen ezért nem támogatta az önálló adónemként való bevezetést.

Vadász Iván, az Adótanácsadók Egyesületének alelnöke szintén úgy nyilatkozott, hogy noha pozitívum, ha az adóelkerülőket ilyen úton meg lehet fogni, ám az EVA-soknak, vagyis a 25 százalékos kulccsal adózó vállalkozásoknak komoly, akár 100 százalékos adóteher-növekedést is jelenthet ez az adónem.

Vagyis az EVA-s, aki a mostanában leginkább támogatandónak tartott kisvállalkozók közé tartozik, választhat: vagy fizet 2009-től évente plusz százezer forintot, vagy eladja autóját – akár önmagának is –, és befizeti a bevétel negyedét az államkasszába.

Ezzel szemben idáig az EVA magában foglalta a személyi jövedelemadónak minősülő cégautó adót, így az EVA-s egyéni vállalakozót és kifizető adóalanyt nem terhelte külön cégautó adófizetési-kötelezettség.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!