2p

Leggyakrabban a piacokon vagy az utcán vásároltak 2013-ban hamis terméket az emberek a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet májusi, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából készített ezerfős reprezentatív lakossági felmérése szerint.

A leggyakoribb hamis terméktípusokat (ruházat, illatszer, CD/DVD és élelmiszer) leginkább a piacokon, vásárokon, az utcán, illetve a kisboltokban veszik meg az emberek. Például a hamis ruházati termékeket és az illatszereket a vásárlók 70-80 százaléka a piacokon vagy az utcán, 20-30 százalékuk a kisboltokban szerzi be, az interneten, illetve a külföldön ilyen termékeket vásárlók aránya 0–10 százalék közötti - ismerteti közleményében a TÁRKI.

A 2010 és 2013 közötti években az átlagosnál (20 százalék) többen vásároltak a piacon és az utcán a budapestiek, a fiatal középkorúak, a magas jövedelműek, a munkanélküliek, azok, akik úgy érzik, hogy hónapról hónapra élnek, vagy akik szerint a családjuk nélkülöző, illetve a Közép-Magyarországon élők.

Úgy tűnik, hogy a hagyományos piachelyen vásárlók részben az árérzékeny rászorulók, részben azonban a nagyobb vásárlóerejű, az újdonságra és minőségre érzékeny, a piacokhoz és az utcai kereskedelemhez könnyen eljutó fogyasztók közül kerülnek ki - állapítja meg a TÁRKI.  A kutatási jelentés szerint az emberek ötöde nyitott a hamis termékek vásárlására, ami javulást jelent a korábbi évek 27-30 százalékához képest.

Az emberek 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárolt hamis terméket az elmúlt egy évben. A korábbi évekhez hasonlóan a "legnépszerűbb" termékek a hamis ruhák, a válaszadók 18 százaléka vásárolt ilyet az idén, ami három százalékos emelkedés 2012-höz képest. Hamis illatszert minden huszadik megkérdezett - ez a 2010. évinek a fele - vásárolt. Hamis CD-t vagy DVD-t az emberek 3 százaléka vásárolt, ahogy hamis számítógépes programokat, szoftvereket is. Az egészséget leginkább veszélyeztető termékcsoportok esetében a hamis élelmiszert vásárlók aránya 4 százalék, a hamis gyógyszereket illetően a tavalyi 4 százalék 1 százalékra esett vissza.

A jelentésben megjegyzik, hogy a megkérdezettek visszaemlékezése alapján rögzített válaszokról van szó, feltehetően a valós arányok valamelyest magasabbak lehetnek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!