A lépés arra kényszerítette a LUKOIL orosz olajipari céget, hogy februárban mintegy 300 ezer tonna kőolajat juttasson Magyarországra és Szlovákiába a lengyelországi Gdansk kikötőjén keresztül.
A helyzetet jól ismerő egyik forrás közölte: Kazahsztán arra kérte a Transneft orosz olajvezeték-üzemeltetőt, hogy más irányba irányítsa a Magyarországnak és Szlovákiának szánt kőolajat.
Források elmondták, Ukrajna megsemmisítette az idei évre szóló tranzitszállítási megállapodást Kazahsztánnal, válaszul arra, hogy Kazahsztán tavaly felfüggesztette az olajszállításokat Ukrajna fekete-tengeri Odessza kikötőjén át.
A Mol Nyrt. az MTI érdeklődésére annyit közölt, hogy a hosszú távú szerződéseknek köszönhetően a magyar-ukrán határon biztosított a folyamatos kőolajellátás. Az ukrán-kazah vita miatt kiesett kazah olajmennyiséget a hosszú távú szerződések keretén belül a partnerek más forrásokból pótolják.
A törvényi előírásoknak megfelelően Magyarországon egyebek mellett kőolaj- és az ebből előállított késztermék-tartalék készletek állnak rendelkezésre. Ezek kilencven vagy annál több napi átlagos felhasználást fedeznek.
A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) adatai szerint olajból 550 ezer tonna, benzinből 225 ezer tonna, gázolajból 443 ezer tonna tartalék van.
MTI