Joggal kérdezheti meg az olvasó, hogy valóban szépes és logikus mindaz, amiről eddig beszéltünk, de milyen haszna származik egy vállalatnak abból, hogy az itt leírt alapelveket és technikákat alkalmazza a saját gyakorlatában. Hiszen bármilyen új módszer elsajátítása, rendszer bevezetése többlet energia befektetést követel a vállalattól. A kérdésre hagy válaszoljunk néhány kérdéssel:
- Miért a mi vállalatunkat választják a vásárlók? Mivel tudunk többet nyújtani mint a konkurencia?
-
- Hogyan vagyunk képesek többet nyújtani mint a konkurencia?
-
- Miért jó a mi vállalatunknál dolgozni?
-
- Hajlandóak e a dolgozóink önszántukból többlet erőfeszítést tenni a vállalat érdekében?
-
- Nyomon követjük a fejlesztési tevékenységek megvalósulását?
-
- Képesek vagyunk tanulni a hibáinkból?
-
- Valóban kiaknázzák a controllingban és az általa szolgáltatott információkban rejlő lehetőségeket a vállalatnál?
-
- Ki a felelős a vállalat eredményeinek és működésének a fejlesztéséért?
A válasz a vállalat menedzsment rendszerében rejlik. Nem lehet felelőssé tenni egyes funkciókat ezekért a feladatokért. Integrált megközelítés és szemléletmód szükséges, amelyet a vállalat minden felelős vezetője megért és elfogad.
A TQM a vállalat irányításának egy olyan integrált megközelítése, amely illeszkedik a vállalat stratégiájába, a teljesítmények tervezésének és mérésének szisztematikus rendszerét tartalmazza, az értékteremtő lánc minden egyes résztvevőjére (vevő ? szervezet ? beszállító) kiterjed, a folyamatok kézbentartásán és fejlesztésén alapul és magában foglalja a szervezeti tanulás mechanizmusát, ami lehetővé teszi, hogy tanuljunk a hibákból, mások tapasztalataiból.
A TQM bevezetése a vállalatnál egy hosszú, több éves feladat, amely kultúraváltást igényel, itt nem egyszerűen egy tanúsítás megszerzéséről vagy egy rendszer bevezetéséről van szó, hanem a vállalati kultúra olyan irányú átalakításáról, amely lehetővé teszi a folyamatos fejlődést és alkalmazkodást valamint a vállalat működés valós folyamatok alapján történő kézbentartását. Ma a TQM már messze többet jelent a minőség menedzselésénél, a vállalatok minőségközpontú irányításáról, egy a vállalat sikeres működését megalapozó menedzsment rendszerről van szó, amely az üzleti kiválóság elérésben segíti a vállalatot.
Dr. Németh Balázs, Kvalikon Kft.